8D och E85?
-
- Nykomling
- Inlägg: 15
- Blev medlem: mån dec 10, 2007 14:17
- Ort: Nyköping
8D och E85?
Funderade lite på att etanolkonvertera min Corvette 91. Om man nu vill bränna ett nytt chip för detta, är då följande lämpligt (ANHT);
1) AF ratio satt till 9.7
2) Just nu använder jag accell #30 spidare vilket är satt i chippet
3) VE tabeller (speed density insprutning) multiplicerade med 1.3
Är dessa värden lämpliga startvärden till första ”prov”-chippet?
I övrigt lämar jag bränsletrycket oförändrat. Något annat man ska tänka på? Antar att alla originalkomponenter i bränslesystemet tål etanolen?
Klarar lambdasonden closed loop för detta bränsle? Ligger lambda = 1 kvar på samma punkt på kurvan trots att AF ratio rör på sig?
Robert
1) AF ratio satt till 9.7
2) Just nu använder jag accell #30 spidare vilket är satt i chippet
3) VE tabeller (speed density insprutning) multiplicerade med 1.3
Är dessa värden lämpliga startvärden till första ”prov”-chippet?
I övrigt lämar jag bränsletrycket oförändrat. Något annat man ska tänka på? Antar att alla originalkomponenter i bränslesystemet tål etanolen?
Klarar lambdasonden closed loop för detta bränsle? Ligger lambda = 1 kvar på samma punkt på kurvan trots att AF ratio rör på sig?
Robert
Nu har jag bara gjort ett E85 chip så jag vet inte vad som är enklast bäst osv...
Sätt Inj.size till 21 ( 30% mindre spridare)
Låt VE osv vara samma.
Höj Crank fuel med 30%
Höj AE vs TPS med 30%
Provkör, håll koll på BLM och hur den verkar svara med AE.
Crank fuel kan man ju labba med.
Annat alt är ju höja ve med 30% istf spridar storlek, vet inte vilket som blir bäst, beror lite på hur din VE ser ut, över 100 kan man ju inte gå.....
Sen när du fått den att starta och köra under normala förhållanden, tuna WOT.
/N.
Sätt Inj.size till 21 ( 30% mindre spridare)
Låt VE osv vara samma.
Höj Crank fuel med 30%
Höj AE vs TPS med 30%
Provkör, håll koll på BLM och hur den verkar svara med AE.
Crank fuel kan man ju labba med.
Annat alt är ju höja ve med 30% istf spridar storlek, vet inte vilket som blir bäst, beror lite på hur din VE ser ut, över 100 kan man ju inte gå.....
Sen när du fått den att starta och köra under normala förhållanden, tuna WOT.
/N.
-
- Nykomling
- Inlägg: 15
- Blev medlem: mån dec 10, 2007 14:17
- Ort: Nyköping
OK, det verkar ju vara rätt okomplicerat i så fall.gta324 skrev:Sätt Inj.size till 21 ( 30% mindre spridare)
Låt VE osv vara samma.
Höj Crank fuel med 30%
Höj AE vs TPS med 30%

Får du den att gå i closed loop? Vet du hur det är med lambdasonden? Fungerar den för E85? Har inte hört talas om speciell lambdasond för E85.
Robert
-
- Nykomling
- Inlägg: 15
- Blev medlem: mån dec 10, 2007 14:17
- Ort: Nyköping
NEJ, men de kommer att börja se tråkiga et efter ett tag... mina ser dock ut som de alltid har gjort därför avvaktar jag bytetNiceri skrev:Hej,
Gör ni några byten av ledningar, slangar,kopplingar etc?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
- Nykomling
- Inlägg: 15
- Blev medlem: mån dec 10, 2007 14:17
- Ort: Nyköping
Är det aluminiumdetaljer som blir missfärgade på utsidan? Går det att putsa upp eller blir det permanenta skador?Jake skrev:NEJ, men de kommer att börja se tråkiga et efter ett tag... mina ser dock ut som de alltid har gjort därför avvaktar jag bytet
Inga avlagringar på/i spridare och sprickor i gummidetaljer?
Robert
När jag tog loss bränsleslangarna i motorrummet i min -90 så var det tydligt tryckt ordet "fluoro"- någonting på slangarna vilket jag tolkar som att de har ngn form av fluorpolymer beläggning på insidan (vilket är den kemiskt mest motståndskraftiga som finns i praktiken). Har även för mig att det även var tryckt på gummislangen vid tanken. Det vore väl konstigt av GM att enbart ha motståndskraftiga gummidetaljer i slangarna och inte på andra ställen också...? Har någon verkligen sett att gummidetaljer börjat ta stryk i en hyfsat modern bil efter att man kört E85?Jake skrev:NEJ, men de kommer att börja se tråkiga et efter ett tag... mina ser dock ut som de alltid har gjort därför avvaktar jag bytetNiceri skrev:Hej,
Gör ni några byten av ledningar, slangar,kopplingar etc?
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder 

JA volvo tex slangarna börjar se ut som skit, och fort går det..bogo skrev:När jag tog loss bränsleslangarna i motorrummet i min -90 så var det tydligt tryckt ordet "fluoro"- någonting på slangarna vilket jag tolkar som att de har ngn form av fluorpolymer beläggning på insidan (vilket är den kemiskt mest motståndskraftiga som finns i praktiken). Har även för mig att det även var tryckt på gummislangen vid tanken. Det vore väl konstigt av GM att enbart ha motståndskraftiga gummidetaljer i slangarna och inte på andra ställen också...? Har någon verkligen sett att gummidetaljer börjat ta stryk i en hyfsat modern bil efter att man kört E85?Jake skrev: NEJ, men de kommer att börja se tråkiga et efter ett tag... mina ser dock ut som de alltid har gjort därför avvaktar jag bytet
jänkarna har däremot kört bilarna på sprit (E100) under 70talet och en bit in på 80talet så därför verkar det vara bättre på äldre jänk än på nyare.. såg på en pontiac från 94 som körts på sprit de slangarna såg trötta ut efter cirkus 2år..
Bästa slangarna ur spritsynpunkt är väl ändå bromslangarna till lastbilar

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
- Nykomling
- Inlägg: 15
- Blev medlem: mån dec 10, 2007 14:17
- Ort: Nyköping
Hm, exakt vilka slangar pratar vi om? På min 91:a kommer jag bara ihåg aluminiumrör i motorrummet. Finns delar av bränsleledningen i plast även på en 91:a? Jag trodde att plastbränslerör kom senare på Corvette.
Robert
Scania har inte haft spritinjektion sedan åtminstone introduktionen av P4 (1996), tror du bromsrören fortfarande tål sprit? Det skulle ju i så fall underlätta för mig om jag behöver byta något.Jake skrev: Bästa slangarna ur spritsynpunkt är väl ändå bromslangarna till lastbilar
Robert
Du har en 200mm stump vid tanken och en vid motorn, annars är det stål.. och ja, bromsrören tål fortfarande sprit.Black91Vette skrev:Hm, exakt vilka slangar pratar vi om? På min 91:a kommer jag bara ihåg aluminiumrör i motorrummet. Finns delar av bränsleledningen i plast även på en 91:a? Jag trodde att plastbränslerör kom senare på Corvette.
Scania har inte haft spritinjektion sedan åtminstone introduktionen av P4 (1996), tror du bromsrören fortfarande tål sprit? Det skulle ju i så fall underlätta för mig om jag behöver byta något.Jake skrev: Bästa slangarna ur spritsynpunkt är väl ändå bromslangarna till lastbilar
Robert
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
- Nykomling
- Inlägg: 15
- Blev medlem: mån dec 10, 2007 14:17
- Ort: Nyköping