motorns arbetstemperatur.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
blåcorvette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: lör aug 30, 2008 12:30
Ort: vänersborg

motorns arbetstemperatur.

Inlägg av blåcorvette »

Har ganska nyligen inhandlat en c4-90 som inte fick upp motortemperaturen på landsväg och i stillastående skenade temperaturen på vattnet.

Ett termostatbyte hjälpte de med vattnet, men oljetempens visare visar bara 25% av hela mätaren. så jag tycker den borde gå varmare.
Nålen pekar alltså emellan jätte kallt och halv varmt om jag ska förtydliga mig.
Ska de va så här, eller är de nåt som inte är som de ska?

tacksam för svar!!
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: ons sep 20, 2006 15:55
Ort: svenljunga

Inlägg av tjerk »

Har du elektronisk ac? Dvs är det digitalt avläsning strax ovan din radio?
Ja? När bilen är varm, håll pil ner och pil upp knapparna intryckt i 6 sekunder.
Därefter ska det komma upp "-00".
Tryck pil upp så du kommer till "16", tryck på "auto fan" knappen.
Nu får du den "rätta" tempen i Celcius.
Låt tempen stiga tills den når 106 eller 107 grad celcius.
Nu borde fläkten sätta igång.
Sen sänks tempen igen efter en stund.

Nummer "1" enligt proceduren ovan ger dig,
Temperature settings in degrees, 60F-90F.

Nummer "2" ger dig. In car temp sensor 10=hot, -130(230)=cold
Nummer "3" ger dig. Outside ambient temp sensor, 10=hot, -130(230)=cold
Nummer "4" ger dig. Sun load sensor. Max light=45, Max dark=-120(220)

Minus tecken betyder att man lägger till 100. Detta är en parameter, inte riktiga temperaturer alltså.

Nummer "1" och nummer "16" är riktiga temperaturer däremot.

Nummer "9" ger dig.
System mode (00=off, 01=recirculation, 02=A/C, 03=bi-level, 04=heater, 06=defrost, 07=vent, 10=manual recirculation)

Allt från Vette-bibeln.
Finns mer, upp till 37 men det är inget man kan använda sig av.
Skriv svar