Pendlande tomgång och ojämn gång. del 1 (90a)
-
- Corvettefantast
Pendlande tomgång och ojämn gång. del 1 (90a)
Hej! Ända sedan jag kopplade ur och tillbaks batteriet har bilen gått mycket konstigt. Tomgången börjar pendla när motorn är varm och så går den ojämt vid lite gaspådrag. Vid kraftigt eller fullt går den bra. Jag har haft bort själlhust och rengjort det och även bytt IAC kontakten. I ett sista desperat försök använde jag startgas för att kunna lokalisera om det drog någon tjuvluft, men icke det heller. Kan spjälläges kontakten spela mig ett spratt? Mina ideer börjar tryta om vad det ska vara för fel för något galet är det! Mv A/B
Senast redigerad av alberto.becker den tor aug 12, 2004 22:26, redigerad totalt 1 gånger.
ojämn tomgång
Skulle tro att problemet ligger i spjällkontakten el dyl. Har själv varit väldig rädd för att rubba elkontakterna ur läge,men är det gjort går dom ju att ställa in igen,och ibland kan det ju bli som en ny bil när justeringen är korrekt.
Varför kopplades batteriet bort?, har du gjort något annat i samband med det som kan påverka?,du kan väl inte ha glapp i promet?("chippet"),ibland har det hänt att trimchip börjat bete sig konstigt,och 90,an har ju mer på chippet än de tidigare modellerna som hade MAF.
Varför kopplades batteriet bort?, har du gjort något annat i samband med det som kan påverka?,du kan väl inte ha glapp i promet?("chippet"),ibland har det hänt att trimchip börjat bete sig konstigt,och 90,an har ju mer på chippet än de tidigare modellerna som hade MAF.
-
- Corvettefantast
Hej ingo! Allt började med att bilen var inlämnad för påfyllning av ny kylmedia. När jag hämtade bilen var det helt omöjligt att stänga av fläkten,därav kopplades batteriet ur. Spjälläges kontakten har inte rörts då i alla fall och inte nu heller mer än att jag koppla ur den när jag ren gjorde spjälhuset. Har nu kopplat ur batteriet igen och låtit den stå utan spenning under natten, ska kopplatillbaks under dagen och se om det har blivit någon skillnad. Om det nu blir det så börjar jag undra lite hur dom egentligen har byggt dom här bilarna? Men jag deppar inte för det här och hoppas att få någon rätsida på felet, då kan jag riva motorn och börja göra det jag egentligen vill göra, TRIMA!!!!! Mv A/B
Ojämn tomgång
försök sortera ut vad problemet med fläkten är,någonting är rubbat,Kan väl inte vara ac kompressorn som fått tuppjuck?,vilken fläkt är det som krånglar,en av kylfläktarna går alltid när AC,n är igång.om man koppalr bort säkringen till fläkten som går jämt,vad händer då?
-
- Corvettefantast
tomgångstrubbel
Läs andra inlägg om felkoder och kolla själv genom att kortsluta kontrolluttaget ,då kommer koden fram tre gånger.Men de så kallade proffsen kunde dom inte avläsa koderna själva borde dom väl fixa någon som kan?.Hursom helst Är alla säkringar hela?,klimatanläggningen kan ju få en del hyss för sig ibland,så man bör ha den avstängd när strömmen kopplas på.Om du trycker klimatanläggningen på off,gick fläkten ändå?,gick farten att styra ned på fläkten eller var det full patte?.Kan någon kabel brunnit ihop?.Inrikta dig på fläkt och ac då tror jag att motorproblemen kommer att förklara sig själva.
-
- Corvettefantast
-
- Corvettefantast
-
- Corvettefantast
Nu har jag även provat med att byta chipp och det utan någon effektalberto.becker skrev:Hej Fredrik! Nej någon lampa börjar inte lysa och inget annat beter sig onormalt! Mv A/B

Jag får nog allt prova den långsökta vägen ändå och åka med bilen till dom som försökte fia ac,n och höra vad dom pysslade med. Det finns snart inte så mycket mer jag kan gör. Kolla lamdan, felmäta på div givare. A/B

Ett tips till kanske kan vara på sin plats - "glapp i spjällaxeln" ????
Brorsan råkade ut för det på sin riskokare (Mitsubishi)...
Resultatet är att motorn drar tjuvluft, detta varierar ofta med motortemperaturen....
Och jag själv har ett lätt glapp i min spjällaxel, inte så att det stör, men jag har beställt ett nytt spjällhus (Throttle Body)
För att testa så greppar du spjällaxeln, och ruskar lite lätt, skall vara helt tight.....
Är det ett bauta glapp lär det höras när du gasar lite, låt polarn gasa medan du lyssnar....
Brorsan råkade ut för det på sin riskokare (Mitsubishi)...
Resultatet är att motorn drar tjuvluft, detta varierar ofta med motortemperaturen....
Och jag själv har ett lätt glapp i min spjällaxel, inte så att det stör, men jag har beställt ett nytt spjällhus (Throttle Body)
För att testa så greppar du spjällaxeln, och ruskar lite lätt, skall vara helt tight.....
Är det ett bauta glapp lär det höras när du gasar lite, låt polarn gasa medan du lyssnar....
-
- Corvettefantast
Jo men glapp i axeln växer ju fram med tiden och inte bara sådär en dag!
Har köpt en ny lamda givare, gammla såg defenitivt ut som den hade gjort sitt men tror inte problemet sitter där. Jag kan väll inte vara unik med det här problemet. Men det börjar snart kännas så för jag har snart kollat ock bytit ut det mesta ja kan tänka mig. A/B
Har köpt en ny lamda givare, gammla såg defenitivt ut som den hade gjort sitt men tror inte problemet sitter där. Jag kan väll inte vara unik med det här problemet. Men det börjar snart kännas så för jag har snart kollat ock bytit ut det mesta ja kan tänka mig. A/B

-
- Corvettefantast
dator
Min auto x-ray scanner får inte heller kontakt med min dator i bilen. Datorn i min bil är tydligen bytt till nån nyare eller ersättningsdator. Har väldigt vag info från tidigare ägare ang det. Visserligen fungerar bilen som den ska och framkallar jag en felkod så lyser service engine lampan.
Det vore dock kul om scannern kunde funka för då kan man spara en log på en liten stunds körning och kolla värdena i PC´n hemma.
Det vore dock kul om scannern kunde funka för då kan man spara en log på en liten stunds körning och kolla värdena i PC´n hemma.
MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525