Dags för spridarbyte?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Mange85
Rookie
Rookie
Inlägg: 63
Blev medlem: tis jul 29, 2008 23:10
Ort: Sverige

Dags för spridarbyte?

Inlägg av Mange85 »

Hej. Vad ska egentligen spridarna ligga på för ohm när man mäter. Har sökt runt lite men verkar som alla säger olika.

Har känt vissa tendenser till misständningar så mätte mina i går, och dom ligger på 12,9 13,0 allihopa kall motor.
Varm motor ungefär 13,6

Bilen har gått 8000 mil och vad jag kan se i gamla papper så är dom aldrig bytta.

Är det dags att börja leta nya eller håller dom ett tag till? :)

( Är ju faktist lite sugen på att köpa nån modell större om det kan förbättra prestandan något :D )
Corvette c4 ´94 6vxl
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

tja

Inlägg av Ingo »

Folk säger olika,och det skiljer antagligen mellan spridarna.
Men kolla genomsnittet på dina spridare,är värdet jämnt så är det nog inga större problem,men skiljer någon markant så har du problem.
Alla fel på spridarna ser man ju inte på resistansen heller.
Tydligen höll spridarna bättre mellanåren med tpi,sista årgångarna hade mest problem..
Användarens profilbild
Mange85
Rookie
Rookie
Inlägg: 63
Blev medlem: tis jul 29, 2008 23:10
Ort: Sverige

Inlägg av Mange85 »

Tog en sista tur idag innan avställningen på ca 10mil, när det börjar blinka sys i displayen. Stannar bilen och stänger av och startar igen och då försvann det. Men den misständer o har sig och rycker vid gaspådrag. Har också en ostabil tomgång som var 5sek går upp på 2000rpm.

Åker hem o kollar felkoder och får upp H32 H34 H36 H38.
Misständningarna har funnits länge men har inte fått upp några felkoder på det tidigare.

Har sökt lite på andra forum och det lutar mot ett optispark byte.
Behöver ändå nån liten bekräftelse på att det är rätt ifall någon kan det bättre än jag. Är ju ganska mycket pengar det handlar om.

Var är bäst att beställa ifrån? Corvettecentral? :wink:
Corvette c4 ´94 6vxl
Kjelle
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: fre jul 23, 2004 11:38

Inlägg av Kjelle »

Jag skulle kolla funktionen på EGR ventilen, H32 är koden för EGR.
Höjt tomgångsvarvtal kan bero på tjuvluft genom EGR ventilen.

34 är för MAP givare.

36 är däremot high resolution pulses i Optisparken.

38 har med bromsarna att göra, knappast gällande detta felet.

Kjelle C4/94
Skriv svar