Rattlås

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
kjellu
Nykomling
Nykomling

Rattlås

Inlägg av kjellu »

Hej jag får inte rattlåset "på" enda det gör är att det kommer en liten tapp upp när det har ljud men hur fungerar det??.Jag ser ingenstans var tappen skulle kunna ta i och stoppa ratten från att snurra och den verkar också vara gjord av plast så jag antar att själva låsningen sker någon annanstans.Jag hittade också ett relä som var kopplat emellan "låset" och stöpseln under instrumentbrädan såg ut att vara köpt till det eftersom stöpslarna passade direkt.Provade utan mellanrelet men tyvärr samma sak inget lås på.När ja tog bort stöpseln helt så kom det "Service Column Lock" Tog foton som skulle säga mycket mer än det jag fösöker förklara men vet inte hur man får hit dem
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: Rattlås

Inlägg av Bobrob »

kjellu skrev:Hej jag får inte rattlåset "på" enda det gör är att det kommer en liten tapp upp när det har ljud men hur fungerar det??.Jag ser ingenstans var tappen skulle kunna ta i och stoppa ratten från att snurra och den verkar också vara gjord av plast så jag antar att själva låsningen sker någon annanstans.Jag hittade också ett relä som var kopplat emellan "låset" och stöpseln under instrumentbrädan såg ut att vara köpt till det eftersom stöpslarna passade direkt.Provade utan mellanrelet men tyvärr samma sak inget lås på.När ja tog bort stöpseln helt så kom det "Service Column Lock" Tog foton som skulle säga mycket mer än det jag fösöker förklara men vet inte hur man får hit dem
Detta är ett känt problem med C5 Corvetter - "Service Column Lock". Problemet är att rattlåset kan hänga sig ibland beroende på att låspinnen kärvar och motorn inte orkar dra tillbaks låstappen när tändningen slås på. Det finns GM Servicebulletiner för detta, MEN den enkla och genialiska lösningen är att montera detta "relä" mellan datorn och motorn till rattlåset. Denna kallas för CLB, "Column Lock Bypass". Låt denna CLB sitta kvar och glöm att rattlåset inte kan låsa, så slipper du en hel del problem. I U.S.A. tar man helt enkelt bort rattlåset för att undvika problemet med Service Column Lock - men CLB'n är bästa lösningen.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
kjellu
Nykomling
Nykomling

Inlägg av kjellu »

Jo det skulle vara det bästa men när vi i det här landet så måste rattlåset fungera i besiktningen.Vad jag nu förstår så saknas metallplattan som ska vara fastskruvad i ratten och hur svårt är det att montera dit den för man måste ju ha ratten bort och då är väl airbaggen och jävlas.Har någon gjort det? och har någon isåfall en sån "lock plate" att sälja?
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

kjellu skrev:Jo det skulle vara det bästa men när vi i det här landet så måste rattlåset fungera i besiktningen.Vad jag nu förstår så saknas metallplattan som ska vara fastskruvad i ratten och hur svårt är det att montera dit den för man måste ju ha ratten bort och då är väl airbaggen och jävlas.Har någon gjort det? och har någon isåfall en sån "lock plate" att sälja?
Har aldrig hört talas om att rattlåset måste fungera på besiktningen :?: Det har väl knappast med trafiksäkerhet att göra, möjligtvis att försäkringsbolaget kan kräva det. Solenoiden skjuter in ett metallstift i en platta bakom ratten, det som brukar fallera är själva solenoiden(den börjar kärva) de flesta kopplar då in ett column lock bypass.

Skicka ett mail till anders@vette.se så svarar jag med en sprängskiss på rattstången.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Johan Fräjdin »

Kan ju vara andra regler i Finland...
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

trodde först att nån skojjade med mig ...de e ju onekligen första april :twisted:
men inte da..service column lock :twisted: å där satt man å ville ut å gasa :twisted: sikken skit :twisted:

vad göra ??
garanti eller mecka själv ??
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
nop
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av nop »

köp en column lock bypass, finns för runt 7-8 hundra i sverige, eller 250 med frakt på ebay.
ja köpte där för någon månad sen men har inte kopplat in de än då ja inte direkt har nytta av bilen utan själva "skalet" på den!! :lol:
C5 targa
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

kikade på ebay å såg en bild...måste man plugga in alla modeller i cig uttaget...det suger ju för där vill jag ha andra lulllull prylar :roll: :?:
Kolla på Bettan här!
Madland
Rookie
Rookie

Inlägg av Madland »

forsberg skrev:kikade på ebay å såg en bild...måste man plugga in alla modeller i cig uttaget...det suger ju för där vill jag ha andra lulllull prylar :roll: :?:
Cigguttaget? Ptja, då äre ju 12V. Klipp kabeln och stjäl ström från någonstans där det går just 12V, bakom nämnda uttag t.ex.
nop
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av nop »

men det är väl bara för att låsa upp rattlåset. sen kan man väl ta bort skiten???
C5 targa
Madland
Rookie
Rookie

Inlägg av Madland »

Aha, jag har ingen aning. Av inlägget jag svarade på att döma lät det som något som skulle komma att sitta kvar.
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

nop skrev:men det är väl bara för att låsa upp rattlåset. sen kan man väl ta bort skiten???
efter nogrannare efterforskningar så har jag oxå insett detta. :shock: :roll:
Kolla på Bettan här!
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

HELP

Inlägg av forsberg »

:twisted:
köpte en clb för 1000:- men nu visar det sig att den inte funkade på min bil,,skiten sitter fast,,, :twisted: så jag måste mecka sönder rattstången själv... :twisted:
nån annan som gjort detta :?:
Kolla på Bettan här!
Skriv svar