Holmqvistar skrev:Hehe, ja det kan ju vara lite förvirrande..
Motorerna har fått olika beteckningar allt eftersom dom blivit uppdaterade..
På samma sätt som C4 hade 350 sen LT1 osv..
//Fredde
C4 fanns inte det hette "femte generationen" och den hade inte en "350",för det är ju LT,an också,båda versionerna
men om vi håller oss till C4,an

så hade de alla en 5,7 liters motor ,alltså 350.
TBIn, som fan 82-84minns jag inte vad man kallade,men 85-91 tpi hette L98.
90 presenterades ZR1 ,såldes som 91.or den lotusmotorn var också på 5,7 liter och kallades LT5
92 Kom som sagt LT 1 igen (hette den även ibörjan av sjuttiotalet).
Sedan har vi LT 4 bland sista "C4orna" och så LS1 97-
Om vi går bakåt i tiden så kan man säga att samma blocktyp användes till L98,an som til första v8an 1955 ,en 265,1957 283,1962 327,1966 fanns 327,an kvar men det kom en bigblockare också:427 1969 ersattes 327,an av 350,n (LT1)1970 ökades volymen i bigblockaren till 454. 1974 var sista året med bigblock sedan var det 350 som gällde egentligen ända till C6an .