Köpte en ny ZZ502 i vintras och den var startklar till våren. 2008
Körde ca 200 mil med den, sedan stannade motorn.
Fördelardrevet var helt nergånget.. fanns kanppt en kugg kvar..
Fördelaren är en MSD Pro billet fördelare helt ny, alltså inte den fördelaren som följer med motorn.
Fördelardrevet ska vara "melonized" enligt msd men har slitit ut sig på noll tid.
Oljepumpen går som den ska. Ska dock bytas ändå. Dreven på kammen ser ut som nya..
Vad ska man tro om dethär??
Har man bara fått en dålig härdning på drevet eller kan det vara något annat som är fel??
Fördelardrev Haveri!! ZZ502
Fördelardrev Haveri!! ZZ502
-69, 502, Coupé
Frågor du bör ställa är:
Varför drevet slitits ner och vart har spånorna tagit vägen?
Det räcker nog inte att bara byta drev, samma sak kommer ju att hända igen.
Om du har rullkam; kolla axialglappet, kan inte maxglappet men jag har 0,1-0,15 på min.
Finns kompositdrev som skall vara bättre ur slitage synpunkt läste jag på nåt US forum för ett tag sedan.
(Sticker på semester nu så detta är mitt sista inlägg på några veckor.)
Varför drevet slitits ner och vart har spånorna tagit vägen?
Det räcker nog inte att bara byta drev, samma sak kommer ju att hända igen.
Om du har rullkam; kolla axialglappet, kan inte maxglappet men jag har 0,1-0,15 på min.
Finns kompositdrev som skall vara bättre ur slitage synpunkt läste jag på nåt US forum för ett tag sedan.
(Sticker på semester nu så detta är mitt sista inlägg på några veckor.)
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Det låter som om du har blandat en flattappetcam tillsammans med ett rollerdrev. det är ohärdade drev till rullar, och härdade till flattappet.
Finns ett läsvärt inlägg av den gammle robban i ämnet (2qick4u).
Finns ett läsvärt inlägg av den gammle robban i ämnet (2qick4u).
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
drev
Men har du stål ,gjutjärn eller mässing då?Jonathan skrev:jag har rätt drev till rätt kam enligt både msd och gm, men ändå lyckats få det att slita ut tig..
vissa ska ha otur med allt...
stål o gjutjärn
vad som många tydligen missar är ju stål och gjutjärn..Jonathan skrev:Stål. "melonized" enligt msd. och enligt gm är det det man måste ha till deras rullkam..
Mässingdrev är väl rätt vanligt eljest till rullkammar.
tydligen håller dessa sällan mer än 2000 mil,men äter ju inte på kammen,och flisor skadar ju inte motorn i övrigt just heller.