Jag har min bil på pallbockar och monterat av fälgarna och då jag tar tag i skruvarna som håller fälgen och försöker snurra med neutralen i så går det väldigt trögt... ska det inte rulla jättelätt ? !
Min bil är av årsmodell -93
/Robie
Fråga angående bil i Neutral läge
Fråga angående bil i Neutral läge
Senast redigerad av Robie den sön okt 05, 2008 22:58, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.garaget.org/Robie88
Projektblogg på min Corvette!
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=9307
Big boys drive big toys!
Projektblogg på min Corvette!
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=9307
Big boys drive big toys!

rullmotstånd
Du har ju diffbroms i bakaxeln,så lite motstånd blir det ju när vissa prylar snurrar baklänges.
Men det kan ju ligga på bromsar också..
Men det kan ju ligga på bromsar också..
Nej inga bromsar ligger på har rivit bort alltihop nu och när jag vrider på stången till bakaxeln (jag är inte så haj på alla delarnas namn än) hörs ett lätt skrikande ljud från automatlådan och kan även tillägga att när jag kör i kanske 40 km/h och lägger i N och gasar till ordentligt så känner man att bilen flyttar sig lite framåt, nån som upplevt samma fenomen? Man kan nästan tro att lamellerna ligger på ytterst lite och slirar...
Någon info ni behöver så bara skriv
/Robie
Någon info ni behöver så bara skriv

/Robie
http://www.garaget.org/Robie88
Projektblogg på min Corvette!
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=9307
Big boys drive big toys!
Projektblogg på min Corvette!
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=9307
Big boys drive big toys!

Om du ska snurra ett framhjul genom att bara dra i hjulbultarna så ska det snurra ganska lätt. Ett bakhjul däremot är annorlunda, mycket att dra runt så det går tungt. Förmodligen inget onormalt

Öhhh...Robie skrev:när jag kör i kanske 40 km/h och lägger i N och gasar till ordentligt



1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Jag har vart lite tveksam redan tidigare då det har vart trögt så har provat mig fram för att veta att lådan inte är på väg o gå åt skogen och vad jag vet så ska bilen bara röra sig i D men det som oroar mig mest är att det låter från lådan då man snurrar i N läget... liksom "skriker" inte så högt men man kan höra det ganska väl om man ligger under bilen.Hot Rod skrev:Om du ska snurra ett framhjul genom att bara dra i hjulbultarna så ska det snurra ganska lätt. Ett bakhjul däremot är annorlunda, mycket att dra runt så det går tungt. Förmodligen inget onormalt
Öhhh...Robie skrev:när jag kör i kanske 40 km/h och lägger i N och gasar till ordentligt![]()
![]()
/Robie
http://www.garaget.org/Robie88
Projektblogg på min Corvette!
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=9307
Big boys drive big toys!
Projektblogg på min Corvette!
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=9307
Big boys drive big toys!

skriker
det är inte packboxen som glider mot utgående axeln du hör då?Robie skrev:Jag har vart lite tveksam redan tidigare då det har vart trögt så har provat mig fram för att veta att lådan inte är på väg o gå åt skogen och vad jag vet så ska bilen bara röra sig i D men det som oroar mig mest är att det låter från lådan då man snurrar i N läget... liksom "skriker" inte så högt men man kan höra det ganska väl om man ligger under bilen.Hot Rod skrev:Om du ska snurra ett framhjul genom att bara dra i hjulbultarna så ska det snurra ganska lätt. Ett bakhjul däremot är annorlunda, mycket att dra runt så det går tungt. Förmodligen inget onormalt
Öhhh...![]()
![]()
/Robie
Automatens kondition ser man bäst på oljan.
Luktar den skit kanske det räcker att byta,ligger det spånor i botten på tråget är något på gång.Lite lamellrester däremot är rätt normalt.
Men det är ju så kul att byta automatlåde olja o filter... :lol:s
Gjorde ett nytt test och starta bilen i neutralläge då den står på pallbockar, och det visade sig att det snurrar utan växel i.. Notera dock att det är bara kardan och diffklumpen som sitter efter lådan då resten är nedmonterat så mycket motstånd är det då inte 
/Robie

/Robie
http://www.garaget.org/Robie88
Projektblogg på min Corvette!
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=9307
Big boys drive big toys!
Projektblogg på min Corvette!
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=9307
Big boys drive big toys!

snurra
Den kan mycket väl följa med i neutral när den är kall och helt obelastad,behöver inte var något fel för det.