Köpte en splitter ny fördelare i våras för att komplettera den nybyggda motorn....mmmm...billet aluminium mmmm....
Glad i hågen moterade jag den men gnistan uteblev. Konstaterade att den magnetiska pickupen var kass direkt från fabrik- ringde och beklagade mig, varvid de skickade en ny pickup...som jag fick byta ut själv förstås.... men skitsamma, den fungerade ett tag.
Vi första riktiga provturen nu I maj märkte jag plötsligt att motorn snabbt tappade kraft och med ett KABOOOM så tvärdog den i en baktändning som fick avgassystemet att separera...med efterföljande förgasarbrand som tog sig i luftfiltret då jag försökte hålla motorn vid liv så pass att jag kunde ta mig av vägen.
Med arschlet hängandes ut på en hårt trafikerad väg felsökte jag febrilt medans långtradarna tutade åt mig när de passerade mig med några centimeters marginal........Tändmodulen igen? Nä - fatta att mekanismen för varvräknaren på något sätt skurit ihop inuti fördelaren och vridit loss hela fördelaren från sin inställning och när allt släppte slogs basplattan för tändmodulen sönder. Fick hämta fanskapet med trailer....
Reklamation till Summit, fick en ny fördelare och en keps för besväret...
Monterade den nya idag....men, vänta nu....varför passar den inte riktigt.....vacuumklockan slår i tändspolen....det gjorde det inte tidigare....hm....märkligt men designändringar händer ju.... aja, det går ju att flytta tändkablarna så den går fritt....startar upp fint.... men vänta nu...ingen varvräknare ?
TROR NI INTE PÅ FAN ATT IDIOTERNA MONTERAT UTTAGET FÖR VARVRÄKNAREN BAK OCH FRAM SÅ ATT DREVET SNURRAR ÅT FEL HÅLL!!!

Jag blir så trött....
/Mr. Beam.