Relä för värme/ac-fläkten
Relä för värme/ac-fläkten
Corvette 1990. Värmefläkten går även när jag stänger av klimatkontrollen, t.o.m. när jag stänger av tändningen. Jag gissar att det är ett relä som hängt sig. Någon som vet var det sitter?
-
- Nykomling
- Kontakt:
Jag har den elektroniska klimatkontrollen och då finns det inte ens ett relä har jag nu lärt mig. Det finns en kontrollmodul för fläkten som sitter monterad i kåpan över värme- och ac-paketet i motorrummet. Det verkar vara den kontrollmodulen som är felaktig, jag har hittat flera exempel på samma fel, och den lösningen, i USA.
Tack för hjälpen ändå.
Tack för hjälpen ändå.
90 och 91 är nog rätt, eller helt, lika på den här punkten. 5A-säkringen sitter på väggen mot kupén, under vattentanken, i änden på en kabel med kontakt, i själva kontakten, som är instucken i ett fäste, monterat på väggen. På min bil ser man den om man kikar in över fläktmotorhuset, men jag når den inte utan att lätta på tanken. Kabelbrott i den kretsen är ett tänkbart fel, jag får nog leta där om inte byte av motorkontroller hjälper.
Lossna konnektor på ac head unit (den som sitter ovanför radion).
Stänger fläkten av?
Ja? Byt ac head unit.
Nej? Lossna konnektor till "heater and ac programmer" (ska sitta bakom head unit).
Stänger fläkten av?
Ja? Kontrollera kretsen där säkringen (5 amp) under huven sitter på kortslutning eller brott eller trasig säkring. Inget fel där, byt heater och ac programmer
Nej? Lossna modul konnektor C2 (4vägs, är nog den man ser under huven med 3 sladdar i (?)).
Stänger fläkten av?
Ja? Kolla brott eller kortslutning i kretsen 63, kabel mellan ac programmer och (power)modulen. Ska vara en ljusbrun kabel. Inget fel där, byt power modulen.
Nej? Kolla kortslutning i krets 65, den med säkringen i, färg på den ska vara lila. Går mellan programmer i ena änden och mellan modulen och motorn i andra änden.
Det är ungefär som det står i min fsm.
Stänger fläkten av?
Ja? Byt ac head unit.
Nej? Lossna konnektor till "heater and ac programmer" (ska sitta bakom head unit).
Stänger fläkten av?
Ja? Kontrollera kretsen där säkringen (5 amp) under huven sitter på kortslutning eller brott eller trasig säkring. Inget fel där, byt heater och ac programmer
Nej? Lossna modul konnektor C2 (4vägs, är nog den man ser under huven med 3 sladdar i (?)).
Stänger fläkten av?
Ja? Kolla brott eller kortslutning i kretsen 63, kabel mellan ac programmer och (power)modulen. Ska vara en ljusbrun kabel. Inget fel där, byt power modulen.
Nej? Kolla kortslutning i krets 65, den med säkringen i, färg på den ska vara lila. Går mellan programmer i ena änden och mellan modulen och motorn i andra änden.
Det är ungefär som det står i min fsm.