Rullomkrets m.m.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
Hennrikk
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: fre jun 15, 2007 8:58
Ort: Kumla

Rullomkrets m.m.

Inlägg av Hennrikk »

Hejsan!

Är lite fundersam på det här med rullomkrets m.m. Vad är det som gäller med skillnaden i procent? Är det att det inte får vara mer än ca 5 % skillnad mellan dom gamla bakdäcken och dom nya eller e det max 5 % i skillnad mellan fram och bakdäcken.

Det jag undrar över är hur det funkar med 245/40-18 fram och 275/40-19 bak isåfall blir skillnaden 7.5% men är det skillnaden mellan orginal bak däcken så blir det ju 275/40-17 mot isåfall 275/40-18 och då blir skillnaden 3,6 %

Tack på förhand!
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis jun 06, 2006 13:38
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av joasol »

Det för väl inte skilja mer än +/- 5% från orginal/regpapper.

Här finns lite tabeller och annat.
http://www.infosite.se/data/index.htm
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Conan999 »

Jag har 245/40-18 fram och 285/35-19 bak vilket är nästan identiskt med orginalhjulen.
MVH Conan999
Användarens profilbild
Hans Wijk
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 187
Blev medlem: tis aug 23, 2005 8:27
Ort: Asarum, Blekinge

Inlägg av Hans Wijk »

+ / - 5 % gäller för bilar äldre än -97 årsmodell - därefter så är bilen HELFORDONS GODKÄND m a o alla C5:or
Då står det på tillägsbladet i bilens reg.bevis vad man får använda för typ av däck & fälgar....
Ofta finns inte alla storlekar med, då får man kontrollera med generalagenten vad det finns för alternativ (krångligt, men du frågade vad som gäller)
Det brukar stå det största & det minsta man får ha, men det gör det inte i mitt reg.bevis
Däcken ska klara bilens beräknade toppfart
OBS! Detta är det ingen som kollar, tror inte att bilprovningen / polisen är "fullt" pålästa i ämnet - eller struntar de i vilket
Mvh
Hasse
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

Så här står det på vv!

"Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
- är typgodkända,
- uppfyller kraven på belastningsförmåga,
- uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
- är av samma typ.

Dessutom skall däck och fälg
- ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
- ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
- täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper."
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
Användarens profilbild
Hennrikk
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: fre jun 15, 2007 8:58
Ort: Kumla

Inlägg av Hennrikk »

ok var iofs inte vad som gäller vid besiktning och så jag undrade över men skadar aldrig att få reda på det heller :)

Tänkte i första hand hur bilen skulle uppföra sig med däckdimensionerna 245/40-18 fram och 275/40-19 bak, med tanke på att stabiliserings systemet kan flippa ur och kan visa fel hastighet m.m.

Men om jag tror jag har förstått det så är skillnaden mellan rullomkretsen orginal mellan fram och bakhjulen 3.7% ca och att det är den skillnaden man ska försöka uppnå?

Med det förslaget jag hade så skulle skillnaden bli 7.5% vilket kanske är för mycket? Vad händer om man kör med dom dimensionerna ändå
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

Borde funka!

Du får +3,8% på bakhjulen och
+0,1% i fram!

Vart har du fått 7,5% ifrån?
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 310
Blev medlem: ons dec 05, 2007 13:45
Ort: sandviken

Inlägg av puramuk »

varför inte 35 profil på bakdäcken ?
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Användarens profilbild
Hennrikk
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: fre jun 15, 2007 8:58
Ort: Kumla

Inlägg av Hennrikk »

7,5 % blir skillnaden mellan fram och bak med de dimensionerna

men som sagt jämför man fram för sig så blir skillnaden 0,1 % och bak 3,8 %

Men jag undrar hur det är man jämför e det skillnaden som sagt mellan fram och bak eller var för sig ? har hört lite olika teorier..

Det e nämligen så att det var dom dimensionerna på ett par fälgar jag ev var intresserad av och det är ju inte så kul om datorn ballar ur i bilen så jag måste köpa nya däck på engång oxå..
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

Det SKA vara skillnad mellan fram och bak,
så dina dimensioner borde funka!
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
Skriv svar