Motorrenovering

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie

Motorrenovering

Inlägg av Günter »

Hej Corvetteägare.
Är det någon som har en aning om vad man skall räkna med att en komplett motorrenovering kan kosta på en 427:a (69:a, 390 hp)?
Jag har en som har renoverats för ca 20 år sedan och den har troligen gått ganska hårt sedan dess. Nu drar den en hel del olja och den går inte så bra. Lite misständning och max varv 4500 ca, och jag tycker nog att det borde vara lite bättre acc. Eftersom jag är mekaniskt handikappad och har just lärt mig hur en skruvmejsel ser ut så vågar jag nog inte plocka ut motorn och dela på den. Risken är stor att det blir något helt annat än en fungerande motor sen.
Jag har bytt tändsystem till Pertronix brytarlöst och ny tändspole och ställt in tändningen på "gehör" det blev lite bättre men sen var det olje förbrukningen.
Skulle någon känna till en firma i sydsverige som är bra och helst billig så vore jag glad för råd.
Har pratat med en kille som sägs vara bra på motorer men även om han gjorde ett ärligt intryck på mig så verkade priset väl tilltaget. 25-50 tkr :shock: beroende på hur illa det ser ut efter att man har delat på motorn.
Vad säger ni Experter?
Amatör-Günter ':?'
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

nu skrev du ju iof att du inte ville/kunde riva motorn själv.. men OM du ändrar dig, så köp en bok i serien "How to build the chevrolet bigblock", klockrena böcker som visar steg för steg hur du plockar av insug, toppar, fryspluggar, tar ur kammen, kolvar, oljepump osv osv, och sen hur man sätter ihop det och kollar alla spel osv, kan bara rekommendera, har en själv, fast för smallblock då.

Boken heter "An S-A Design Workbench Book - How To Build The Bigblock Chevrolet" det står även att man inte behöver ngn tidigare erfarenhet av att meka :)

alla är vi amatörer i början, vetten är min första jänkare, har haft den i 10månader kanske, och nu sitter det en kompressor under huven :)
carl-johan
Rookie
Rookie

Inlägg av carl-johan »

Hej Ericsson.
Antar att din bok heter samma fast för smallblock. Vet du var man kan beställa den?
/carl-johan
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie

motorrenovering

Inlägg av Günter »

Tja som sagt var så är jag ingen mekare. Har haft för vana att tala om för folk vad de skall göra och inte hur, i mitt arbete. Sedan så brukar de flesta veta vad som krävs. Sedan jag köpt Corvetten har jag blivit skitig under naglarna mer på ett år än under hela min livstid tror jag.':lol:'
Jag köpte faktiskt bilen för att jag ville ha en sådan när jag var ung och först nu har råd, och så är det en av de vackraste bilarna jag vet. Inte den mest hållbara dock. Jag har redan bytt bromsok och huvudcylinder, Tändsystem och ljuddämpare. Volvon lämnas till verkstan!
Om jag nu skulle hålla mig till ämnet så antar jag att man måste ha en motorlyft och en speciell hållare till motorn i urplockat skick, eller? pluss en massa verktyg. Specialverktyg som man inte har hemma kanske? Verkar dyrt det med.
Känner på mig att jag skall köpa boken iaf, som hyllvärmare om inget annat.....
Tar gärna emot fler råd.
Günter
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

carl-johan: jag köpte min på powermeet, men persåkers har den säkert.
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej Günter,
En massa specialverktyg, tja en del behövs väl, ex.vis momentnyckel, kolvringstång, kolvringskompressor "verktyg" för att slå ut gamla kamlagrena och för att montera dom nya, hylsor i tummått. En motorbock kostar runt en femhundrig på biltema och duger till smallblock och den borde funka till en BigBlock också, även fast den är några kilo tyngre.

Var bor du??

Om man inte vill köpa alla dessa verktyg kan man eventuellt låna.

Bästa Corvettehälsningar

Svemp@

Håller på med en helrenovering av en 68 (inkl. en motorrenovering).
Senast redigerad av Mr SIXPACK den ons jul 21, 2004 22:13, redigerad totalt 1 gånger.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

25-50 tkr låter inte som att det är taget i överkant. Min motorrenovering gick på 33 tkr i arbete (ur/i plockning ur bil, demont/montering motor, byte av samtliga lager, stressborrning, polering vev, toppdeckning, balansering av vevparti, planslip toppar, fräsning ventilsäten, slipning ventiler, inshimsning ventiler). Allt komplett, så det var bara att köra iväg efteråt. Vätskor, shims plus lager ingick i priset. Alla andra delar tillkommer, och tyvärr så är BB delar betydligt dyrare än SB dito, samt att det finns mindre att välja på.

För att välja motordelar körde jag engine analyzer, vilket gjorde att jag kunde räkna på kamtider, lyft, insug... Ja allt som tänkas kan, för att få den karaktären som jag ville ha på motorn. Jag mailade också Comp Cams samt Crane för att kolla vad dom rekomenderade.

Jag är väldigt nöjd med motorns karaktär idag. Drar jättefint från 1500 rpm, och spinner loss bakhjulen vid drygt 2000 rpm på 2:an utan provokation. Härligt med BB, då man kan accelerera kraftigt på vridmoment om man vill.

Motordelar: http://w1.212.telia.com/%7Eu21203717/st ... rdelar.xls

Kan rekommendera SDPC2000.com för delarna. Bra pris samt snabba att leverera. De skickar med Fedex som lyckades med att slinka igenom tullen utan pålagor :lol:. Det har jag aldrig lyckats med genom UPS!
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Hej! Priset låter helt okej!!! allt beror ju på vad du behöver göra!! var bor du?? Skåne??
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie

motorrenovering

Inlägg av Günter »

Hej igen.
Jag bor i Sölvesborg så skåne ligger strax intill. Nu är det tyvärr dags att fara ut och jobba 6 veckor till sjöss igen, (från 22/7) måste köpa ny single malt wisky nämnligen, så jag kommer inte att vara aktiv i detta forum. Corvetten klarar sig väl hoppas jag. Dessutom är en maskinist på skutan ägare till en eller två Corvetter. Han får vara doktor när jag saknar bilen! :lol:
Jag får fundera på priset ett tag till och se om jag vågar plocka själv eller om jag skall bita i det sura äpplet och betala.
Under tiden så finns jag på matvik@swipnet.se (Ämne: Günter) Jag tar gärna emot goda råd på mailet. OBS inga bifogade filer, tar emot med mobiltelefon.
Tackar för råd och info så länge.
Mvh
Günter
Skriv svar