Jag kör nitrogen i mina däck, vet inte om det drar mindre män jag kan tänka mig att däcken håller längre för att dom går svalare och med jämnare tryck, dessutom går dom tystare!COOLMACHINE skrev:Är det någon här på forumet som har erfarenhet av nitrogenfyllda däck, har hört att man kan spara upp till 10% bränsle! vilket jag har svårt att tro på, vad säger ni? någon som prövat?![]()
Precis.Hans Wijk skrev:Har provat detta - det är ingen som helst skillnad vad som gäller känsligheten för temperatur. Lufttrycket ökar precis lika mycket med nitrogen som med luft p g a värmeutvecklingen i däcket när du kör.
Det rör sig om ca 1 hg/lufttryck på 10 grader temp, både upp och ner - därför bör man ha mer luft när det är kallt / vinter.
Enda fördelen är att nitrogen är "tätare" - mindre risk för läckage, men som Peter säger - kollar trycket ofta så går det lika bra.
En anledning till att man kör med nitrogen är att det inte tillförs syre vid en brand (däckexpolsion), på vissa flygplatser är det endast tillåtet att använda nitrogen i däck som går inom området.
Nitrogen har funnits i Europa ganska länge - om det sitter en grön ventilhatt på så är det troligtvis nitrogen i däcket.
Allt går att sälja med mördande reklam .......
Mvh
Hans Wijk
Johan Fräjdin skrev:Jag har alltid kört med 78%-ig nitrogen i däcken på mina bilar. Funkar skitbra.
Är det nån på forumet som är intresserad så har jag en del över som jag kan sälja billigt.
Jag var ner på OK häromdan och där fyllde jag denna blandning gratis.Jake skrev:
Det bästa man kan köra på är, enlig ALL tillgänglig vetenskap
78% - Nitrogen
20% - Oxygen
2% - Argon
Jag har ett ganska stort lager som jag behöver bli av med, så det räcker säkert till er alla, och era bruksbilar, och era vänners bruksbilar och tillomed era vänners vänners bilar.
100 kr fyllningen, så passa på
Tyst förstör inte mitt bonnfångeriförsökglider skrev:Jag var ner på OK häromdan och där fyllde jag denna blandning gratis.Jake skrev:
Det bästa man kan köra på är, enlig ALL tillgänglig vetenskap
78% - Nitrogen
20% - Oxygen
2% - Argon
Jag har ett ganska stort lager som jag behöver bli av med, så det räcker säkert till er alla, och era bruksbilar, och era vänners bruksbilar och tillomed era vänners vänners bilar.
100 kr fyllningen, så passa på