tänkte bara höra med folk? angående förgasar artikeln, ...hög utväxling i en bil är inte det samma som nummeriskt hög utväxling... kan ju vara lätt att blanda ihop dessa, gjorde jag med en gång. eller har jag fått detta om bakfoten, tänkte bara att rätt ska vara rätt...(i artikeln) annars gör väl folk fel.
nik
tekniska artiklar
-
- Corvetteälskare
Re: tekniska artiklar
Vad är skillnaden mellan hög utväxling och nummeriskt hög utväxling då så man vet vad man inte ska blanda ihopkuggen skrev:hög utväxling i en bil är inte det samma som nummeriskt hög utväxling... kan ju vara lätt att blanda ihop dessa

Kanske en nybörjarfråga visserligen men jag har aldrig hört talas om begreppet nummeriskt hög utväxling. Antar att Björn i artikeln menade hög bakaxelutväxling.
Förresten, angående artiklarna, så först ett tack till Björn som har skrivit dom men sen vore det roligt om fler skrev där när de gjorde något större med bilen. Tekniska artiklar är alltid mumma att läsa.
Antar att ni menar numerisk utväxling, tex 4:1 alternativt 1:4,
den första växlar ner, dvs 4 varv på axel ger 1 varv efter växeln,
i det andra fallet växlar man upp, dvs får fler var efter växeln
Rent generellt brukar man ju säga att en låg växel är typ 1:an eller 2:an,
medan 4:an eller 5:an är höga växlar - säkert enbart beroende på numereringen av växlarna - MEN 1:an har högre utväxling (starkare) än 5:an......
Lite snurrigt är det, men generellt kan man ju prata i klarspråk - vill du att bilen skall bli starkare eller snabbare - båda kan du inte få genom att byta utväxling i tex bakaxel eller låda - då måste man vässa järnet så att du får mer effekt
Vad vill du åstadkomma ?
den första växlar ner, dvs 4 varv på axel ger 1 varv efter växeln,
i det andra fallet växlar man upp, dvs får fler var efter växeln
Rent generellt brukar man ju säga att en låg växel är typ 1:an eller 2:an,
medan 4:an eller 5:an är höga växlar - säkert enbart beroende på numereringen av växlarna - MEN 1:an har högre utväxling (starkare) än 5:an......

Lite snurrigt är det, men generellt kan man ju prata i klarspråk - vill du att bilen skall bli starkare eller snabbare - båda kan du inte få genom att byta utväxling i tex bakaxel eller låda - då måste man vässa järnet så att du får mer effekt
Vad vill du åstadkomma ?