Olje temp, tryck.
Olje temp, tryck.
Tja,,
Jag undrar vad olje tempen brukar ligga på?
Min ligger runt 91 grader.
Och ja tappar olje trycket på tomgången då.
mvh
c
www.sleepydragon.se
Jag undrar vad olje tempen brukar ligga på?
Min ligger runt 91 grader.
Och ja tappar olje trycket på tomgången då.
mvh
c
www.sleepydragon.se
Oljetempen är nog ok, även om min ligger några grader lägre.
Vad har du för olja (viskositet alltså)? Hur mycket har bilen gått?
Vad har du för olja (viskositet alltså)? Hur mycket har bilen gått?
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
HmmC-Bone skrev:13000
10-40 olja. när oljan blir över 86grader så lyser olje lampan på tomgång.
Ska byta olje pumpen,,
c
vad visar oljetrycksmätaren då?
kan ju vara givarfel.
Men är pumpen slut ,är nog risken stor att lagren också är angripna..
Men för att återgå till första inlägget. Normal körning brukar väl vattentempen ligga kring 10 grader under.
Varm dag med ac kan oljetempen springa ifrån något,liksom efter hård körning då de kan skilja rejält.
Har du digital oljetrycksmätare? Årsmodell?
Vad har du för oljetryck på tomgång med kall olja? Sjunker trycket sedan hela tiden när oljan blir varmare o varmare (det gör det väl i och för sig på alla bilar...) eller kommer tryckfallet plötsligt?
Motorn kanske är mogen för renovering och då hjälper nog inte ett byte av oljepump. Men å andra sidan så skadar det inte att prova om du vill det, möjligen kan en högvolympump (och/eller tjockare olja) ge lite mer tryck om motorn är sliten.
Vad har du för oljetryck på tomgång med kall olja? Sjunker trycket sedan hela tiden när oljan blir varmare o varmare (det gör det väl i och för sig på alla bilar...) eller kommer tryckfallet plötsligt?
Motorn kanske är mogen för renovering och då hjälper nog inte ett byte av oljepump. Men å andra sidan så skadar det inte att prova om du vill det, möjligen kan en högvolympump (och/eller tjockare olja) ge lite mer tryck om motorn är sliten.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Jag gick ut o startade min nu, kall motor och ca 10 grader ute.
På 800 rpm tomgång ligger min på ca 480 kPa eller 70 PSI.
På 800 rpm tomgång ligger min på ca 480 kPa eller 70 PSI.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
tryck
kall motor ligger min kring 500.(10/40 olja)
Men det intressanta är ju som sagt oljetrycket på tomgång varm motor,ja även vid belastning.
Men det intressanta är ju som sagt oljetrycket på tomgång varm motor,ja även vid belastning.