Broms cylinder
Broms cylinder
Tjenixen.
Jag hörde av Biva att man måste ha nivå glas eller genomskinligt lock på bromsolje reservoaren.Stämmer det?
På bilprovningen så var man lite frågande.
Jag skall reg.besiktiga min -74 om fyra veckor.
Någon som vet?
Bäckis
Jag hörde av Biva att man måste ha nivå glas eller genomskinligt lock på bromsolje reservoaren.Stämmer det?
På bilprovningen så var man lite frågande.
Jag skall reg.besiktiga min -74 om fyra veckor.
Någon som vet?
Bäckis
Nivåglass med gjenger finnes, du må borre hull i siden av bremseveskebeholderen og gjenge.
I Norge er det krav at du skal kunne sjekke nivået på bremsevesken uten å måtte demontere lokk. Beholderen skal være gjennomsiktig eller ha slike nivåglass.
På vetaranbiler slipper vi heldigvis unna krav om dette + ombygging til eurolys såsant bilen er original. Vår Amcar organisasjon har i årevis arbeidet for vår sak og klart å endre en del av lovverket.
I Norge er det krav at du skal kunne sjekke nivået på bremsevesken uten å måtte demontere lokk. Beholderen skal være gjennomsiktig eller ha slike nivåglass.
På vetaranbiler slipper vi heldigvis unna krav om dette + ombygging til eurolys såsant bilen er original. Vår Amcar organisasjon har i årevis arbeidet for vår sak og klart å endre en del av lovverket.
Vill eller kan inte bromsintyg utfärdas menar Biva. Funktionen av bromsarna blir ju inte lidande.
För besiktningens tekniska avdelning borde kunna ge ett förhandsbesked hurvida siktglas krävs.
På min -75 hade huvudcylindern bytts ut till en med två siktglas. Gjordes nog inför regbesiktningen i början av 90-talet


För besiktningens tekniska avdelning borde kunna ge ett förhandsbesked hurvida siktglas krävs.
På min -75 hade huvudcylindern bytts ut till en med två siktglas. Gjordes nog inför regbesiktningen i början av 90-talet


Senast redigerad av ornet den ons apr 11, 2007 16:23, redigerad totalt 1 gånger.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
- Reodor Fälgen
- Rookie
- Inlägg: 54
- Blev medlem: tor aug 31, 2006 10:05
- Ort: Tjörn
Jahaa.. va det så enkelt hehe.
Sån har inte jag.....
Kan besiktningen säga nått om lustgastrimmet på bilen då? Man måste ju koppla på det för att det ska funka, alltså är det inte ett "fast" monterat trimm?? Misstänker att dom kan peka på att tuben måste vara i ett "skåp" för att det ska vara godkännt!? man får ju inte ens ha en tryckluftstub i bilen utan vissa regler.... Vad tror/vet ni?
Sån har inte jag.....

Kan besiktningen säga nått om lustgastrimmet på bilen då? Man måste ju koppla på det för att det ska funka, alltså är det inte ett "fast" monterat trimm?? Misstänker att dom kan peka på att tuben måste vara i ett "skåp" för att det ska vara godkännt!? man får ju inte ens ha en tryckluftstub i bilen utan vissa regler.... Vad tror/vet ni?
Kanske skulle mota bilen vid gränsen...
verkar vara ett stort problem det här...e det inte det ena så e det det andra...vete fan om det e ngn ide o försöka besiktiga den ..kommer väl spy av nervositet ...gäller o sikta på besiktningsmannen 


_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Nervös?
Gillar du inte spänningsfulla situationer
Det gäller att läsa på innan så går det oftast bra, men vissa saker blir lite av en individuell tolkningsfråga så då får man snacka lite.
Nästa år får jag inte besiktiga med scoopet genom huven, dessutom måste jag tejpa en kartong över hålet. Men i fjol gick den trots allt igenom.
Det bästa är att ta besiktningen som en arbetsorder och gå hem och göra om. För det är väl inte kört på en gång vid registreringsbesiktningen väl?
Därav menar jag att pröva besiktningen med orginal bromscylinder och går inte det så skaffa från nån USA skrot en cylinder från en något nyare modell/annat märke (Impala?)
Gillar du inte spänningsfulla situationer

Det gäller att läsa på innan så går det oftast bra, men vissa saker blir lite av en individuell tolkningsfråga så då får man snacka lite.
Nästa år får jag inte besiktiga med scoopet genom huven, dessutom måste jag tejpa en kartong över hålet. Men i fjol gick den trots allt igenom.
Det bästa är att ta besiktningen som en arbetsorder och gå hem och göra om. För det är väl inte kört på en gång vid registreringsbesiktningen väl?
Därav menar jag att pröva besiktningen med orginal bromscylinder och går inte det så skaffa från nån USA skrot en cylinder från en något nyare modell/annat märke (Impala?)
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Näää..inte direkt...men det verkar va ett lustigt släckte...bilprovarna
Som du säger ornet...bara ge sej in till regbes...o se vad det står på arbetsordern...följa den till punkt o pricka....o sen ha ett fint munläder..
ödmjukhet kommer man långt med...har jag lärt mej...

Som du säger ornet...bara ge sej in till regbes...o se vad det står på arbetsordern...följa den till punkt o pricka....o sen ha ett fint munläder..
ödmjukhet kommer man långt med...har jag lärt mej...

_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
- DeffeDefect
- Corvettefantast
- Inlägg: 181
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Det är liknande regler i SE.Korven skrev:Nivåglass med gjenger finnes, du må borre hull i siden av bremseveskebeholderen og gjenge.
I Norge er det krav at du skal kunne sjekke nivået på bremsevesken uten å måtte demontere lokk. Beholderen skal være gjennomsiktig eller ha slike nivåglass.
På vetaranbiler slipper vi heldigvis unna krav om dette + ombygging til eurolys såsant bilen er original. Vår Amcar organisasjon har i årevis arbeidet for vår sak og klart å endre en del av lovverket.
Jag åkte dit på reg. bes. Reglerna gäller fr.om. 75 och framåt.
Har någon några siktglas liggande eller någon annan lösning på detta problem? Har ringt runt i landet men det finns inga kvar att få...!
Börjar bli desperat... Denna skiten är det sista som måste åtgärdas innan jag försöker mig på en ny reg. bes.

Mvh/
DeffeDefect