Fördelardrev Haveri!! ZZ502

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Fördelardrev Haveri!! ZZ502

Inlägg av Jonathan »

Köpte en ny ZZ502 i vintras och den var startklar till våren. 2008

Körde ca 200 mil med den, sedan stannade motorn.
Fördelardrevet var helt nergånget.. fanns kanppt en kugg kvar..

Fördelaren är en MSD Pro billet fördelare helt ny, alltså inte den fördelaren som följer med motorn.

Fördelardrevet ska vara "melonized" enligt msd men har slitit ut sig på noll tid.
Oljepumpen går som den ska. Ska dock bytas ändå. Dreven på kammen ser ut som nya..

Vad ska man tro om dethär??
Har man bara fått en dålig härdning på drevet eller kan det vara något annat som är fel??
-69, 502, Coupé
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Frågor du bör ställa är:
Varför drevet slitits ner och vart har spånorna tagit vägen?
Det räcker nog inte att bara byta drev, samma sak kommer ju att hända igen.
Om du har rullkam; kolla axialglappet, kan inte maxglappet men jag har 0,1-0,15 på min.

Finns kompositdrev som skall vara bättre ur slitage synpunkt läste jag på nåt US forum för ett tag sedan.

(Sticker på semester nu så detta är mitt sista inlägg på några veckor.)
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Det låter som om du har blandat en flattappetcam tillsammans med ett rollerdrev. det är ohärdade drev till rullar, och härdade till flattappet.

Finns ett läsvärt inlägg av den gammle robban i ämnet (2qick4u).
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

jag har rätt drev till rätt kam enligt både msd och gm, men ändå lyckats få det att slita ut tig..

vissa ska ha otur med allt...
-69, 502, Coupé
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

drev

Inlägg av Ingo »

Jonathan skrev:jag har rätt drev till rätt kam enligt både msd och gm, men ändå lyckats få det att slita ut tig..

vissa ska ha otur med allt...
Men har du stål ,gjutjärn eller mässing då?
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Stål. "melonized" enligt msd. och enligt gm är det det man måste ha till deras rullkam..
-69, 502, Coupé
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

stål o gjutjärn

Inlägg av Ingo »

Jonathan skrev:Stål. "melonized" enligt msd. och enligt gm är det det man måste ha till deras rullkam..
vad som många tydligen missar är ju stål och gjutjärn..
Mässingdrev är väl rätt vanligt eljest till rullkammar.
tydligen håller dessa sällan mer än 2000 mil,men äter ju inte på kammen,och flisor skadar ju inte motorn i övrigt just heller.
Skriv svar