Hej
Helt ny här på forumet o har min första corvette på väg hem. Det blev en 84 med crossfire. Men nu till min fråga/or
1. Vissa säger att man inte skall ta en vette med crossfire o vissa säger strunt samma. Varför? Är crossfire bara skit?
2. Vad kan man göra för att inom rimliga pengar få lite mer hk i den?
3. Är det ngt man skall tänka på?
Tack på förhand
Jerker (Acko)
Crossfire.....
de flesta grejer till corvette är ju dyrt men det beror på hur mycket extra pulver du vill ha, nytt luftfilter, gasspjäll och avgassystem ger ca 30 hk.
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"
http://www.garaget.org/?car=154673
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"
http://www.garaget.org/?car=154673
Vill du lägga ut lite mer pengar på avgassystem och insug kan du nog få ut 50 hk.
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"
http://www.garaget.org/?car=154673
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"
http://www.garaget.org/?car=154673
hej,
CF är ett TBI insprut med 2 trottlar dvs en stor spridare som sprutar soppa ovanför varje trottelblad. Sålunda en "indirekt insprutning" som kan ge rätt kass bränsle/luftfördelning jfr med en spridare i varje insugningsrör nära insugsventilerna. TBI insprut funkar helt OK men på Corvetterna är det tyvärr saboterat pga den låga höjden på insuget och den föga smarta idén att ha 2 separata trottelhus. Se lite mer här: http://www.swko.net/~lionsden/crossfire.htm
Mer pulver? I min bil stoppade jag i en aningens vassare Comp cam (finns kvar och är till salu), sena L98 toppar och ett mer öppet avgas. Fick väl prestanda till ärliga ca 7 s upp till 100 dvs samma tider som bilen presterade som ny... Mycket väsen för lite ull mao. Det enklaste man kan göra är grundlig service med koll av bränsletryck (orig pumpen är klen), bygga nytt avgas från y-pipan, porta insuget. Sedan börjar det kosta... headders, andra toppar (orig är kass!), nytt sprut...
Skall du cruisa eller rejsa? Flyttgodsbil?
MVH
MN
CF är ett TBI insprut med 2 trottlar dvs en stor spridare som sprutar soppa ovanför varje trottelblad. Sålunda en "indirekt insprutning" som kan ge rätt kass bränsle/luftfördelning jfr med en spridare i varje insugningsrör nära insugsventilerna. TBI insprut funkar helt OK men på Corvetterna är det tyvärr saboterat pga den låga höjden på insuget och den föga smarta idén att ha 2 separata trottelhus. Se lite mer här: http://www.swko.net/~lionsden/crossfire.htm
Mer pulver? I min bil stoppade jag i en aningens vassare Comp cam (finns kvar och är till salu), sena L98 toppar och ett mer öppet avgas. Fick väl prestanda till ärliga ca 7 s upp till 100 dvs samma tider som bilen presterade som ny... Mycket väsen för lite ull mao. Det enklaste man kan göra är grundlig service med koll av bränsletryck (orig pumpen är klen), bygga nytt avgas från y-pipan, porta insuget. Sedan börjar det kosta... headders, andra toppar (orig är kass!), nytt sprut...
Skall du cruisa eller rejsa? Flyttgodsbil?
MVH
MN
Rejsa eller cruisa, skall väl göra lite både och, dock mer cruising än race. Vad vill du ha för kammen? Om man nu skall byta sprut, då måste man väl ta med databox o allt som hör detta till samt hur fungerar det med alla digital instrument etc. Är det ett litet h**vet o koppla eller vad tror ni? Har förståt att det är ca 200 hk i den org men det hade varit kul med åtminståne 250-300 hk. Vad tror ni om att konvertera till förgasare? Det kanske skulle vara enklare? På avgassidan vet jag bara att det sitter ett nytt rostfritt system. Vet inte vad det är för ngt.M Nordin skrev:hej,
CF är ett TBI insprut med 2 trottlar dvs en stor spridare som sprutar soppa ovanför varje trottelblad. Sålunda en "indirekt insprutning" som kan ge rätt kass bränsle/luftfördelning jfr med en spridare i varje insugningsrör nära insugsventilerna. TBI insprut funkar helt OK men på Corvetterna är det tyvärr saboterat pga den låga höjden på insuget och den föga smarta idén att ha 2 separata trottelhus. Se lite mer här: http://www.swko.net/~lionsden/crossfire.htm
Mer pulver? I min bil stoppade jag i en aningens vassare Comp cam (finns kvar och är till salu), sena L98 toppar och ett mer öppet avgas. Fick väl prestanda till ärliga ca 7 s upp till 100 dvs samma tider som bilen presterade som ny... Mycket väsen för lite ull mao. Det enklaste man kan göra är grundlig service med koll av bränsletryck (orig pumpen är klen), bygga nytt avgas från y-pipan, porta insuget. Sedan börjar det kosta... headders, andra toppar (orig är kass!), nytt sprut...
Skall du cruisa eller rejsa? Flyttgodsbil?
MVH
MN
Tack på förhand
//Acko
Hej,
300 hk ur en Crossfire är bökigt med tradionellt trim. Kopressor kan vara en "genväg". Kolla på www.vetteforum.se där vi är ngr med -84:or bl a Stefan med förgasarmotor och Jonas Bylund som kört med kompressor och CF men nu har turbo och Haltech. Han kan säkert tipsa om hur du gör detta. Fundera på hur besiktningsbar bilen skall vara innan du börjar bygga om, därav min fråga om det är en flyttgodsbil eller ej.
Kammen med lyftare har gått en sommar, max 500 mil och är till salu för halva nypriset. Återkommer efter helgen via PM då jag rotat upp kamkortet.
MVH
MN
300 hk ur en Crossfire är bökigt med tradionellt trim. Kopressor kan vara en "genväg". Kolla på www.vetteforum.se där vi är ngr med -84:or bl a Stefan med förgasarmotor och Jonas Bylund som kört med kompressor och CF men nu har turbo och Haltech. Han kan säkert tipsa om hur du gör detta. Fundera på hur besiktningsbar bilen skall vara innan du börjar bygga om, därav min fråga om det är en flyttgodsbil eller ej.
Kammen med lyftare har gått en sommar, max 500 mil och är till salu för halva nypriset. Återkommer efter helgen via PM då jag rotat upp kamkortet.
MVH
MN