Jag gjorde lumpen i Hässleholm.
En kompis fick idén att vi skulle åka till Hot Rod Show i huvudsta´n den våren, vi kunde ju åka på VPL10-biljett.
De som inte är gamla nog kan få reda på att VPL-10 var ett sätt att åka tåg inom Sverige för endast 10 kronor oavsett destination.
Nackdelen var att platsbiljett kostade extra, vilket blev väldigt mycket mer än 10 kronor, i synnerhet i relaterat till de 15 kronor man fick som dagersättning i lumpen...
Jag och kompisen åkte nattåget från Lund, endast iklädda en gemensam 75´a Tequila...

Uppresan gick väl hyfsat då det var Fredag kväll och det fanns lite platser tillgängliga för oss att sitta på men så fort någon kom och viftade med en platsbiljett var det bara att lätta och leta upp ett par andra lediga stolar i närheten av varandra...
Vi kom upp till Stockholm på morgonoen efter lite halvbra sömn, därefter direkt ut till Hammarbyhamnen eller var det låg, i väntan på att den skulle öppna någon timme senare.
Så snart den öppnade gick vi på mässan och kollade i ett antal timmar, blev förtrollade av alla häftiga bilar där fanns.
En av de bilar som satte djupast spår i min själ var en röd Corvette, det var det häftigaste jag sett dittills.
Jag har nyss skaffat det ex av Wheels där reportaget fanns med och har scannat in en liten bild på bilen i fråga, se bifogad bild och inringad bil.
(Dagersättningen på 15 spänn gick åt till annat än att köpa Wheels som kostade 9,85...)
http://web.telia.com/~u41816989/Hotten_1980_Vette.JPG
Finns det någon som har, eller kan hänvisa till en bättre bild på denna bil? Finns bilen kvar i detta, eller något annat utförande?
Jag vill se om minnet av den gör bilen rättvisa och att det verkligen var en häftig bil.
När vi var mätta på Hotten var det bara att dra sig till Centralen och se till att komma med på ett södergående tåg.
Vi var ju piskade att vara tillbaka på förläggningarna på Måndag morgon så det fanns inte så mycket att vinka på.
Som lök på laxen var detta i månadsskiftet mellan Februari och Mars, givetvis precis samma helg som olika kommuner skiftade sportlov så på resan tillbaka fick vi trängas med skidåkare och andra som var på väg hem, inga lediga stolar fanns att uppbringa förrän vi var nästan hemma i Lund igen, men , som sagt, vid den åldern klarade man mer än man tror att man skulle göra.
Dessutom, kompisens lånade systenkamera med stjärnfilter gav alldeles för många stärnor i belysningen på Hotten så det blev inte mycket kvar av motiven...
Ack, l