Byte av packboxen på diffen

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Byte av packboxen på diffen

Inlägg av gbak »

Är det nåt speciellt att tänka på när jag skall byta packboxen på diffen vid kardanen?
Diffen sitter kvar på tvärbalken och jag tänkte inte ta ner den helt även om det mesta nu är lossat.

Kommer även att byta den bakre packboxen på lådan.


Finns det någon som har de stora gummi bussningarna som sitter framför diffen (mellan hållarplåten och ramen) till salu?
Jag glömde bort att beställa dessa och speciellt den övre (den med hals) är i dåligt skick!

BildBild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 140
Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
Ort: Falun

Inlägg av Kalle Mankan »

Hallå!

Om du har en knäckhylsa som pinjong lager spelsjustering måste du byta knäckhylsan, vilket medför att hela diffen måste isär. Ok, det kanske funkar att bara ta bort yoken och slå in en packbox men då kommer du att få problem med rätt lagerspel vilket i sin tur gör att lagren tar skada i det långa loppet. Det går inte att återanvända en knäckhylsa.

Kalle
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Det går att ta bort Yoken utan att byta Hylsan. Markera och notera hur muttern sitter ordentligt så du kan dra dit den på exakt samma ställe som den satt.
Kasta inte bäver i trähus.
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 140
Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
Ort: Falun

Inlägg av Kalle Mankan »

Peter skrev:Det går att ta bort Yoken utan att byta Hylsan. Markera och notera hur muttern sitter ordentligt så du kan dra dit den på exakt samma ställe som den satt.
Ja, allt går, men vill man göra det riktigt så bör man byta knäckhylsa och kolla hur mycket vridmoment pinjongen måste ha för snurra.

Kalle
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Hur besvärligt är det att släppa ner diffen när drivaxlarna, strut-roden och kardanen är borta?

Är det bara att sätta en domkraft under diffen och lätta på de två skruvarna som håller tvärbalken och ta diffen + tvärbalken samtidigt?

Eller är det nåt som jag missat?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

kommer du åt bultarna så slipper du ju ta ner diffbalken. Annars e det bara å lossa på balken så kommer paketet ner. Bladfjädern får du ju lossa på också.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

gbak skrev:Hur besvärligt är det att släppa ner diffen när drivaxlarna, strut-roden och kardanen är borta?

Är det bara att sätta en domkraft under diffen och lätta på de två skruvarna som håller tvärbalken och ta diffen + tvärbalken samtidigt?

Eller är det nåt som jag missat?
Precis så gör man.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Fjädern är redan lossad.

Tror ni man behöver byta de där stora gummidämparna som håller tvärbalken?
Mina ser rätt så ok ut när jag tittar på dem med balken fortfarande fastsatt i bilen.
Men de är ju 35 år gamla dock!

(Kommer nog inte att hinna få ner balken innan nästa order går ifrån US)
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Jag bytte inte mina. men som su säger, mina såg bra ut..
-69, 502, Coupé
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Så här såg övre diff bracket gummibussningen ut:
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

gbak skrev:Fjädern är redan lossad.

Tror ni man behöver byta de där stora gummidämparna som håller tvärbalken?
Mina ser rätt så ok ut när jag tittar på dem med balken fortfarande fastsatt i bilen.
Men de är ju 35 år gamla dock!

(Kommer nog inte att hinna få ner balken innan nästa order går ifrån US)
Mina va så sletna/kassa så jag fick borra sönder mina för att balken skulle komma loss. Ett jädra jobb. :wink:
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ja jag minns att du beskrev ditt slit i en tråd för ett tag sedan.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Håkan1
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 100
Blev medlem: fre dec 15, 2006 20:31
Ort: Falkenberg

Inlägg av Håkan1 »

Hej, jag tog loss hela bakaxeln, det var mycket enkelt att byta packbox på golvet jämte bilen. Jag kollade på denna sida när jag höll på, http://forums.corvetteforum.com/showthr ... ?t=1236684

//Håkan
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Knäckhylsa??
Vad är det för nåt och hur är den tänkt att fungera?

Får inte loss 1 1/8" muttern på diffen, den som håller yoken.
Sitter som berget, är det värma med gas som gäller?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

En halv burk 5-56 brukar ju funka? :roll:
Ta gasolen annars. Om du kan så hamra samtidigt på bulten när du vrider på den. :wink:
Skriv svar