köpa vette...import eller?
-
- Nykomling
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön maj 29, 2005 19:28
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
köpa vette...import eller?
Tjena!
Tänkte köpa mig en vette snart och sålla mig till de lyckliga som har en. Jag har lite funderingar angående att köpa bil utomlands och importera. Är det någon som har tips angående detta som t.ex. vad man får räkna med för kostnader för att få det inregistrerat? Är det värt det rent pengamässigt? Är det krånligt? Har någon erfarenheter att dela med sig utav och kanske t.o.m. någon handlar som den kan rekommendera och kanske riktpriser för c5:or i t.ex. tyskland?
Vore MYCKET tacksam för hjälp!
Mvh
Marcus
Tänkte köpa mig en vette snart och sålla mig till de lyckliga som har en. Jag har lite funderingar angående att köpa bil utomlands och importera. Är det någon som har tips angående detta som t.ex. vad man får räkna med för kostnader för att få det inregistrerat? Är det värt det rent pengamässigt? Är det krånligt? Har någon erfarenheter att dela med sig utav och kanske t.o.m. någon handlar som den kan rekommendera och kanske riktpriser för c5:or i t.ex. tyskland?
Vore MYCKET tacksam för hjälp!
Mvh
Marcus
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
Kul med en ny tråd om import. Men observera att det finns ju mängder redan skrivet på detta forum, och andra corvetteforum, både i Sverige och utanför gränserna.
Jag har lärt mig genom lång erfarenhet av egna och andras corvetteaffärer att import kan vara (jag säger inte är) att gå över ån efter vatten.
Så råd nummer ett måste vara att först titta inom Sveriges gränser vid köp av "drömcorvetten" så det inte blir "mardrömscorvetten".
Råd nummer två är att man alltid får vad man betalar för. Kan vara bra att ha i minnet.
Råd nummer tre är att se upp för skojare.
Att importera en corvette från USA eller Tyskland via nätet kan gå jättebra om du vet vad du gör.
Är du en gambler och vill få uppleva spänning med dina pengar så skall du
- köpa osett på ebay eller via annons på nätet
- gärna betala i förskott till säljare i USA och i Tyskland
- betala via Western Union Bank i USA (blåsrisk enorm)
- lita på bilförmedlare på nätet
Men först bör man veta vilken typ av importcorvette man skall välja:
Besiktningsregler i Sverige gör ju att äldre bilar kan man ta både från USA och Europa, dvs inget större problem. Men när det kommer till C4/C5/C6 skall man tänka på vilka bilar som godkänns i Sverige utan modifieringar.
En USA C4/C5/C6 och nyare har bl a ej tillåtna blinkers, positionsljus, sidoljus samt bakljus. Om man inte vet vad man gör när man kopplar detta till Europabestämmelser kan man sabba funktioner i elsystemet. En Europabil behöver man inte göra denna modifiering på.
Generellt sägs det att USA-bilar pga hastighetsbegränsningar är lugnare körda än tyskbilar.
"Autobahn-killer" är ju ett känt uttryck, som har flera betydelser.
Det snöar även i halva USA på vintern och salta kan dom, det kan jag garantera. Så en vinterkörd brukscorvette har inget vackert underrede.
På flera forum kan man läsa om USA-importer av USA-bilar som är krockade och fuskreparerade. I USA finns två sorters "title" (deras regbevis), en vanlig "title" samt en "salvage title"= "skrot-title". Det innebär att om en bil har krockats, polisen har skrivit rapport samt försäkringsbolag har varit inblandade så skrivs det in i en databas. Det är ingen drömbil precis. www.carfax.com kan hjälpa dig att kolla detta i många fall.
Sådana corvetter kan du riskera att köpa över näter av de oseriösa handlarna, som inte upplyser om att bilen har en "salvage title" från USA.
En USA C4/C5 är oftast intre fullutrustad i USA-utförande, vilket oftast en Europabil är.
Det skiljer bl a på radiofrekvenser, som blir dumt i Sverige med en USA-bil.
Bakaxelutväxling på C5 automat från USA är ofta 2:73, vilket för en del kan bli en besvikelse. Europautförande är oftast 3:15, vilket känns lite rappare.
Huvustrålkastare från USA o Canada kan ha DRL (Day running lights), vilket är irriterande då de poppar upp när man sätter på tändningen.
Ytterbackspeglar på C4 är fyrkantiga i Europautförande (fult tycker många).
Några exempel, som kanske får en att tänka till att köpa svenskt (jag menar redan besiktigat i Sverige).
Men den största faran är oseriösa försäljare, som gärna fixar din "drömbil".
Se upp!!!!!!!!!!
Men har du bestämt dig för en C5:a från USA eller Tyskland så lycka till. Att göra en prislista över C5:or här på forumet är vanskligt.
Det bästa rådet är att titta på annonser i Sverige på www.blocket.se, www.usabil.nu, www.bytbil.se, klubbsidan, www.tradera.com, www.vettesmaland.com, www.exclusivecars.se och bilda dig en uppfattning själv om prisläget.
Jag vill drista mig till att säga att det finns en tumregel som säger: Att för en summa kronor får du en ett år nyare C5 coupe jämfört med en cab. (Jag råkade skriva fel här tidigare, men nu har jag justerat texten.)
Tydligast framgår detta på Vette Smålands hemsida.
I Tyskland kan man kolla in www.mobile.de samt www.autoscout24.com och få sig en bra uppfattning om prisläget.
Men till sist, jag vill påstå att de bästa och minst riskabla köpen av en corvette på nätet gör man i Sverige om man är ute efter ha en begagnad C5.
Lycka till
Janne
Jag har lärt mig genom lång erfarenhet av egna och andras corvetteaffärer att import kan vara (jag säger inte är) att gå över ån efter vatten.
Så råd nummer ett måste vara att först titta inom Sveriges gränser vid köp av "drömcorvetten" så det inte blir "mardrömscorvetten".
Råd nummer två är att man alltid får vad man betalar för. Kan vara bra att ha i minnet.
Råd nummer tre är att se upp för skojare.
Att importera en corvette från USA eller Tyskland via nätet kan gå jättebra om du vet vad du gör.
Är du en gambler och vill få uppleva spänning med dina pengar så skall du
- köpa osett på ebay eller via annons på nätet
- gärna betala i förskott till säljare i USA och i Tyskland
- betala via Western Union Bank i USA (blåsrisk enorm)
- lita på bilförmedlare på nätet
Men först bör man veta vilken typ av importcorvette man skall välja:
Besiktningsregler i Sverige gör ju att äldre bilar kan man ta både från USA och Europa, dvs inget större problem. Men när det kommer till C4/C5/C6 skall man tänka på vilka bilar som godkänns i Sverige utan modifieringar.
En USA C4/C5/C6 och nyare har bl a ej tillåtna blinkers, positionsljus, sidoljus samt bakljus. Om man inte vet vad man gör när man kopplar detta till Europabestämmelser kan man sabba funktioner i elsystemet. En Europabil behöver man inte göra denna modifiering på.
Generellt sägs det att USA-bilar pga hastighetsbegränsningar är lugnare körda än tyskbilar.
"Autobahn-killer" är ju ett känt uttryck, som har flera betydelser.
Det snöar även i halva USA på vintern och salta kan dom, det kan jag garantera. Så en vinterkörd brukscorvette har inget vackert underrede.
På flera forum kan man läsa om USA-importer av USA-bilar som är krockade och fuskreparerade. I USA finns två sorters "title" (deras regbevis), en vanlig "title" samt en "salvage title"= "skrot-title". Det innebär att om en bil har krockats, polisen har skrivit rapport samt försäkringsbolag har varit inblandade så skrivs det in i en databas. Det är ingen drömbil precis. www.carfax.com kan hjälpa dig att kolla detta i många fall.
Sådana corvetter kan du riskera att köpa över näter av de oseriösa handlarna, som inte upplyser om att bilen har en "salvage title" från USA.
En USA C4/C5 är oftast intre fullutrustad i USA-utförande, vilket oftast en Europabil är.
Det skiljer bl a på radiofrekvenser, som blir dumt i Sverige med en USA-bil.
Bakaxelutväxling på C5 automat från USA är ofta 2:73, vilket för en del kan bli en besvikelse. Europautförande är oftast 3:15, vilket känns lite rappare.
Huvustrålkastare från USA o Canada kan ha DRL (Day running lights), vilket är irriterande då de poppar upp när man sätter på tändningen.
Ytterbackspeglar på C4 är fyrkantiga i Europautförande (fult tycker många).
Några exempel, som kanske får en att tänka till att köpa svenskt (jag menar redan besiktigat i Sverige).
Men den största faran är oseriösa försäljare, som gärna fixar din "drömbil".
Se upp!!!!!!!!!!
Men har du bestämt dig för en C5:a från USA eller Tyskland så lycka till. Att göra en prislista över C5:or här på forumet är vanskligt.
Det bästa rådet är att titta på annonser i Sverige på www.blocket.se, www.usabil.nu, www.bytbil.se, klubbsidan, www.tradera.com, www.vettesmaland.com, www.exclusivecars.se och bilda dig en uppfattning själv om prisläget.
Jag vill drista mig till att säga att det finns en tumregel som säger: Att för en summa kronor får du en ett år nyare C5 coupe jämfört med en cab. (Jag råkade skriva fel här tidigare, men nu har jag justerat texten.)
Tydligast framgår detta på Vette Smålands hemsida.
I Tyskland kan man kolla in www.mobile.de samt www.autoscout24.com och få sig en bra uppfattning om prisläget.
Men till sist, jag vill påstå att de bästa och minst riskabla köpen av en corvette på nätet gör man i Sverige om man är ute efter ha en begagnad C5.
Lycka till
Janne
Senast redigerad av Janne Strandberg den tor mar 09, 2006 17:53, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Nykomling
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön maj 29, 2005 19:28
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Hej janne!
Tack så mycket för en otroligt utförlig och grundlig redogörelse...
Mycket givande läsning!
Jag ska tänka över saken litegrann, satt hemma igår och surfade på mobile.de och kom fram till att det inte skiljer SÅ hemskt mycket mellan en tysk och en svensk bil av samma årsmodell och utförande, framförallt inte efter att importeringsavgifter och reg.besiktning är utfört.
Tack som sagt. Det var till stor hjälp!
Mvh
Marcus
Tack så mycket för en otroligt utförlig och grundlig redogörelse...
Mycket givande läsning!
Jag ska tänka över saken litegrann, satt hemma igår och surfade på mobile.de och kom fram till att det inte skiljer SÅ hemskt mycket mellan en tysk och en svensk bil av samma årsmodell och utförande, framförallt inte efter att importeringsavgifter och reg.besiktning är utfört.
Tack som sagt. Det var till stor hjälp!
Mvh
Marcus
MYCKET bra tråd Janne och ytterst informativ!
Tyvärr blir nog företrädesvis lite yngre köpare lockade av ett lågt pris och missar lätt en del fällor. Jag har själv gjort samma misstag och kan med facit i hand bara konstatera att den billigaste bilen jag köpt blev den dyraste plus att jag var ändå inte nöjd utan sålde med stor förlust!
Har kommit in mycket skit från Usa som varit helsmällda och ofta också mätareskruvade. Finns en det trådar om detta på vetteforum.org att kolla in.
/Lars/
Tyvärr blir nog företrädesvis lite yngre köpare lockade av ett lågt pris och missar lätt en del fällor. Jag har själv gjort samma misstag och kan med facit i hand bara konstatera att den billigaste bilen jag köpt blev den dyraste plus att jag var ändå inte nöjd utan sålde med stor förlust!

Har kommit in mycket skit från Usa som varit helsmällda och ofta också mätareskruvade. Finns en det trådar om detta på vetteforum.org att kolla in.
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
Kul att kunna hjälpa till inför ett corvetteköp. Inom klubben finns mycket kompetens, som kan göra ett blivande corvetteköp mer lyckat.
Som kontaktman hjälper jag och mina kollegor gärna till med råd till våra medlemmar och blivande medlemmar givetvis.
Det kan vara ytterligare en fördel att gå med i klubben.
Jag glömde i mitt förra inlägg att skriva:
Om du har ett svenskt registreringsnummer på den corvette du är intresserad av, du kanske har hittat en corvette med Sverigeskyltar på blocket, kolla då gärna först på
https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp
Där får du korrekta uppgifter om bilen enligt nedan.
Du får via regnumret veta
Färg
Årsmodell
Chassinummer: Använd det och kolla upp i corvette Black Book
Du får veta fordonsstatus
Avställd när
Antal ägare
Datum för första reg
I trafik första gång
Direktimport: Ja eller nej
Lycka till
Janne
(den ändring jag gjort är bara för att förtydliga)
Som kontaktman hjälper jag och mina kollegor gärna till med råd till våra medlemmar och blivande medlemmar givetvis.
Det kan vara ytterligare en fördel att gå med i klubben.
Jag glömde i mitt förra inlägg att skriva:
Om du har ett svenskt registreringsnummer på den corvette du är intresserad av, du kanske har hittat en corvette med Sverigeskyltar på blocket, kolla då gärna först på
https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp
Där får du korrekta uppgifter om bilen enligt nedan.
Du får via regnumret veta
Färg
Årsmodell
Chassinummer: Använd det och kolla upp i corvette Black Book
Du får veta fordonsstatus
Avställd när
Antal ägare
Datum för första reg
I trafik första gång
Direktimport: Ja eller nej
Lycka till
Janne
(den ändring jag gjort är bara för att förtydliga)
http://www.isitagooddeal.com/2007/03/06/27/
Kan möjligen vara av intresse.
säger lite om tillförlitligheten i dessa.
fanns för övrigt grattis koll ifall bilen var från översvämningen. om man nu kan lita på det (positiva) beskedet.
Kan möjligen vara av intresse.
säger lite om tillförlitligheten i dessa.
fanns för övrigt grattis koll ifall bilen var från översvämningen. om man nu kan lita på det (positiva) beskedet.
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
Självklart kostar Carfax pengar, inget från USA är som bekant gratis.
Sen som man säger att det inte är 100%-igt torde väl de flesta inse, som man säger "the reports are not foolproof"
Men eftersom det finns och har funnits bilar utannonserade på blocket, som våra forummedlemmar har funnit vara "fuskbilar", så är det väl alltid bäst att först få se via Carfax om det är något fel.
Därefter så skall man ju också kolla upp bilen i detalj, men det är väl också självklart.
Men många av de tvivelaktiga handlarna som figurerat här på forumet resonerar väl att "den siste idioten är inte född än". Annars skulle de väl knappast fortsätt sin business.
Så därför är det alldeles utmärkt att vi informerar varandra och debatterar på det här forumet, så vi i alla fall kanske stoppar någon från att göra en dålig corvetteaffär.
Hälsningar
Janne
Sen som man säger att det inte är 100%-igt torde väl de flesta inse, som man säger "the reports are not foolproof"
Men eftersom det finns och har funnits bilar utannonserade på blocket, som våra forummedlemmar har funnit vara "fuskbilar", så är det väl alltid bäst att först få se via Carfax om det är något fel.
Därefter så skall man ju också kolla upp bilen i detalj, men det är väl också självklart.
Men många av de tvivelaktiga handlarna som figurerat här på forumet resonerar väl att "den siste idioten är inte född än". Annars skulle de väl knappast fortsätt sin business.
Så därför är det alldeles utmärkt att vi informerar varandra och debatterar på det här forumet, så vi i alla fall kanske stoppar någon från att göra en dålig corvetteaffär.
Hälsningar
Janne
Eskil, jag tog bort ditt inlägg som jag inte förstod vitsen med....
Janne, tog bort ditt med som bara var ett svar.... ja du vet
Tommy
Janne, tog bort ditt med som bara var ett svar.... ja du vet

Tommy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu