Har ett litet problem med min vänstra framhögtalare i min C5 -00.
När den väl fungerar så låter det riktigt bra men ibland kan det börja "smälla" och "poffa" i högtalaren. Låter ungefär som det gör på en vanlig hemmastereo när man sätter i högtalarkablarna i högtalarna när stereon är igång.
Jag tänkte att det kan va nåt med kablarna/kontakterna vi högtalaren. Vad tror ni det kan vara?
Någon som vet hur man lossar högtalargallret fram? Vill ju inte slita och dra så man tar sönder något
det mest utsatta stället borde ju vara i genomföring vid dörren och karossen. där kablarna rör sig varje gång du öppnar eller stänger.
jag hade kollat där först.
de flesta högtalargaller sitter med butyltejp i högtalaren, dvs pilla å dra tills det släpper.
MEN JAG HAR INTE PILLAT BORT NÅN I EN VETTE så ta infon me en nypa salt
#1 Hej, jag har exakt samma problem som dej i min C5:a -01. Oregelbundna knastersmällar/poffar kommer när som helst. Fattar inte vad det beror på. Låter som det är två kontakter som ligger o gnider mot varandra.
Conan999 skrev:#1 Hej, jag har exakt samma problem som dej i min C5:a -01. Oregelbundna knastersmällar/poffar kommer när som helst. Fattar inte vad det beror på. Låter som det är två kontakter som ligger o gnider mot varandra.
Sannolikt jordfel eller + matningen, främre högtalarna är aktiva, dvs har en inbyggdförsärkare. Kolla att jorden och + matningen är ok fram till högtalaren. Ta INTE bort bara gallret, du får aldrig tillbaks det som det var och du kommer inte åt något i alla fall, ta bort därrsidan !
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
"Sannolikt jordfel eller + matningen, främre högtalarna är aktiva, dvs har en inbyggdförsärkare. Kolla att jorden och + matningen är ok fram till högtalaren. Ta INTE bort bara gallret, du får aldrig tillbaks det som det var och du kommer inte åt något i alla fall, ta bort därrsidan !"
OK man tackar för hjälpen. Får ta tag i det så snart jag hinner med. Låter bara aningens jobbigt att plocka bort hela dörrsidan.
kan man inte med nåt flashigt instrument mäta kablarna om man tar ur stereron för att på så sätt se om dem är paj eller nåt
dvs är det helt klart att felet sitter i dörren...
forsberg skrev:kan man inte med nåt flashigt instrument mäta kablarna om man tar ur stereron för att på så sätt se om dem är paj eller nåt
dvs är det helt klart att felet sitter i dörren...
Visst, med en ohm mätare(vanlig multimeter som mäter resistans) så mäter du från ände till ände medan man drar o böjer på sladdhärvan. Motståndet skall vara lågt hela tiden och händer det något så ökar resistansen. Alternativet är en summer som tystnar vid avbrott. Många multimetrar har något läge som mäter avbrott med en summer. Ha lite fantasi Kan du komma åt förstärkaren så kan det ju finnas nån kalllödning som orsakar problemet. "Poffarna" tyder ju iaf på något fel i lågspänningsdelen, d.v.s. lågnivåsladden(från förstärkaren) ,eller ev. strömmatningen eller jordfel(till förstärkaren i dörren). Tror inte vi kan hjälpa dig mer...
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final