Strul med kopplingen

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Roger
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Strul med kopplingen

Inlägg av Roger »

Hej
Fick ta bort kopplingsstagen för att kunna ta bort vänster heders och efter att jag plockade ihop allt så slirar kopplingen på 3:an och 4:an när man kör på landsväget i över 100 km vad jag kan märka. Verkar som kopplingen inte går i botten. Hade backen i när jag plockade i sär allt och plockade ihop allt, skulle man haft i friläget?
Frågan är vad skall man göra? plocka isär allt igen? Någon som har någon bra ide? Så man börjar i rätt ända.
/Roger
jompa
Nykomling
Nykomling

Inlägg av jompa »

Spelar ingen roll alls vilken växel du har i när du plockar isär kopplingsstagen.....

antingen är lamellen slut eller så har du monterat ihop fel....

på staget som komer ut från torpedväggen finns en justermutter, kolla så att du har ett glapp i länkaget.......

jag vet att folk har lyckats montera staget som går mellan motor och ram upp å ner........armarna är inte lika långa...

fick du använda våld för att få dit sprintarna i länkaget?
Roger
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Roger »

Hej igen!
Tack för svaret, vad menar du med "glapp i länkaget" vad jag kan se och känna så har jag inget glapp. Fick inte använda våld för att få tillbaka sprintarna. Plockade isär allt i dag igen och såg inget fel, felet kvarstod.
Känns som kopplingen inte vill ta fullt ut, liksom som jag har foten kvar på pedalen så det slirar när man gasar på fast jag inte har kvar foten.
Allt funkade innan jag tog bort länkaget första gången.
Måste man justera in kopplingen när den skall ta varje gång man tar bort länkaget? Det var 20 år sedan jag bytte koppling på bilen men i mil så har den inte rullat många.
/Roger
jompa
Nykomling
Nykomling

Inlägg av jompa »

om vi säger så här.....pinnen som trycker på armen som går in i sprängkåpan....där måste finnas lite glapp....nån mm bara........

om inte blir det slirande......men det borde bli på alla växlar....

bästa sättet å kolla en sliten lamell är att åka på e hög växel (4an) i 50 km å sen stampa gasen i botten, slirar det då så är lamellen oftast slut.....
Roger
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Roger »

Hej!
Jag har nog inget glapp, fick använda en skruvmejsel för att få dit sprinten till armen som kommer ut från kopplingskåpan.
Har nog detta fel på alla växlar men jag kör nog för lugnt för att märka det, allt funkar men när man gasar på så känner man att motorn rusar utan att bilen gör det, typ när man gör en omkörning. Det går att köra om man inte gasar på med andra ord, märkte detta i lördags när jag åkte en tur på 16 mil, hade plockat ihop bilen i fredags.
/Roger
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Jag håller med Jompa,börja med att släppa på justermuttern så att du får ett litet spel.Som du har det nu så har du förmodligen ett litet tryck på tryckplattan som gör att det inte låser ordentligt :roll:
Stefan
Skriv svar