Mörka tankar om en viss tillverkare...

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Mörka tankar om en viss tillverkare...

Inlägg av Mr. Beam »

Jag tror jag spricker snart....måste få skriva av mig...

Köpte en splitter ny fördelare i våras för att komplettera den nybyggda motorn....mmmm...billet aluminium mmmm....

Glad i hågen moterade jag den men gnistan uteblev. Konstaterade att den magnetiska pickupen var kass direkt från fabrik- ringde och beklagade mig, varvid de skickade en ny pickup...som jag fick byta ut själv förstås.... men skitsamma, den fungerade ett tag.

Vi första riktiga provturen nu I maj märkte jag plötsligt att motorn snabbt tappade kraft och med ett KABOOOM så tvärdog den i en baktändning som fick avgassystemet att separera...med efterföljande förgasarbrand som tog sig i luftfiltret då jag försökte hålla motorn vid liv så pass att jag kunde ta mig av vägen.

Med arschlet hängandes ut på en hårt trafikerad väg felsökte jag febrilt medans långtradarna tutade åt mig när de passerade mig med några centimeters marginal........Tändmodulen igen? Nä - fatta att mekanismen för varvräknaren på något sätt skurit ihop inuti fördelaren och vridit loss hela fördelaren från sin inställning och när allt släppte slogs basplattan för tändmodulen sönder. Fick hämta fanskapet med trailer....

Reklamation till Summit, fick en ny fördelare och en keps för besväret...

Monterade den nya idag....men, vänta nu....varför passar den inte riktigt.....vacuumklockan slår i tändspolen....det gjorde det inte tidigare....hm....märkligt men designändringar händer ju.... aja, det går ju att flytta tändkablarna så den går fritt....startar upp fint.... men vänta nu...ingen varvräknare ?

TROR NI INTE PÅ FAN ATT IDIOTERNA MONTERAT UTTAGET FÖR VARVRÄKNAREN BAK OCH FRAM SÅ ATT DREVET SNURRAR ÅT FEL HÅLL!!! :evil: :evil:

Jag blir så trött....

/Mr. Beam.
Senast redigerad av Mr. Beam den mån maj 05, 2008 0:29, redigerad totalt 1 gånger.
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Se det possetivt, nu har du nått att skratta åt och berätta vid lägerelden till sommarn :)
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av GETWET »

Om du vänder på varvräknaren upp o ned så fungerar det. :wink:

Annan lösning:
Ta med dig en sladdlös borrmaskin av bättre kvalite, fixa en riktigt snygg blondin som åker med. Koppla in wiren på maskinen och berätta för blondinen att hon kan gasa med borrmaskinen och du styr. Som tack för åkturen så får du......

En något knepig lösning kanske, men varvräknaren fungerar och både du och blondinen har fått er en trevlig åktur...
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Kanske ingen dum idé...lite surt bara att min sladdlösa borrmaskin varvar max 1200 rpm... :wink:

Det verkar för övrigt lösa sig med strulet så nu är jag på bra humör igen... :P Börjar ju bli rätt sugen på att kunna komma ut och köra....

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Skriv svar