E85

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare

E85

Inlägg av puramuk »

hej

varför kör en del på e85 och vad behöver göras för att det ska fungera?

jag ska montera i en kompressor i min z06 -2002 är det fördelaktigt att köra på e85 med kompressor i bilen?

vilka är + en och vilka är - en ?

hoppas på många kloka svar :D
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
MackeC5
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av MackeC5 »

Du bör nog snacka med Goa2head och hans mattsvarta C5, han kör på E85 + kompressor nu.

//Macke
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av puramuk »

:D vet inte om jag vågar tröka på han nå mer blev så många funderingar ang coiloversarna :D

men tack för tipset ska kolla med han då 8)
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: E85

Inlägg av vette.se »

puramuk skrev:hej

varför kör en del på e85 och vad behöver göras för att det ska fungera?

jag ska montera i en kompressor i min z06 -2002 är det fördelaktigt att köra på e85 med kompressor i bilen?

vilka är + en och vilka är - en ?

hoppas på många kloka svar :D
Vinsten på en oboostad maskin är 5-6% , vinsten blir betydligt högre på en boostad maskin. Vi hjälpte team insane med deras mattsvarta och vi fick ut ca 20% mer effekt före/efter

Observera dock att bränsleförbrukningen går upp med ca 30% så du måste ha större spridare och ett bränslesystem som klarar att mata. Du klarar dig inte med boost-a-pump och originalsystem om du har en 99 eller nyare.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av puramuk »

spridarna som kommer med kompressorn är 60# ? vad betydet # och räcker dom spridarna? och bränsle systemet är det nått du har å sälja ( anders på vette) + är det fördelaktigt att sätta dit blastercoils ( msd spolarna) ? :D
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

puramuk skrev:spridarna som kommer med kompressorn är 60# ? vad betydet # och räcker dom spridarna? och bränsle systemet är det nått du har å sälja ( anders på vette) + är det fördelaktigt att sätta dit blastercoils ( msd spolarna) ? :D
antar att de är #60 vid 43.5psi dvs ca #69(atmosfärtryck) vid 58 psi, i teorin klarar de då ca 885hk vid 80% dutycycle med bensin. Så det blir ca 680hk på E85 80% dutycycle.

ECS, A&A mfl har kompletta system de säljer för ca 1800-2000dollar som klarar upp till 1200hk(bensin) men det är en total ombyggnad av bränslesystemet. Du kan klara dig med ett Racetronix bränslepumpsystem samt en Boost-a-pump men det beror vilket laddtryck du tänkt köra.

MSD spolarna tillför inget mer än som kosmetika.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
nop
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av nop »

om vi nu inte (av någon knasig anledning) har någon kompressor i bilen, vad skulle man kunna trolla fram då med e85. låt säga med så mycker orginal som möjligt. kanske annat luftfilter, x-pipa, bränslepump. men så nära orginal de går. för miljöns skull givetvis :D
C5 targa
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

nop skrev:om vi nu inte (av någon knasig anledning) har någon kompressor i bilen, vad skulle man kunna trolla fram då med e85. låt säga med så mycker orginal som möjligt. kanske annat luftfilter, x-pipa, bränslepump. men så nära orginal de går. för miljöns skull givetvis :D
Som jag skrev i mitt första inlägg :wink: 5-6% effektökning med E85 (måste mappas om)+större spridare, luftfilter +5-10hk i bästa fall, X-pipa ett par hästar i bästa fall.
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av puramuk »

kan någon lista vad jag behöver för att köra e85?

blir 7psi ladd.

//Anders
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

PFADT