Hej
Skall i vinter försöka mig på att byta diffen på min 1998 c5 manuell,
Vill gärna tips om bästa sätt att göra jobbet. Har verkstadsmanual men lite väl omständigt beskrivet tycker jag. Någon som har bra erfarenher på forumet?
Per
byte av diff C5
byte av diff C5
1998 C5 manuell
Re: byte av diff C5
Lossa vaggan bak och tuben vid motorn, dra ur drivaxeln och sänk ner allt på golvet. Absolut enklast.pelo1 skrev:Hej
Skall i vinter försöka mig på att byta diffen på min 1998 c5 manuell,
Vill gärna tips om bästa sätt att göra jobbet. Har verkstadsmanual men lite väl omständigt beskrivet tycker jag. Någon som har bra erfarenher på forumet?
Per
Jag har gjort det en gång med bara bakvagnen nedsänkt så långt det går men det är ett dj#vla bök.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Lite sent svar, men...
1. Hissa upp bilen och ställ den på pallbockar så HÖGT du bara kan.
2. Demontera avgassystemet (missa inte O2-sensorerna)
3. Demontera aluplattan i bilens "backbone", så att du blottar drivaxeltunneln (röret). Massor med skruvar.
4. Sätt en domkraft under växellådan.
5. Skruva bort krängningshämmaren bak
6. Demontera bromsoken
7. Demontera övre länkarmsinfästningen från hjulnavet
8. Demontera bromsledningar och elkablar från bakaxelvaggan
9. Demontera bakaxelvaggan med 4 stora muttrar
10. Ta bort växelspaksknoppen
11. Släpp försiktigt ned hela drivlinan men INTE längre än att diffens övre kant håller sig ovanför nedre kanten på plastbaljan i bagageutrymmet. Sätt gärna en stor spackelspade eller stålplåt mellan kardantunnel och kardanaxelröret för att skydda bränslerör m m.
sätt en pallbock under växellådan.
12. Dra ur drivaxlarna ur diffen. Använd t ex ett bräckjärn. Var försiktigt så att du inte skadar något. De sitter bara med en fjädrande stålring som fastnar i ett spår.
13. Lossa bakaxelvaggan från diffen och släpp ned den den försiktigt med hjälp av en domkraft.
14. Lossa alla kablar och sedan bultarna till diffen
15. Dra diffen bakåt försiktigt, utan att onödigtvis belasta axeln. Det blir stora krafter som kan sabba diff eller växellåda om man låter den hänga på axeln.Passa den ordentligt så att den inte ramlar på dina tår när den lossnar.
Nu är diffen loss!
Detta gör du på ett par timmar när du har tränat lite. Jag har säkert missat nåt moment, så använd huvudet när du gör jobbet. OBS! Tänk på åtdragningsmoment när du skruvar ihop det igen.
Lycka till!
1. Hissa upp bilen och ställ den på pallbockar så HÖGT du bara kan.
2. Demontera avgassystemet (missa inte O2-sensorerna)
3. Demontera aluplattan i bilens "backbone", så att du blottar drivaxeltunneln (röret). Massor med skruvar.
4. Sätt en domkraft under växellådan.
5. Skruva bort krängningshämmaren bak
6. Demontera bromsoken
7. Demontera övre länkarmsinfästningen från hjulnavet
8. Demontera bromsledningar och elkablar från bakaxelvaggan
9. Demontera bakaxelvaggan med 4 stora muttrar
10. Ta bort växelspaksknoppen
11. Släpp försiktigt ned hela drivlinan men INTE längre än att diffens övre kant håller sig ovanför nedre kanten på plastbaljan i bagageutrymmet. Sätt gärna en stor spackelspade eller stålplåt mellan kardantunnel och kardanaxelröret för att skydda bränslerör m m.
sätt en pallbock under växellådan.
12. Dra ur drivaxlarna ur diffen. Använd t ex ett bräckjärn. Var försiktigt så att du inte skadar något. De sitter bara med en fjädrande stålring som fastnar i ett spår.
13. Lossa bakaxelvaggan från diffen och släpp ned den den försiktigt med hjälp av en domkraft.
14. Lossa alla kablar och sedan bultarna till diffen
15. Dra diffen bakåt försiktigt, utan att onödigtvis belasta axeln. Det blir stora krafter som kan sabba diff eller växellåda om man låter den hänga på axeln.Passa den ordentligt så att den inte ramlar på dina tår när den lossnar.
Nu är diffen loss!
Detta gör du på ett par timmar när du har tränat lite. Jag har säkert missat nåt moment, så använd huvudet när du gör jobbet. OBS! Tänk på åtdragningsmoment när du skruvar ihop det igen.
Lycka till!
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se