Hejsan igen!
Har varit borta ett par dagar, men nu är jag tillbaka.
Jag gick bara in till en elektronikfirma och gav dem listan, så plockade de ihop komponenterna, inkl ett labkort som man kan använda istället för att försöka göra ett eget kort. Jag kompletterade med socklar till kretsarna, så kan man löda i godan ro utan att riskera att bränna dem.
Köpte enkabelsmodellen av lambdasond från biltema. Men för att få så bra mätresultat som möjligt, drog jag jordtamp direkt från avgasystemet där sonden sitter och direkt upp till elektroniken (kopplade även ihop den med jord under instrumentbrädan). Sonden ger ju som mest bara en fjuttig volt, så det lär ju till att man inte bygger in för mycket förluster... Sonden sitter precis efter kollektorn (använder headers), så jag får mätresultatet som ett snitt på vänster cylinderbank. Tar ca 30 sekunder att få mätresultat när motorn är kall.
För att anpassa mätaren till sonden fick jag dock komplettera med ett motstånd på 680 ohm mellan ben 6 och 7 (pricken är ben 1) och således även kapa lödbanan mellan dessa. Annars lyste bara 9 leds som mest.
Jag använder bara mätaren då jag är i skruvartagen, så jag satt en skarv under instrumentbrädan så jag enkelt kan ta bort den. Använde en trepolig mikrofonplugg och spiralkabel (typ hörlurar), och klämmer sedan fast mätaren mellan solskyddet och taket. Går perfekt att läsa av i skarp solljus.
Så här ser den ut i naket utförande:
Tiltade även ledarna som du ser, för att få en tunnare design som är enklare att placera.
Hör gärna av dej, så kan jag försöka att minnas mer.