Däckdimension

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jul 20, 2008 14:40
Ort: Vetlanda

Däckdimension

Inlägg av GP »

Jag har en 88:a med originalfälgar från en 91:a med fälgbredden 9,5 tum (rätta mig om jag har fel) runt om. Däckbredden är 275 runt om och undrar om det skulle gå att ha 245 eller 255 breda däck där fram. Tycker det är lite mycket med 275 där fram. Tacksam för svar.
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

http://www.garaget.org/?car=154673
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: ons sep 20, 2006 15:55
Ort: svenljunga

Inlägg av tjerk »

Jag har en 91 och har original 9,5 tum med 275/40-17 runtom. Fungerar bra.
Du kan väl gå ner till 255 fram men undrar om det ser bättre ut eller om den styr bättre för den delen.
Finns ju såna som har 315 runtom med 11 tums fälgar.
Läste på CF att någon hade 335 runtom och desutom hade sänkt en bit.
Det var väl för att han tävlade med bilen. Autocross o sånt. Göra pirouetter (?) o snurra runt piloner (?).

?=skrivtabbe?

Skakar den i ratten när du kör, eller är det mest utseendet du tänker på?
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jul 20, 2008 14:40
Ort: Vetlanda

Inlägg av GP »

Mest att den spårar så förbaskat när man kör på större vägar.Annars så funkar det bra men jag vill gärna prova och se om det blir bättre. Det blir om annat billigare däck fram än nu. Känner en som hade en 85:a som tidigare hade 275 runt om men bytte till 255 (tror jag) runt om . Han upplevde att bilen blev lättare att styra, och den spårade inte lika mycket, fast inte med riktigt lika bra grepp, så jag ska behålla 275 bak.

Tack för hjälpen.
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

http://www.garaget.org/?car=154673
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: ons sep 20, 2006 15:55
Ort: svenljunga

Inlägg av tjerk »

245/45-17 eller 255/45-17 blir det i så fall.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

spårar

Inlägg av Ingo »

GP skrev:Mest att den spårar så förbaskat när man kör på större vägar.Annars så funkar det bra men jag vill gärna prova och se om det blir bättre. Det blir om annat billigare däck fram än nu. Känner en som hade en 85:a som tidigare hade 275 runt om men bytte till 255 (tror jag) runt om . Han upplevde att bilen blev lättare att styra, och den spårade inte lika mycket, fast inte med riktigt lika bra grepp, så jag ska behålla 275 bak.

Tack för hjälpen.
Jo är man en fjolla går man ju ner i däckdimension Fram :lol:
Men det blev ju standard på senare årgångar,och för att inte bli totalt utskrattade av de med äldre vettar ökade man till 285 bak.
men det går nog bra att montera på smalare däck på orginalfälgarna,och tyska bilar hade väl lagkrav på samma däckdiemsion runt om några år,så dom hade smaldäcken bak också.
Vi ska inte tvingas sätta på smalare däck i det här landet,utan det är dags att våra poliitker ser till att vägarna är OK istället.
Olika fabrikat spårar olika,och däcktrycket påverkar också.
men börja med att göra en fyrhjulsinställning på bilen.
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jul 20, 2008 14:40
Ort: Vetlanda

Inlägg av GP »

Jag har gjort fyrhjulsinställning på den två gånger så den går som en klocka på den fronten.

Det är ju just spårningen som är det jobbiga. Hade det inte varit för de värdelösa vägarna så hade jag behållt det så som det är nu, trivs med det som det är när vägarna är bra.

Tack för hjälpen.
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

http://www.garaget.org/?car=154673
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Inlägg av Hot Rod »

Jag håller med Ingo.

Kör så brett det går :D
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Hot Rod skrev:Jag håller med Ingo.

Kör så brett det går :D
Blir det mycket stötigare med 275 35 profil jämfört med orginal 40profil?
Är ju eljest ett sätt att få lite bättre utväxling bak....
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jul 20, 2008 14:40
Ort: Vetlanda

Inlägg av GP »

Har aldrig kört med 35. Vad kan det göra för skillnad.
Men som sagt jag behåller gärna 275 runt om, om det inte vore för spårningen.
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

http://www.garaget.org/?car=154673
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 637
Blev medlem: tor sep 08, 2005 11:52
Ort: Grödinge
Kontakt:

Inlägg av MickeW »

GP skrev:Jag har gjort fyrhjulsinställning på den två gånger så den går som en klocka på den fronten.

Det är ju just spårningen som är det jobbiga. Hade det inte varit för de värdelösa vägarna så hade jag behållt det så som det är nu, trivs med det som det är när vägarna är bra.

Tack för hjälpen.
Gå ner till 255 or fram, lovar att det blir mycket bättre, jag har gjort det själv efter ha tröttnat på att det spårar hela tiden.

mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Inlägg av Hot Rod »

Ingo skrev:Blir det mycket stötigare med 275 35 profil jämfört med orginal 40profil?
Det borde nog bli lite stötigare även om skillnaden förmodligen är liten.

Jag gick från mina original 255/50-16 (tror jag det var) till dessa så jag har inte kört bilen med 40-profil.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jul 20, 2008 14:40
Ort: Vetlanda

Inlägg av GP »

Tror att jag går ner till 255 fram efter mycket om och men faktiskt. Det blir åtminstone snällare mot plånboken.
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

http://www.garaget.org/?car=154673
Skriv svar