Byta fjäderpaket

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: tor okt 07, 2004 12:20
Ort: Norra Nynäshamn

Byta fjäderpaket

Inlägg av GETWET »

Behöver lite rådgivning, finns för mycket att välja på.
Kikat på Corvette centrals fjäderpaket men det är ju så många.....
Bilen är en standard C3 med SB. Har inga funderingar på att piffa upp motorn mer (ZZ4) och ställer inga super krav på väghållning eftersom bilen används till mest cruising. Sådär lite standard känns lagom men kanske lite mer ändå. Vill inte ändra bilens utseende med högre i baken eller så, eftersom den är i princip original förutom motorn. Jag vill åka skönt, frun likaså!

Vad tycker ni att jag ska skaffa för fjäderpaket?
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Varför ska du byta då över huvudtaget? Sätt INTE på bladfjäder fram i alla fall, det blir rätt stumt, en kompositfjäder bak och nya stötdämpare runt om kanske?

Det finns en sats coil overs till fram som jag är nyfiken på, det kan du titta på, inte så dyrt heller, 485 dollar, justerbara..

Tommy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: tor okt 07, 2004 12:20
Ort: Norra Nynäshamn

Inlägg av GETWET »

Stingray skrev:Varför ska du byta då över huvudtaget? Sätt INTE på bladfjäder fram i alla fall, det blir rätt stumt, en kompositfjäder bak och nya stötdämpare runt om kanske?

Det finns en sats coil overs till fram som jag är nyfiken på, det kan du titta på, inte så dyrt heller, 485 dollar, justerbara..

Tommy
Anledningen till byte är att den nuvarande ser mer ut som en slokande mustasch och är tillverkade i stål, och bilen hänger lätt i arslet. Kompositfjäder eller stål? Just det, varför det ena eller andra? Gissar att en komposit är rätt just, men jag gissar, därav frågan.
Nya stötdämpare sitter på runt om.
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Turbojet »

Hej!
Mitt råd är att snacka med Oljemarks som smider fjädrar i Solna.
Dom fixar till dina trötta fjädrar.
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Turbojet »

Sa Lasse Tidblom en gång i tiden.
Dom smider man ju om!
Elvis
Rookie
Rookie
Inlägg: 56
Blev medlem: fre jan 09, 2004 12:18

Inlägg av Elvis »

Hej
Bytte ut fjädrar,stötdämpare, osv förra vintern till VBP Street & slalom kittet samt nya bussningar i framvagnen. Bytte däck i år till BF goodrich255/60 bak och 245/60 fram.
Bilen känns mycket bättre nu, lite fastare men ej hård samt den hänger ej bak och har åkt ner fram.

Jag har oxå bytt till en ZZ4 tidigare och eftersom bilen blev lättare över framaxeln då,så var den mycket högre förut med dom gamla fjädrarna och hängde bak med den gamla bladfjädern.

Man får mycket för pengarna om man köper Street & Slalomkittet.
Bilens väghållning förbättras avsevärt.

MVH
Elvis
Skriv svar