Elektrisk kylfläkt 1990
Elektrisk kylfläkt 1990
Styrs fläkten av den centrala motorintelligensen, eller finns det någon separat liten termostat för detta? Jag tror att min fläkt inte slår till som den skall, märktes först nu när det blivit litet varmt ute och när det blir litet stillastående på tomgång.
fläkt
det är lite olika beroende på utrustning,men på bilar med klimatanläggning startar ena fläkten direkt klimatanläggningen är igång,den fläkten går mycket ,och följdaktligen läggar den av förr eller senare.
den andra fläkten går inte igång förrän man passerat drygt 100 grader,så det brukar vara rätt obehagligt i bilköer om acfläkten är död.
relän lägger också av ibland..
Men kolla upp om fläktarna går först och sedan relän eller tvärtom för relän är billigare
,men inga svåra grejer både fläktar o relän finns nog hos hansen,klintberg o dyl.
den andra fläkten går inte igång förrän man passerat drygt 100 grader,så det brukar vara rätt obehagligt i bilköer om acfläkten är död.
relän lägger också av ibland..
Men kolla upp om fläktarna går först och sedan relän eller tvärtom för relän är billigare

Jag har ännu ingen instruktionsbok eller liknande, så kan du berätta exakt vilka reläer som gör vad, hur de sitter, jag har följt kabelslangen och ser att de finns tre möjliga burkar framför vänster framhjul, två lika som sitter på en längsgående vägg och en större, som sitter direkt framför hjulet, på en tvärgående vägg. Vet du också vilka ledare, vilken färg, som går vart?
Fläkt
Jag misstänker att det kan skillja en del mellan 88 och 90,för 90 fick ju lutande kylare.
på min 88 sitter ett relä på kylaren som styr en av fläktarna,men minns inte vilken.
Sitter och kollar ett elscema för 88. där är en av fläktarna med.
Från fläkten går en svart kabel till Jord.
En svart/lila kabel går till "fan control relay".
Tändlåset levererar ström till relät med en blå kabel. Direkt från batteriet genom en "fusible link" kommer ström i en röd kabel.
Tll ECM går en mörk grön/vit kabel.
Men koppla lös anslutningarna till fläkten först,och prova att koppal ström direkt från batteriet då ser du om fläkten pajat.(kan faktiskt bara vara kolen ,och dom går att byta)
"Fan control switch",alltså den som startar när trycket stiger i AC systemet ,har en svart kabel tilljord och en mörk grön kabel till ECM
på min 88 sitter ett relä på kylaren som styr en av fläktarna,men minns inte vilken.
Sitter och kollar ett elscema för 88. där är en av fläktarna med.
Från fläkten går en svart kabel till Jord.
En svart/lila kabel går till "fan control relay".
Tändlåset levererar ström till relät med en blå kabel. Direkt från batteriet genom en "fusible link" kommer ström i en röd kabel.
Tll ECM går en mörk grön/vit kabel.
Men koppla lös anslutningarna till fläkten först,och prova att koppal ström direkt från batteriet då ser du om fläkten pajat.(kan faktiskt bara vara kolen ,och dom går att byta)
"Fan control switch",alltså den som startar när trycket stiger i AC systemet ,har en svart kabel tilljord och en mörk grön kabel till ECM
Re: Fläkt
Att få fart på den stillastående fläkten gick ju smidigt. Som Ingo sa, var det bara att byta kolen för 45 kr. Det ena var helt nedslitet.Ingo skrev: Men koppla lös anslutningarna till fläkten först,och prova att koppal ström direkt från batteriet då ser du om fläkten pajat.
(kan faktiskt bara vara kolen ,och dom går att byta)
Bra tips

C4 -87
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Styrningen av fläktarna sker via ecm och den ena startar först och räcker inte det så startar den andra.
Om ac:n är på så går en fläkt hela tiden.
Jag har lagat min AC för några veckor sedan och märkte efter det att fläkten började fungera.
Om det är något fel på ac:n så går inte fläkten.(lågt köldmedium)
Problemet på dom här bilarna är (om fläktarna fungerar) att vid låda varv typ tomgång (cruising) så laddar inte generatorn ordentligt vilket gör att man får spänningsfall och dålig gång som följd.
Byte av generator till någon som ger mer spänning på låga varv skulle vara bra.
En annan sak med kylningen som man inte alltid tänker på är att man kan öka kylförmågan genom att man håller rent från skräp framför kylaren samt spola ur hela kylsystemet så att allt är rent.
Vill man vara extrem så finns Dewitts men då får lägga upp en del $$.
Jag har sänkt starttempen till fläktarna med 5 grader i chippet.
Pelle
-90 cab ZF6
Om ac:n är på så går en fläkt hela tiden.
Jag har lagat min AC för några veckor sedan och märkte efter det att fläkten började fungera.
Om det är något fel på ac:n så går inte fläkten.(lågt köldmedium)
Problemet på dom här bilarna är (om fläktarna fungerar) att vid låda varv typ tomgång (cruising) så laddar inte generatorn ordentligt vilket gör att man får spänningsfall och dålig gång som följd.
Byte av generator till någon som ger mer spänning på låga varv skulle vara bra.
En annan sak med kylningen som man inte alltid tänker på är att man kan öka kylförmågan genom att man håller rent från skräp framför kylaren samt spola ur hela kylsystemet så att allt är rent.
Vill man vara extrem så finns Dewitts men då får lägga upp en del $$.
Jag har sänkt starttempen till fläktarna med 5 grader i chippet.
Pelle
-90 cab ZF6
temp
jepp. det är ju trycksatt system med glykol så kokpunkten är väl ännu högre.Fantomas skrev:Så sent ?Mange85 skrev:vid 108 grader har jag för mig.. är absolut inte säker
men kan ju vara 105 grader också

men normalt sett så kyler ju den andra fläkten som startar ma ac,n...
men det skiljer ju lite mellan utrustningen på bilarna.
Fläkten till acn lägger ju av förr eöller senare för att den måste gå nästan jämt.
Men man upplever det väldigt obehagligt när den är paj och man ligger i en bilkö,speciellt när man även kör ac...
Ok , märkligt ändå tycker jag... 108 eller105 är ju sent.
"vanliga" biler med elfläkt brukar ju starta vid 90-> grader...hm...
Måste testa o se om min funkar
"vanliga" biler med elfläkt brukar ju starta vid 90-> grader...hm...
Måste testa o se om min funkar

Billy aka Fantômas kör..
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Hoppas jag kommer ihåg rätt nu... Detta är ju uppe på båda forumen flera gånger per år...
Den bakre fläkten (som alla har) styrs av ECM och startar vid ca 108 grader.
Den främre (option B4P) styrs av en tempkontakt i vänster topp och startar senare, ca 112 grader tror jag.
Höga tempar, visst, men det är konstruerat så och fungerar bra så länge allt är som det ska. Jag har monterat en manuell switch inne i kupen för att kunna styra fläktarna som jag vill (automatiken finns kvar), finns på Ecklers o andra firmor.
Jag tror nog att den bakre fläkten går igång vid 108 grader oavsett om a/c fungerar eller ej.
Jakobsson: Har du sänkt starttempen för båda fläktarna via chippet?
Fantomas: Vem bryr sig om vanliga bilar???

Den bakre fläkten (som alla har) styrs av ECM och startar vid ca 108 grader.
Den främre (option B4P) styrs av en tempkontakt i vänster topp och startar senare, ca 112 grader tror jag.
Höga tempar, visst, men det är konstruerat så och fungerar bra så länge allt är som det ska. Jag har monterat en manuell switch inne i kupen för att kunna styra fläktarna som jag vill (automatiken finns kvar), finns på Ecklers o andra firmor.
Jag tror nog att den bakre fläkten går igång vid 108 grader oavsett om a/c fungerar eller ej.
Jakobsson: Har du sänkt starttempen för båda fläktarna via chippet?
Fantomas: Vem bryr sig om vanliga bilar???



1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
OK , jag har också en manuell knapp för fläktarna allt verkar vara kopplat så att automatiken ska funka ändå...Hot Rod skrev:Hoppas jag kommer ihåg rätt nu... Detta är ju uppe på båda forumen flera gånger per år...
Den bakre fläkten (som alla har) styrs av ECM och startar vid ca 108 grader.
Den främre (option B4P) styrs av en tempkontakt i vänster topp och startar senare, ca 112 grader tror jag.
Höga tempar, visst, men det är konstruerat så och fungerar bra så länge allt är som det ska. Jag har monterat en manuell switch inne i kupen för att kunna styra fläktarna som jag vill (automatiken finns kvar), finns på Ecklers o andra firmor.
Jag tror nog att den bakre fläkten går igång vid 108 grader oavsett om a/c fungerar eller ej.
Jakobsson: Har du sänkt starttempen för båda fläktarna via chippet?
Fantomas: Vem bryr sig om vanliga bilar???![]()
![]()
Dett måste jag kolla upp hehe..
Billy aka Fantômas kör..
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"