TPI i C3??

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

TPI i C3??

Inlägg av Terner »

Har en -73 Targa BB som begåvats av någon tidigare ägare med en 350 motor från -69. Inte mycket harmoni i installationen men ok den fungerar.

Funderar nu på om jag skall återställa BB installationen eller stoppa i en tpi motor för bättre ekonomi.

Finns det någon jag kan prata med som gjort något liknande??

Antar att det finns massa problem med sonder, returledningar osv. Vilken växellåda ska jag använda? Original 400 eller en 700 i paket med motor som jag köper in?

Motorfästen? Växellådsfästen , virar, kickdown, kardan, kylare , EL!!! mm mm

Är beredd att lägga lite pengar i detta men det ska helst bli rätt från början därför undrar jag om någon kan hjälpa mig som har erfarenhet av liknande.

Vill helst ha bra vrid och c:a 350 hp i basutförande sen kan man ju bygga på eller hur.

svara till hans@terner.name eller 0706-206374 om du har någon erfarenhet av detta.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Kolla lite på www.corvetteforum.com Där har du flera som har konverterat till LT1/LS1/LS6 motorer.. 8)

Edit: Hittade några länkar som kanske kan hjälpa till
http://www.corvetteforum.net/c3/70lt1/ls1.shtml
http://www.corvettefaq.com/listing.asp?group=1&sub=2
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jo!! det var en bra ide!! :lol:
Man måste ju bara ha BB!! :wink:
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

du kan ju sätta ett tpi insput på den motor du har nu,sen kan du ju stroka motorn till 383 då har du garanterat 350 hk.
men det kostar lite grann :D
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Tack för alla tips och länkar. Mycket intressant.

Tror inte motorn som sitter i är mycket att bygga på. Verkar som det är rätt trötta toppar och så.

Har funderat en del och undrar om man kanske kan köpa en nyare 454 med insprutning och få den att passa ? Är det någon som vet om måtten är ungefär desamma? Finns ju den från pickisen tidigt 90-tal, men har ingen aning vilken performance en sån motor har.
Får väl kolla det med.

Hur löser man returen till bränsle tanken? är det bara att löda in ett rör i tanken eller ska det mer till?

Om man ska bygga på den befintliga motorn och ersätta förgaseren med insprut vad finns det för bra grejor att skaffa då?

Hälsningar

Hans Terner
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

finns mycket grejer till en 350 så ja tror du kan bygga på originalblocket.
kolla på www.summitracing.com eller www.jegs.com.
finns många fina toppar och annat på dom sidorna.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

De blev 454.....

Inlägg av Terner »

Jupp har hittat en motor som är rätt till bilen.
Citerar mitt inlägg från köpes:
"Fick tag i ett 454 ren objekt passande min bil tack vare föregående inlägg.
En relativt orörd från 73 med open chamber toppar. Ska bli kul att få in rätt motor i bilen igen.
Nu behöver jag bara tips om grejor att stoppa i den för att ge bilen lagom knuff framåt.
Sätter vridet i första hand och c:a 350-400 hp kunde vara lagom för att den ska kunna köras någorlunda sansat hehe
Vet dock hur det är och har nån grejor som ger mer så faller man ju lätt... "

Så BB-älskare vad stoppar jag i den för att den göra min Vette till nägot som kan gå an på landsväg och inte heller faller ur totalt vid julgranen?

Kom med förslag.

Naturligvis ska jag börja med att plocka ner allt och se till att jag har en vev ett block stakar och kolvar som duger till en bra grund. Tänkte liksom inte spara där...

Terner
ABEJ
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 46
Blev medlem: ons mar 24, 2004 14:27

Snurr på en BB

Inlägg av ABEJ »

Kul att du fått tag i en motor.
Om det är en LS5 från -73, så kommer du vilja byta toppar alternativt porta orginal med större ventiler.
Du kommer antagligen vilja byta insug, tänk då redan nu på att det enda (vad jag vet) tillberhörs insug som gör att du inte behöver byta huv är ett Torker II från edelbrock och det är inte speciellt bra. Huv frigången är ett problem med BB motor så alternatven är en ny huv eller sågen.
Du kommer vilja ha headers och då måste du kolla markfrigången (åker själv omkring med en onödigt hög frigång för att få plats med mina Hooker).
Om du har en orginal BB-bil skall den ha grövre krängnigshämmare och lite stöddigare fjädrar fram.
Jag skulle även titta på en bättre kam när jag endå har maskinen isär.
Med dessa modifieringar skall du närma dig 500 kusar utan att behöva oroa dig för dålig tomgång eller lågt vakuum. Vridet kommer räcka till jag lovar.
Lycka till
ABEJ
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Topparna är open chamber gjutnummer 353049, 255/119cc ports 122cc open chamber.
Duger dom eller?

Bilen är en BB-bil från början så allt sitter där fjädrar, krängningshämmare mm. Hade funderat på Sidepipes dom borde väl få plats med de grenrör som jag sett på Ecklers.
Måste dock ha sådana med fäste för AC:n....

Går inte huven ner får det väl bli sågen och ett scoop hehe.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

049 och 781 topparna e bland dom bästa ovalportstopparna som har suttit på en "standardmaskin",flödar väldans bra.
Hiva ner 1.88/2.19 ventiler. Byt alla bultar i bottendelen till ARP.
Om plånboken tillåter så byt till smidda kolvar,eller åtminstånde Hyperetickolvar.
Sikta på ca 10:1 i statiskt kompression och en lagom hydralpinne med ca .560-.580 i lyft.
Köp på dig en Hi Rise alt L88a huv och smäll dit ett Performer RPM insug och en redig fugge så har du en lagom maskin på strax under 450 Hk och ett vridmoment som ett lok :lol:
Un
Kasta inte bäver i trähus.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Huven?

Inlägg av Terner »

Ok vad får jag ner mellan ett 454 block och denna huven?

[img]http://www.carandit.se/Vetten/huven.jpg[/img]

:D
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

??

Inlägg av Terner »

Varför funkar länken i förhandsgranskningen men ej när jag skickat?

Aja adrssen till bilden är:

http://www.carandit.se/Vetten/huven.jpg
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Nja,den där bilden säger ju inte så mycket.. :?
Kasta inte bäver i trähus.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Ok denna då om du är kräsen...

http://www.carandit.se/vetten/fronten.jpg
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Coolt,ser ut som en standard huv..Det enda,mig veterligen,insug e som får plats e Torker II insuget..Fräsch bil 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Skriv svar