Hej. Har sedan en tid haft problem med att temperaturen variarer väldigt mycket, ibland kan den till och med gå upp på dett röda för att några sekunder senare falla ned till normal temp igen. Senast hände det igår när det var blackrace, när jag stod på startlinjen stod mätaren på rött men jag tänkte att 9 sekunders körning borde inte vara farligt, efter halva sträckan början han gå illa och jag släppte gasen helt, det skramlade som fasen och trodde var helkört. När jag stått still ett tag rullade jag sakta hem ca 3km. Nu verkar det som att det var generatorn som skramlade så det är ju inte hela värden att byta denna. Men fortfarande så går han illa när man drar på lite. När man tar bort kylarlocket så verkar inte kylaren vara mer än halvfull ändå tryckar han ut vatten från expansionskärlet. Kollade även tändstiften och det visade sig att 3an tändstift var elekrtroden hopslagen så det var knappt något mellanrum. Vad kan ha orsakat detta ?? Tog även komprov och cylinder 3 ligger på 155psi medan alla andra ligger på mellan 180-190.
Kan det vara topplockspackningen som har gått ??
http://www.garaget.org/archive/16890/14 ... 552754.jpg
Ras ??
- Red Corvette -76
- Rookie
- Inlägg: 89
- Blev medlem: mån dec 12, 2005 21:04
- Ort: Älmhult
Ras ??
Senast redigerad av Red Corvette -76 den mån aug 20, 2007 20:31, redigerad totalt 2 gång.
Red Corvette -76
Ras
Jag råkade ut för samma fenomen på våran 63a. På väg till sommarmötet
uppstod ett kanackande ljud i motorn,, och 6ans tändstift ihopslaget När jag sedan plockade bort topparna visade det sig att 6ans kolv spruckit ca 2 cm vid övre kolvringen, förmodligen var det då det knackande ljudet uppstod. Men allt verkar ha klarat sig ,cylinderlopp och topplock, så det blir 8 nya kolvar och en allmän översyn av motorn i höst o vinter.
Janne
uppstod ett kanackande ljud i motorn,, och 6ans tändstift ihopslaget När jag sedan plockade bort topparna visade det sig att 6ans kolv spruckit ca 2 cm vid övre kolvringen, förmodligen var det då det knackande ljudet uppstod. Men allt verkar ha klarat sig ,cylinderlopp och topplock, så det blir 8 nya kolvar och en allmän översyn av motorn i höst o vinter.
Janne
- Red Corvette -76
- Rookie
- Inlägg: 89
- Blev medlem: mån dec 12, 2005 21:04
- Ort: Älmhult
Det var kolven som var sönder i alla fall. Får undersöka om även andra delar har skadats ex ventiler, cylinderloppet verkar ha klarat sig.
Var har delarna tagit vägen ?? Kan dom gå ut genom Ventilerna ??
http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?f ... torlek=640
Var har delarna tagit vägen ?? Kan dom gå ut genom Ventilerna ??
http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?f ... torlek=640
Red Corvette -76
På väg till sommarmötet
uppstod ett kanackande ljud i motorn,,


Aldrig kulDet var kolven som var sönder i alla fall. Får undersöka om även andra delar har skadats ex ventiler, cylinderloppet verkar ha klarat sig.
Var har delarna tagit vägen ?? Kan dom gå ut genom Ventilerna ??
