Bilprovningen läser av bilens dator
-
- Rookie
- Inlägg: 50
- Blev medlem: tis jan 09, 2007 0:13
- Ort: Malmö
Bilprovningen läser av bilens dator
Läser i TV nr 11 2007 att bilprovningen from hösten 2008 inför "kontroll via EODB-uttaget." Vidare står det att detta omfattar bensindrivna bilar från årsmodell 2001 och framåt och "På kontrollbesiktningen kommer då besiktningsmannen att koppla upp sig på bilens dator och läsa av felkoderna som avser avgasreningen. Finns det felkoder lagrade blir det ombesiktning."
Hur har man tänkt att att hantera detta? Är interfacen lika på alla bilar? Någon som har koll? Jag är inte orolig för testen , jag har blank errorlogg, men man kan ju undra över hur uppkoppling och utvärdering av loggar skall implementeras av bilprovningen.
/Håkan
Hur har man tänkt att att hantera detta? Är interfacen lika på alla bilar? Någon som har koll? Jag är inte orolig för testen , jag har blank errorlogg, men man kan ju undra över hur uppkoppling och utvärdering av loggar skall implementeras av bilprovningen.
/Håkan
C3 -69 Daytona yellow
T-top L46
ex: C6 -08 velocity yellow
EU Z51 6-sp man
American Racing headers
ex: C5 -02 millenium yellow
LG Longtubes
Corsa Indy Pace
T-top L46
ex: C6 -08 velocity yellow
EU Z51 6-sp man
American Racing headers
ex: C5 -02 millenium yellow
LG Longtubes
Corsa Indy Pace
ODB är en ISO standard.. så det är inget problem att läsa ut
undrar om de kan ge en tvåa om uttaget inte funkar??
undrar om de kan ge en tvåa om uttaget inte funkar??
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
NEJCOOLMACHINE skrev:Ja då kan det blir det knepigt för er som kör trimmat![]()
bara man disablar felkoder som börjar triggas efter trimmning

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Jake skrev:NEJCOOLMACHINE skrev:Ja då kan det blir det knepigt för er som kör trimmat![]()
bara man disablar felkoder som börjar triggas efter trimmningså kommer inte bilprovningen att se nåt
Exakt, jag kör "lite" vässat och har inga felkoder i bilen alls. Så dom får gärna kolla i min box:)
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
-
- Rookie
- Inlägg: 50
- Blev medlem: tis jan 09, 2007 0:13
- Ort: Malmö
säger dom inget om kompressorn på besiktningen ? jag gjorde en panik bes igår så man får en sommar tu frigoa2head skrev:Jake skrev: NEJ
bara man disablar felkoder som börjar triggas efter trimmningså kommer inte bilprovningen att se nåt
Exakt, jag kör "lite" vässat och har inga felkoder i bilen alls. Så dom får gärna kolla i min box:)

c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu
Blev nyss med c6 z06
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu

Blev nyss med c6 z06

PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Sitter under ratten halvvägs ner till höger om rattstången.Lord Melbury skrev:Var i bilen hittar man ODBII-uttaget?
OBS! Det heter OBDII (OBD två).
OBDII är en standard (databuss) som skickar information på ett standardsätt för över 400 olika mätvärden från bilens dator enligt standarden SAE J1978 - läs i EFILive-maunalen på sidan 178-180, så får du en bättre bild av vad man eller Bilprovningen kan läsa av!!!
http://download2.efilive.com/Documentat ... 74Scan.pdf
Håller just på med EFILive Scan och Tunig programmet för att mappa om min C5 Z06'a.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Dom tyckte den va lite väl synlig hehe.puramuk skrev:säger dom inget om kompressorn på besiktningen ? jag gjorde en panik bes igår så man får en sommar tu frigoa2head skrev:
Exakt, jag kör "lite" vässat och har inga felkoder i bilen alls. Så dom får gärna kolla i min box:)
Räcker med att koppla ur den, antingen hänga av remmen, el tryckröret innan spjället och sätta på orginal luftburk.
Självklart får man lägga in orginal mapp och spridare med annars blir värdena lite knasiga..
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Dom tyckte den va lite väl synlig hehe.
Räcker med att koppla ur den, antingen hänga av remmen, el tryckröret innan spjället och sätta på orginal luftburk.
Självklart får man lägga in orginal mapp och spridare med annars blir värdena lite knasiga..[/quote]
det blir alltså ett jävla rasslande med mappningar etc för mig i framtiden

Räcker med att koppla ur den, antingen hänga av remmen, el tryckröret innan spjället och sätta på orginal luftburk.
Självklart får man lägga in orginal mapp och spridare med annars blir värdena lite knasiga..[/quote]
det blir alltså ett jävla rasslande med mappningar etc för mig i framtiden


c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu
Blev nyss med c6 z06
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu

Blev nyss med c6 z06

PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion