Förgasare?
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Förgasare?
Börjar tröttna på problemen med att starta min 72a nu.
Den har en 350 med original Q-jet, problemen minskade när jag fixade choken som förra ägaren låst i öppet läge men det är fortfarande irriterande.
Har kanske mycket med min teknik att göra men just nu lyckas jag inte hålla den vid liv förräns efter kanske fyra tändningar.
Någon som vill dela med sig av sin startteknik så kan jag testa med den? Samma problem på vår motorbåt med Q-jet.
Hade iallafall tänkt att höra med er om vad ni rekommenderar för förgasare?
Vill ha bra vrid och soppaekonomi. Den går fint och snålt (1,3 l/mil landsväg) nu men det är just helvetet att starta.
Kollat en del på Edelbrocks 600 cfm, någon som har erfarenhet av dom? Ska man ha med elektrisk choke?
Tändsystemet är i gott skick, och motorn renoverad för 5-6 år sedan så jag misstänker förgasaren som boven i dramat.
Den har en 350 med original Q-jet, problemen minskade när jag fixade choken som förra ägaren låst i öppet läge men det är fortfarande irriterande.
Har kanske mycket med min teknik att göra men just nu lyckas jag inte hålla den vid liv förräns efter kanske fyra tändningar.
Någon som vill dela med sig av sin startteknik så kan jag testa med den? Samma problem på vår motorbåt med Q-jet.
Hade iallafall tänkt att höra med er om vad ni rekommenderar för förgasare?
Vill ha bra vrid och soppaekonomi. Den går fint och snålt (1,3 l/mil landsväg) nu men det är just helvetet att starta.
Kollat en del på Edelbrocks 600 cfm, någon som har erfarenhet av dom? Ska man ha med elektrisk choke?
Tändsystemet är i gott skick, och motorn renoverad för 5-6 år sedan så jag misstänker förgasaren som boven i dramat.
Hade samma problem med min 78:a med Q-jet, förra ägaren hade också spärrat choken i öppet läge så det blev pumpa gas, startförsök ca 4-5 ggr. Jag har uppgraderat med Edelbrock Performerinsug och Edelbrocks 600CFM förgasare med elchoke. Köpte hela klabbet hos Persåkers till bra pris !
Nu startar den omedelbart och går kanonfint. Har dock inte kollat bränsleekonomin ännu, men förmodligen får du bättre ekonomi med ny förgasare.
Är din bränslepump OK då ? Kan ju också spöka till det !
/Hagge
Nu startar den omedelbart och går kanonfint. Har dock inte kollat bränsleekonomin ännu, men förmodligen får du bättre ekonomi med ny förgasare.
Är din bränslepump OK då ? Kan ju också spöka till det !
/Hagge
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Den är såpass ok så att det kommer en stråle soppa när man gasar så den tror jag inte är något problem.Hagge skrev:Hade samma problem med min 78:a med Q-jet, förra ägaren hade också spärrat choken i öppet läge så det blev pumpa gas, startförsök ca 4-5 ggr. Jag har uppgraderat med Edelbrock Performerinsug och Edelbrocks 600CFM förgasare med elchoke. Köpte hela klabbet hos Persåkers till bra pris !
Nu startar den omedelbart och går kanonfint. Har dock inte kollat bränsleekonomin ännu, men förmodligen får du bättre ekonomi med ny förgasare.
Är din bränslepump OK då ? Kan ju också spöka till det !
/Hagge
Intressant att du också har haft samma problem med Q-jeten. Var just ute med motorbåten idag, exakt samma sak som med bilen förutom det att båten har en 454 i sig. Det är ett jäkla jobb att starta den kall, men så fort den startat så går den hur snällt som helst, och att starta den varm är hur lätt som helst. Båten har alltså också en Q-jet.
Det insug och den förgasare du köpt är båda två saker jag funderat på att skaffa, har du märkt skillnad i prestanda förutom att den går lättare att starta? Inga konstigheter vid montering och så?
Är det några fler som känner igen problem med att starta med en Q-jet eller har någon bra teknik för att starta dem så skriv gärna. Vore ju trevligt om det var ett standardfel som man kan fixa.
Om det löser sig på något smidigt sätt på bilen så får nog båten genomgå samma behandling.
Jovars,med snigel menade jag kompressor;)
Ang sprut så kostar det ca 15-25000:- med styrbox,throttlebody (istf fuggen) spridare,ev nytt insug,lamdasensor,soppapump,nya bränsleledningar och dom andra 100 detaljerna som jag har glömt
Skulle nog låta fuggen vara tills i vinter(om det går) och sedan låta någon som e hejare på Qjet gå igen och renovera den. Qjet e en bra förgasare när den väl fungerar.
Ang sprut så kostar det ca 15-25000:- med styrbox,throttlebody (istf fuggen) spridare,ev nytt insug,lamdasensor,soppapump,nya bränsleledningar och dom andra 100 detaljerna som jag har glömt

Skulle nog låta fuggen vara tills i vinter(om det går) och sedan låta någon som e hejare på Qjet gå igen och renovera den. Qjet e en bra förgasare när den väl fungerar.

Kasta inte bäver i trähus.
Kolla här för ev tips:
http://www.corvettefaq.com/listing.asp?group=1&sub=11
http://www.corvettefaq.com/listing.asp?group=1&sub=11
Kasta inte bäver i trähus.
Hej igen,
jodå, prestanda blev bättre, jämn fin gång samt axvillig med bra vrid trots att jag inte har justerat tändningen optimalt. Monteringen var också enkel, bort med alla gamla grejor och dit med nytt insug och förgasare samt byte av lite slang och böja till gamla sopparöret. Det enda som behövdes justeras för det nya insuget var kick-downfästet, fick smärjla av lite på det för att kunna fästa det mot nya insuget.
Bytte bränslepump också till en ny standarddito.
Håller på att försöka knåpa ihop en hemsida över den renovering jag har gjort över vintern, det finns en bild på ny förgasare och insug där, kolla där så får du se resultatet. (Hemsidan är ff yxig, tänker pillra lite mer med den senare i höst....
)
http://members.chello.se/anders.hagberg/
Jag hade precis samma fenomen som dig med Q-jeten, tjurig att starta kall men med lite värme i motorn så startade den snällt. Min Q-jet var iof i väldigt risigt skick, det saknades både det ena och det andra på den..
Tycker definitivt att det var värt stålarna, ca 5 500 kr för insug och förgasare.
/Hagge[/url]
jodå, prestanda blev bättre, jämn fin gång samt axvillig med bra vrid trots att jag inte har justerat tändningen optimalt. Monteringen var också enkel, bort med alla gamla grejor och dit med nytt insug och förgasare samt byte av lite slang och böja till gamla sopparöret. Det enda som behövdes justeras för det nya insuget var kick-downfästet, fick smärjla av lite på det för att kunna fästa det mot nya insuget.
Bytte bränslepump också till en ny standarddito.
Håller på att försöka knåpa ihop en hemsida över den renovering jag har gjort över vintern, det finns en bild på ny förgasare och insug där, kolla där så får du se resultatet. (Hemsidan är ff yxig, tänker pillra lite mer med den senare i höst....

http://members.chello.se/anders.hagberg/
Jag hade precis samma fenomen som dig med Q-jeten, tjurig att starta kall men med lite värme i motorn så startade den snällt. Min Q-jet var iof i väldigt risigt skick, det saknades både det ena och det andra på den..
Tycker definitivt att det var värt stålarna, ca 5 500 kr för insug och förgasare.
/Hagge[/url]
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Tackar för era svar.
Ständigt en massa val som ska göras, kämpa vidare med Q-jeten eller öppna plånboken och ta den fega vägen ut med ny förgasare?
Eller öppna plånboken ännu mer och halvera förbrukningen med insprutning eller dubbla den med en kompressor?
Angående insprutning tycker jag det är för mycket pengar och det känns fel med sprut på en så här gammal bil, det ska vara förgasare.
Inget vettigt skäl jag vet, men ändå.
Klart bäst är ju erikssons, kompressor med dubbla förgasare... Men pengar och förbrukning :/
Slänger in ytterligare en fråga då, någon som vet en bra firma (eller person) som renoverar Q-jet? Kan ju vara värt ett första försök.
Mycket stilig motor (och bil!) du har Hagge, mycket troligt att jag uppgraderar med samma saker som du!
Ständigt en massa val som ska göras, kämpa vidare med Q-jeten eller öppna plånboken och ta den fega vägen ut med ny förgasare?
Eller öppna plånboken ännu mer och halvera förbrukningen med insprutning eller dubbla den med en kompressor?
Angående insprutning tycker jag det är för mycket pengar och det känns fel med sprut på en så här gammal bil, det ska vara förgasare.
Inget vettigt skäl jag vet, men ändå.
Klart bäst är ju erikssons, kompressor med dubbla förgasare... Men pengar och förbrukning :/
Slänger in ytterligare en fråga då, någon som vet en bra firma (eller person) som renoverar Q-jet? Kan ju vara värt ett första försök.
Mycket stilig motor (och bil!) du har Hagge, mycket troligt att jag uppgraderar med samma saker som du!
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare
- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Hej Christian,
Det finns en kille som heter Kenth Ohlsson i Bålsta som verkar duktig på förgasare (ingen egen erfarenhet). Han brukar nämligen diskutera förgasare och motorer på Klotterplanket på nitroz.se.
Hans mailadress är kentha57@hotmail.com.
Lycka till.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
som håller på och orginalhelrenoverar en 68 Coupe men saknar orginalförgasaren med nr: 7028208......
Det finns en kille som heter Kenth Ohlsson i Bålsta som verkar duktig på förgasare (ingen egen erfarenhet). Han brukar nämligen diskutera förgasare och motorer på Klotterplanket på nitroz.se.
Hans mailadress är kentha57@hotmail.com.
Lycka till.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
som håller på och orginalhelrenoverar en 68 Coupe men saknar orginalförgasaren med nr: 7028208......