Nattskruvning
Nattskruvning
klockan är 0300. Har precis avslutat installationen av lustgas.
Om sex timmar blir det första testen på Dragrace i Arvika.
Är inte så lite spänd. Undrar om det blir en jädra smäll?
Om sex timmar blir det första testen på Dragrace i Arvika.
Är inte så lite spänd. Undrar om det blir en jädra smäll?
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Tack. det känndes som en gummibandseffekt
Mycket injusteringsstrul, läckande gas, byte vatenpump osv, i 30 gradig värme så nu är jag dödstrött.
Otroligt roligt dock.
Ann-Sofi vann i mild street och jag kom tvåa i modfied.
Hornen blir större och större
Nu är det 5 dagar kvar.
Hoppas vi ses
Mycket injusteringsstrul, läckande gas, byte vatenpump osv, i 30 gradig värme så nu är jag dödstrött.
Otroligt roligt dock.
Ann-Sofi vann i mild street och jag kom tvåa i modfied.
Hornen blir större och större
Nu är det 5 dagar kvar.
Hoppas vi ses
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Inköpt hos en lokal firma El&Motor i Arvika. De skickar efter från USA.
Systemet ät ett NOS Powershot, som skall kunna ge 120-130hk.
Kittet är komplett för att köras efter installationen och kostade 5500:- med fylld tub.
Tuben tar 5kg N2O, vilket kostar 150kr/kg vid påfyllning.
Jag handlade på mig lite extra grejer så som nytt insug och en handfull Russelkopplingar, samt efter rekommendation en Holley Blå elpump med regulator (1200.-) men grejen är tycker jag, en jäkla massa extra hästar för en billig peng.
På min bil med orginal 165hk så klart att det blir en skillnad.
Sänkte tiden från ca 16.00 till 14.40 på Mantorp under helgen. Enligt en lathund http://users.erols.com/srweiss/#jcalc så gav det ca 80hk.
Och det är väl här jobbet börjar. Att kunna justera allt så du går ut det mesta möjliga
Installationen får anses som ganska enkel, då själva Lustgasinsprutet består av en ca. 1cm hög platta mellan förgasaren och insuget.
Lite slangdragning och skruva fast några nipplar. Klart.
Sen lite strul med läckage för att du glömt dra till något och tråkjustering av tändningen.
För mig var det lika roligt att som liten få ett meccano i julklapp.
Systemet ät ett NOS Powershot, som skall kunna ge 120-130hk.
Kittet är komplett för att köras efter installationen och kostade 5500:- med fylld tub.
Tuben tar 5kg N2O, vilket kostar 150kr/kg vid påfyllning.
Jag handlade på mig lite extra grejer så som nytt insug och en handfull Russelkopplingar, samt efter rekommendation en Holley Blå elpump med regulator (1200.-) men grejen är tycker jag, en jäkla massa extra hästar för en billig peng.
På min bil med orginal 165hk så klart att det blir en skillnad.
Sänkte tiden från ca 16.00 till 14.40 på Mantorp under helgen. Enligt en lathund http://users.erols.com/srweiss/#jcalc så gav det ca 80hk.
Och det är väl här jobbet börjar. Att kunna justera allt så du går ut det mesta möjliga
Installationen får anses som ganska enkel, då själva Lustgasinsprutet består av en ca. 1cm hög platta mellan förgasaren och insuget.
Lite slangdragning och skruva fast några nipplar. Klart.
Sen lite strul med läckage för att du glömt dra till något och tråkjustering av tändningen.
För mig var det lika roligt att som liten få ett meccano i julklapp.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Jo tack, tar hemskt gärna emot lite instruktioner.
Försökte ställa med lampa men det blev bara sämre. När jag fick den att gå låg jag på 6 grader eftertändning??? hur det nu gått till!
Men skriver du nåt så kan jag kanske få ringa dig om jag behöver fråga något.
Jag och Ann-Sofi tänker nog ställa upp i VCET cupen http://www.vcet.nu på Knalledraget i Borås den 4-5/9. Det är på 201m så det vore bra om den svarade från start.
Försökte ställa med lampa men det blev bara sämre. När jag fick den att gå låg jag på 6 grader eftertändning??? hur det nu gått till!
Men skriver du nåt så kan jag kanske få ringa dig om jag behöver fråga något.
Jag och Ann-Sofi tänker nog ställa upp i VCET cupen http://www.vcet.nu på Knalledraget i Borås den 4-5/9. Det är på 201m så det vore bra om den svarade från start.

548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
- Fredriksson
- Corvettefantast
- Inlägg: 124
- Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
- Ort: Borås
tänkte också köra på Knalledraget, har ju garaget 300 meter från start plattan så det är ju lika braornet skrev:Jo tack, tar hemskt gärna emot lite instruktioner.
Försökte ställa med lampa men det blev bara sämre. När jag fick den att gå låg jag på 6 grader eftertändning??? hur det nu gått till!
Men skriver du nåt så kan jag kanske få ringa dig om jag behöver fråga något.
Jag och Ann-Sofi tänker nog ställa upp i VCET cupen http://www.vcet.nu på Knalledraget i Borås den 4-5/9. Det är på 201m så det vore bra om den svarade från start.

mvh Magnus
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Om man bara laddar med 70-80hk på en 350, så behöver man knappt backa förtändningen (om man nu inte ligger på gränsen till knackningar innan gas...)
Vid 150hk bör man kanske backa av förtändningen 2-4 grader.
Men vid ännu högre uttag bör man räkna med 3 grader / 100hk lustgas man laddar.
Observera att bestyckning av munstycken är helt i beroende på vad man har för tryck på lustgas och bränsle!
(Lägre tryck = större munstycken för att få samma effektuttag... Eller tvärtom)
Man kanske skulle komma upp och titta på Knalledraget...
/ Micke
Vid 150hk bör man kanske backa av förtändningen 2-4 grader.
Men vid ännu högre uttag bör man räkna med 3 grader / 100hk lustgas man laddar.
Observera att bestyckning av munstycken är helt i beroende på vad man har för tryck på lustgas och bränsle!
(Lägre tryck = större munstycken för att få samma effektuttag... Eller tvärtom)
Man kanske skulle komma upp och titta på Knalledraget...

/ Micke
Som du märker håller Micke en kurs i tändinställning. Det behövs
NOS Powershot som jag köpte har fasta munstycken på både bränsle och gas, förinställt från fabrik vilket skall ge 120-130 hk i bästa fall. Bra för nybörjare med andra ord. http://www.holley.com/nosnitrous/index.html
Bränslepumpen var lite besvärlig då bränslerörsanslutningen sitter på ovansidan av tanken på -75:an. Det gick dock (mestadels i blindo) att nå den lilla bit av bränsleslangen mellan bränsleröret (stål, som går efter ramen) och tanken, där jag satte ett t-rör för inkoppling av elpump.
Jag använder orginalpump till förgasaren och elpumpen enbart då jag använder gasen.
Skulle vara mkt roligt om ni kommer till Borås

NOS Powershot som jag köpte har fasta munstycken på både bränsle och gas, förinställt från fabrik vilket skall ge 120-130 hk i bästa fall. Bra för nybörjare med andra ord. http://www.holley.com/nosnitrous/index.html
Bränslepumpen var lite besvärlig då bränslerörsanslutningen sitter på ovansidan av tanken på -75:an. Det gick dock (mestadels i blindo) att nå den lilla bit av bränsleslangen mellan bränsleröret (stål, som går efter ramen) och tanken, där jag satte ett t-rör för inkoppling av elpump.
Jag använder orginalpump till förgasaren och elpumpen enbart då jag använder gasen.
Skulle vara mkt roligt om ni kommer till Borås

548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Japp, en värmare skall man ha om det skall funka...
Se bara till att det är den nya modellen där en liten termostat medföljer, så sköts allt automatiskt
(observera att värmaren drar upp till 30A, och snabbt drar ur batteriet om du inte har motorn igång!)
Hur har det gått med tändningen?
Jag har fler tips ifall du kört fast...
/ Micke
Se bara till att det är den nya modellen där en liten termostat medföljer, så sköts allt automatiskt

(observera att värmaren drar upp till 30A, och snabbt drar ur batteriet om du inte har motorn igång!)
Hur har det gått med tändningen?
Jag har fler tips ifall du kört fast...

/ Micke
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Hoppas på bra väder då Micke!
antos
Finns ju en hel del att välja på, men detta fastnade jag för:
Förgasare Edelbrock Performer 600 med elchoke #1406
Insug Edelbrock Performer EPS # 27011
http://www.edelbrock.com/
En märkbar skillnad i varvvillighet upptäcktes.
Lycka till. det är kul skruvning!
antos
Finns ju en hel del att välja på, men detta fastnade jag för:
Förgasare Edelbrock Performer 600 med elchoke #1406
Insug Edelbrock Performer EPS # 27011
http://www.edelbrock.com/
En märkbar skillnad i varvvillighet upptäcktes.
Lycka till. det är kul skruvning!
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
- Fredriksson
- Corvettefantast
- Inlägg: 124
- Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
- Ort: Borås
det blir ingen körning för mig... har för mycket runt omkring så jag hinner inte med att fixa bilen tills dess.... men jag kommer vara där som funktionär, så va beredd på en corvetteskadad tjötröv...ornet skrev:Vi är nu anmälda till knalledraget.
Kommer det några mer än Fredriksson och (kanske) Micke

Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Läste just att det är inställt i Borås!?!ornet skrev:Jag och Ann-Sofi tänker nog ställa upp i VCET cupen http://www.vcet.nu på Knalledraget i Borås den 4-5/9. Det är på 201m så det vore bra om den svarade från start.
Kan vara bra att kolla upp innan ni åker...
/ Micke