Tips på hur man lägger igen dimljushålen i bakänden själv.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
goa2head
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 330
Blev medlem: fre dec 12, 2003 0:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Tips på hur man lägger igen dimljushålen i bakänden själv.

Inlägg av goa2head »

Vilket polyester och väv man änvander har inte så stor betydelse då dom fungerar fint de flesta märken. när det gäller finspackel fungerar det mesta bra förutom Biltemas som för förbjudas!

De flesta som för problem men sjunkningar har använd glasfiberspackel.
Och inte gjort en stabil grund.

Bakänden lossa rätt smidigt,börja med att skruva bort bakljusen och nrskylt mm. Det är många skruvar men man kommer åt dom underifrån och genom baklykt hålen.


Steg 1: Gör rent och matta ner ytan ca 10cm i diameter runt hålen på utsidan och insidan.

Steg 2: Hitta någon slags plast med ca samma tjocklek som bilens bakdel har. skär ut så dom passar fint i dimljus hålen.

Steg 3: Skaffa glasfiberväv,polyester,härdare och vanliga penslar.Finns i massa affärer som båtfirmor,biltema,bauhus mm
Om du inte har plastat förut så gör det inget, det är enkelt.
Klipp ut glasfiberväven lika stort som du mattade ner ytan runt hålen i 4st ark. Så det blir 2lager vid varje hål.

Steg 4: Nu kan du ta tex silver tejp till att fästa dina plast biter du skärt ut till hålen,tejpa från utsidan.Lägg bakdelen på ett bord el stabilt ställe där den kan ligga några timmar. Lägg det första glasfiber arket på plats (insiden av bakänden). Blanda ca 3dl polyester i en burk med 2%härdare.
Ha hellre lite för mycket härdare än för lite. Sen penslar du på polyestern på glasfiberväven så du dränker in det fint.

Steg 5: Gör likadant på andra dimljushålet, När det börjat härda (blir lite stelt och klibbigt) så lägg på et andra lagret på båda håleln och pensla över igen.

Steg 6: När detta har härdat klart så är insidan klar och mycket stark.
Nu till utsidan. Nu har du antagligen lita springor i hålen mellan hålet och din plastbit du skärt ut. För att undvika sjunkningar i finspacklat sen så fyller man upp dom med polyester. Blanda ployester på samma sätt som förut. Sen droppar du ner polyestern runt i kanterna,fyller upp dom.

Steg 7: När det har härdat så slipar du ner eventuella för höga punkter med slipmaskin. Spackal sen med fin spackel ca 15cm i diameter större än hålen(blir lättare att slipa ut detta och får det bra direkt.

Nu har du in stark grund som håller och minimalt med spackel som kan sjunka. Perfekt!
Lycka till!!!
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis jun 06, 2006 13:38
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av joasol »

En bra guide för att plasta finns på www.solvberg.se/veteraner klicka på vetten.
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

EPOXY

Inlägg av Bengt »

Möjligtvis att Epoxy är bättre än Polyester.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Skriv svar