Old Iron Man

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Old Iron Man

Inlägg av Mr. Beam »

Hej,

Ja, då var det färdigåkt på ett tag.

Det är vad som händer när en nyinköp G-tech möter gammalt gjutjärn och en gasglad Mr. Beam.

Ett litet tickande växte ganska snabbt till ett slammer och jag insåg till slut att det var lika bra att ta tjuren vid hornen och riva innan Totalraset kom.

Hittills har jag hittat denna lilla goding och en helslut lyftare. Har bara hunnit med en sida ännu och törs knappt tänka på vad som väntar när jag river andra sidan... :roll:

Bild

Så vad säger haverikommissionen? Var de hydrauliska lyftarna körda helt i botten vid någon tidigare justering eller hade de nått sin max utjustering och fick stötstängerna att hoppa omkring?
mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Zippman
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: tis maj 29, 2007 23:34
Ort: Tierp

Inlägg av Zippman »

Hm.. Inte bra det där, jag har ett liknande problem, en tickande tryckare, som inte slutar hur jag justerar ventilen, tickar t.o.m om jag skruvar åt så hårt att den inte stänger ventilen längre.. ?

Stötstången snurrar inte som den ska heller..

Ja jag vet inte, låter inte hela tiden heller :D

Sorry om jag lånade tråden! Hur blir det nu då? Helrenovering eller kam/transmission?

Mvh Simon
Siktar på 500hk till julen 08! Corvette Stingray -75
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Hej,

Rev isär andra sidan och kan lägga ytterligare en urgröpt lyftare till samlingen, dock inga fler skadade stötstänger.

Funderade lite på vad som kan ha orsakat skadorna på stötstängerna och inbillar mig nu att detta är skadorna man kan få när ventilerna "flyter" vid höga rpm. Om nu tidens tand gjort ventilfjädrarna lite slappa och jag varvade lite för hårt några ggr, så lär det nog ha varit en bidragande orsak... :roll: Eller så var det helt enkelt hög tid för kam/lyftare/kedja att bytas pga ålderdom och jag körde på "övertid".

Var också lite rädd att jag skadat ventilerna när det började slamra ordentligt, så jag tog av båda topparna i samma veva för att kolla upp dem. Kan inte skada med lite översyn även här.

Så nu är läget detta. Knäckte nästan ryggen när jag skulle lyfta ur topparna, 35 kg styck eller vad de nu väger...

Bild


Skall ur med kamaxeln i morgon. Är det förresten någon som har ett bra tips på hur jag bäst tar bort kylaren?
Hur blir det nu då? Helrenovering eller kam/transmission?
Jadu, helst vill jag komma igång igen så fort som möjligt men å andra sidan bör man väl vara något sånär säker på att bottendelen är OK.
Så nu står jag inför just det dilemmat... ångest, ångest, ångest...


mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Kylaren är inte särskilt svår...
Lossa slangarna till kylaren.
Lossa sedan skruvarna som sitter inne i hjulhuset, sedan är det bara att bända kylarramen bakåt...
Man kan få rycka lite i den, då den kan kärva lite.
Sedan är det lossar du de överliggande hållarna för kylaren, och sedan är det bara att lyfta ur den.
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Hej,

Kylaren kom ur som en dans - tack Nexxus - med det var värre med svängningsdämparen. Tog mig ett par timmar för den satt som själva den, trots en rejäl avdragare av rätt sort. Till slut kom den av med en smäll efter lite övertalning med gaslåga.

Fråga: Om jag vill köpa en ny svängningsdämpare till en externt balancerad motor - åker jag på en balansering då eller törs man byta ändå? Gummit i dämparen var rejält sprucket och fult, därav funderingen.

Mätte upp kamkedjan och föga oväntat var den också slut. 12 mm "häng" anges som absoluta gräns och det var inte långt kvar dit.
Bild

Mitt beslut att lyfta topparna verkar vara det enda rätta. Allt såg förvisso ut att vara frid och fröjd tills jag började plocka ur insugventilerna på förarsidan. Nog för att jag förväntat mig lite beläggningar, men det var nog i värsta laget... :shock: Nu vet jag i alla fall var motoroljan tog vägen... listan på nödvändiga åtgärder börjar växa...

Bild

Tre av åtta insugsventiler hade detta klegg på sig, vilket påminner om torkad tjära. Knappast optimalt ut flödessynpunkt...

Tog även ur kamaxeln och alla nockar fanns i alla fall kvar... Jag har inte mätt upp förslitningen, men det är uppenbart att den gjort sitt.

Nu skall jag ta mig en funderare på hur omfattande jag skall renovera och vilken kam jag skall stoppa i... Förslag emottages tacksamt.

mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Hej,

Efter lite funderingar beslutade jag att i alla fall att åtminstone byta ram-, vevstakslager, samt kolvringar. Loppen ser rätt bra ut trots lite smårepor. Honingsmönstret är fortfarande synligt och vändkanten är knappt kännbar. Kompressionstestet jag gjorde i våras tydde heller inte på några konstigheter. Jag hoppas på att slitaget är inom acceptabel nivå, men jag skall mäta upp loppen bara jag får ur kolvarna för att vara säker.

Bild

Fick tag i en motorlyft - bra verktyg gör halva jobbet och dåliga gör en tokig... Lyfte ur blocket helt solo utan problem. Det går dock inte att lyfta rakt framifrån för armen räcker inte till! Gick dock lika bra från sidan.

Hade som sagt var inte tänkt att lyfta motorn från första början, men....känns som det är lika bra nu.

Bild

mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Hej,

Det ser ut som jag får ta tillbaks att jag skulle komma undan med lager- och kolvringsbyte... :roll:

Detta låg i botten av oljettråget....

Bild

Kolv #6 hade gett upp runt kolvbulten och släppt ifrån sig en rejäl flisa. Andra sidan hade en spicka som nästan vandrat upp till oljeringen... Otroligt nog har loppet klarat sig, men jag är helt övertygat att en enda G-tech repa till hade lett till totalhaveri! Om nu inte detta redan kan klassas som haveri...

Bild

Bild

Inte heller vevaxlen lämnade mig ifred... vevtappen för #1 ser inte ut att må så bra... En djup fåra i lagerbanan som kom från en liten skada på vevtappen. :cry:

Nu är det bara att bryta ihop och komma igen.

mvh
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Jag vet hur det känns,tro mig. :cry:

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Inte heller vevaxlen lämnade mig ifred... vevtappen för #1 ser inte ut att må så bra... En djup fåra i lagerbanan som kom från en liten skada på vevtappen.
Fick upp minnen nu... min gamla LS6:a! Där hade 2 vevlager försvunnit helt :lol: så så farligt kan det ju inte va :wink: Och tänk va bra det blir när det e färdigt!! :)
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Hej,

Efter att ha surat i några veckor, så fick jag så till sist i väg blocket och veven till en erfaren motorbyggare för en ordentlig undersökning. Fick domen förra veckan och den blev hård men knappast oväntad:

Omborrning av block, omslipning av vev samt topprenovering. Bläää. :(

Gick sedan och surade ytterligare ett par dagar innan jag satte mig ned och började planera för en comeback. Summit katalogen gjorde det genast lite roligare att leva igen. Efter att ha bollat lite idéer fram och tillbaka, så finns det nu en byggplan som skall väcka upp Old Iron Man från de döda.

Block och vev skall bearbetas under de närmsta veckorna... Några olika spår utvärderas fortfarande, men bästa medicin mot motorras-depression är att börja handla på sig nya prylar. Liten förhandstitt på det som kommer...

Bild

mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Ja. det där blir kul när det kommer på plats. Blev en Lunati-kam verkar det som ?

Har själv lite funderingar på att vässa upp min 350 under vintern, dvs byta till en ngt vassare kam och om plånboken tillåter, ett par alu-toppar.

Alltid jobbigt när det inträffar sånt som du varit med om men ser man det från den ljusa sidan så får du ju en trevlig maskin i slutänden !

Lycka till !

Ska bli spännande att följa utvecklingen av din tråd,

//Hagge
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Hej,
Lunati-kam verkar det som ?
Japp, tänkte att det kunde behövas lite "Voodoo" magi för att få liv i motorn... hoppas bara att det inte blir en evig förbannelse och den släpar sig fram som en zombie :lol:

Skämt å sido, CompCams har en liknande typ av kamprofil med XE- serien. Principen för båda är rimlig duration för rimlig körbarhet, men med snabb ventilöppning och högt lyft för mera mos. Låter bra i teorin, vi får se hur det fungerar i praktiken. Jag har en mängd begränsningar att ta hänsyn till, så jag kan inte vara för vild i kamvalet. Bland annat topparna har varit orsak till mycket funderande.

Jag blev tvungen att klämma fram ett belslut om vilka toppar jag skulle använda, eftersom omborrningen ju kräver nya kolvar och detta arbete står och väntar tills jag vet vilka kolvar jag skall använda. Jag hade ursprungligen ett par -215 "closed chamber" toppar monterade som fungerade utmärkt ihop med de originalmonterade smog kolvarna. Dessutom har jag en uppsättning -049 "open chamber" toppar som kräver en kolv med dome för att få upp kompressionen till något vettigt. Båda två är för övrigt av typen stora ovalports toppar.

Oavsett vilka toppar som slutligen används, var tanken att fräsa upp för 2.19"/1.88" ventiler och försöka komma så nära 9.5:1 i komp som möjligt.

Helgen spenderades med lite uppmätningar av förbränningrummen för att veta vad kompressionen blir med de olika alternativen.

Bild


Så för att göra en lång historia kort: Det blir de något bättre flödande -049 topparna ihop med kolvar som har 13.8 cc dome. Detta ger mig runt 9.1:1 i komp och passar bra ihop med kammen som har relativt snäll duration med 262/268 grader.



mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Hej,

Jag passade på att byta läckande packningar och packboxar i växellådan nu när den ändå är urplockad.

Någon som vet vilket moment dessa skruvar skall dras med? Om det nu finns något sådant angivet vill säga...

Bild

mvh

Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jag drog mina med moment = Jävligt hårt! :lol:





..........men så funkar ju inte min låda riktigt.......


:lol:
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

= Jävligt hårt!
Bild

Haha, ja men nu innehar jag redan världsrekordet i antalet sönderdragna gängor i diverse aluminiumgjutningar...blir så jäkla drygt att fixa...

Jag fick i alla fall tag i ett värde på 23 lbs-ft eller runt 30 Nm som får duga tills jag fått tag på någon manual eller liknande.

mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

ok hehe
30nm= ganska hårt då :wink:
:lol:
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Hej,

Var till motorbyggaren och kollade läget idag och arbetet går sakta framåt. Blocket är borrat och skall till att honas med momentplattor, veven är slipad med urfasade olje kanaler, topparna skall förhoppningsvis bearbetas nästa vecka. Blir fint som snus det här. :D

Mina efterlängtade ventilfjädrar kom till sist efter ett par veckors restnotering, tillsammans med lite andra prylar.

Katten bland Lunati-hermelinerna blir rullvipparmarna från CompCams. Jag valde dessa därför att de får plats under original Corvette BB ventilkåpor, samt att de ger 1.72 x kamlyftet. Kanske i och för sig lite placeboaktigt, men den största anledningen är att rullvipporna minskar sidolasten på ventilskaften, vilket blir viktigare ju högre lyft man har.

Bild

Ventilfjädrarna är i alla fall betydligt styvare, så nu skall jag banne mig inte råka ut för mer ventilsläpp.... :evil:
Styvare ventilfjädrar ledde till beslutet att gå upp en dimension för stötstängerna, från sladdriga original 5/16" till 3/8", vilket naturligtvis leder till nya guide plattor.

Men som sagt, blir fint som snus det här bara jag får hem resten av grejjorna.

Bild

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Mr. Beam skrev:Styvare ventilfjädrar ledde till beslutet att gå upp en dimension för stötstängerna, från sladdriga original 5/16" till 3/8", vilket naturligtvis leder till nya guide plattor.
Det är alltid kul att bygga upp motorer från "scratch".

Vill inte lägga smolk i glädjebägaren, men har du kollat att de större stötstängerna inte koliderar topparnas hålkanter?
Speciellt om du ökar utväxlingen på vipporna.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Hej,

Gbak: Bra att du påpekade det och nej - helt säker är jag inte förrän jag provmonterat och kollat.

Å andra sidan använde GM själva både 3/8" och 7/16" till andra versioner av BB:n, förvisso då med andra toppar osv., men jag tror nog att de är snarlika när det gäller urtaget för stötstängerna. Det skall i så fall vara någon olycklig kombination av kam och vippor som kan ställa till det... :roll:

Nu har jag också väntat med att köpa stötstängerna tills jag vet vilken längd jag behöver för att få bra geometri med rullvipporna efter det att topparna planats. Men jag skall givetvis kolla noga hur mycket jag har till godo när jag provmonterar.

Annars tar jag fram stora stygga Dremeln... :wink:

Bild

Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Moahahahaha!
Fick äntligen hem lite nybearbetat gjutjärn...

Blocket blev borrat +0.030" och blir då på 460 c.i. Honades med momentplattor för lite extra placeboeffekt.... :wink:
Ramlagerlägena linehonades av bara farten eftersom jag bytte till ARP-skruv i överfallen. Nya kamlager monterades. Som synes valde jag bort att toppdecka av två skäl:
1. Blocket var tack och lov rakt och fint och väl inom toleranserna för mina ändamål.
2. Jag vill ha kvar det instansade motornumret som annars ryker.

Bild

Veven slipades -0.010" och fick avgradade oljekanaler. Den balanserades sedan externt med flexplatta och ny svängningsdämpare

Bild

Sist men inte minst: En omgång smidda och belagda Speed Pro kolvar med ARP-bultade 3/8" vevstakar som magnafluxats, viktjusterats och fått storänden omhonad. Detta skall i alla fall hålla för 6000 rpm, nu förhoppningsvis utan att skicka metallflisor runt omkring... :twisted:

Bild

Nu skall jag bara beställa lite småprylar, sedan kan ihopsättningen av bottendelen påbörjas.

mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Den gamle har fått lite färg på sig... samt fick veven provmonterad för att kolla ramlagerspelen.

Bild

Överfallen 1- 4 låg strax under 0.0030" och 5:an runt 0.0032-34". Är väl OK trots att spelet ligger på högkant av toleransintervallet.

Bild

Nån som har någon känsla hur exakt Plastigage egentligen är?

/mvh

Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Ny helg och fortsättning på skruvandet... börjar misströsta att jag hinner provstarta i år.... :(

Kollat kolvrings gapen och kan konstatera att de flesta hamnar inom toleranserna för en HP gatmotor med 0.019- 0.021" för första kompringen och 0.018-0.019" för den andra. Enda funderingen var kring de båda oljeringarna som alla låg betydligt högre: 0.026-0.028", men det var tydligen OK med detta.

Använder för övrigt Sealed Powers Moly ring med standard gap - verkar vara ok för ändamålet men inte mer. Om det blir någon mer gång, så filar jag själv till gapet.


Bild


Hann också med att montera "styggpinne", kamdrev och kamkedja, samt en kolv för att kunna kolla upp kamtiderna.
Bild

Kammen verkar ha hamnat mitt i prick, "intake centerline" skall vara 108 grader och jag fick det till 107.5, men jag tycker att det faller inom felmariginalen för mätmetoden. Kamtiderna @0.050" stämde mitt i prick, så tack och lov verkar jag slippa att fippla med kambussningar och dyl. Tack för det Lunati! Bild

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Detta med kaminställning och "mätskivan". Den använder man väll bara för att kontrollera att kammen sitter rätt och är rättgjord eller?

MVH Krille
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Ja, dels det och så kollar man att summan av alla toleranser för hela systemet vevaxel-två kamdrev-kamkedja och kamaxel inte börjar driva iväg åt något håll.

Man bestämmer också TDC lite noggrannare, eftersom kolvrörelsen står i det närmaste still under ett par vevaxelgrader när kolven närmar sig TDC. Den blir enklare att hitta med skivan.

En kul men kanske lite onödig pryl som jag ansåg mig inte kunna leva utan... :D

Jag behövde inte ändra på något efter installationen i alla fall. Men det kan vara värt en del besvär för att veta säkert att allt är OK om det börjar krångla vid uppstart...

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Gjorde ett litet ryck och fick så till sist ihop bottendelen i helgen.

Hade lite huvudbry när jag skulle mäta in spelen mellan vevstakslager och vev - hur jag än gjorde så mätte plastigage remsan upp ett alldeles för litet spel. :o

Ännu konstigare blev det då jag inte kunde få samma resultat två gånger efter varandra... :o

Som tur är så kom jag över en hålindikator och en utvändig mikometer och kunde tack vare bättre precision i mätningen konstatera att Plastigage var fel ute... Spelen låg där de skall vara, mellan 0.020" och 0.030". :mrgreen:

Jag tror att det är extra känsligt att använda sig utav Plastigage för vevstaksöverfallen. Hur försiktig man än är när man drar åt muttrarna till överfallen, så kommer man att röra lite på hela vevstaken och så gnuggar man ut Plastigage remsan mer är vad som blir enbart genom spelet.

Bild
Bild


Installerade resten av kolvarna och drog sedan åt vevstaksmuttrarna till rätt moment enligt ARP:s föreskrifter och med deras speciella smörjmedel. De rekommenderar att dra åt och släppa fem ggr innan sista åtdragningen och med mikrometern kunde jag se att det finns en poäng i detta - Dels ökar skruvens förlängning (klämkraft) och dels blir förlängningen mer lika för båda skruvarna för varje gång man drar åt, trots att samma moment hela tiden används.

Bild

Men men, nu har Old Iron Man fått sin bottendel ihopskruvad i alla fall. Väntar nu på topparna... :mrgreen:

Bild
mvh
/Mr. Beam
Bild
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Ser mycket bra ut. Snyggt jobbat. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Tackar...

Det känns också bra mycket bättre nu än vad det gjorde i början av sommaren... Nu känns det som man är på gång igen :D

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Vad har du för toppar till motorn?

MVH Krille
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Det blir en uppsättninga av GM:s gamla gjutjärnsgodingar med 049 i gjutnummer som klåfingrats av mig och herr Dremel, frästs upp för 2.19/1.88" rostfria Manley Street Flow ventiler med tillhörande sätesjobb, samt förstås planade.

Utöver dessa modifieringar blir det nya bronsinsatser för ventilstyrningarna och "positive teflon" tätningar för att slippa skämmas vid motorbroms...

Våga vägra aluminium :wink:


mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Okey, 049orna är riktigt bra toppar.

Vart ska du motorbromsa?
Skriv svar