Kabelhärva

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 140
Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
Ort: Falun

Kabelhärva

Inlägg av Kalle Mankan »

Hallå!

Jag fick ett kabelbrott som hade symtomen att jag inte fick någon spänning i cupen. Jag tittade runt med multimetern och kom fram till att det var ett brott i den svarta delen av kabeln som syns på bilden.
Jag undrar varför kabel ser ut som den gör just där. Den i sitter alltså på ena polen på startmotorn för att sen gå till generatorn. Är det nån som har skarvat, eller skall den se ut så? Det är som ett mjukplats hölje som har en kopparkabel i sig. Bilen är 72 med SB och aut.

Kalle

Bild
Användarens profilbild
Nybbe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 17
Blev medlem: tor maj 08, 2008 21:39
Ort: Ronneby

Kabel

Inlägg av Nybbe »

Det är en "fusible link",en tunnare kabel i värmebestädigt hölje som ska skydda resten av kabeln(alltså en säkring).Finns mer på forumet.
mvh Nybbe
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Inlägg av Chrippe »

Jag tycker mig se att någon har skarvat genom att löda ihop kablarna sen satt på krympslang . Det är mycket bättre att press skarva ihop kablarna och värma på krympslang med lim på insidan. Press skarva är mycket bättre än att löda då lod har en dålig lednings förmåga , har man otur när man löder ihop två koppar trådar kan det bli att det är lödtenn imellan koppar trådarna.
Men är det fusible link är det kaske inte gjort som jag trodde.
Användarens profilbild
Nybbe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 17
Blev medlem: tor maj 08, 2008 21:39
Ort: Ronneby

Kabel

Inlägg av Nybbe »

Tenn leder ström bra men om det blir varmt så släpper det helt eller delvis,presskontakter ska användas i 12v system,gärna med silikonfett i för det inte ska korridera.Annars kan man göra som jänkarna,tvinna o tejpa ev en toppklämma men de e ju inte rätt.
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Inlägg av Chrippe »

Jag kan lova dig att press skarva är att föredrar än löda även vid 230v
också inte bara vid 12v . Hälsn. Christer på K4 Elektriska.
Användarens profilbild
Nybbe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 17
Blev medlem: tor maj 08, 2008 21:39
Ort: Ronneby

Kabel

Inlägg av Nybbe »

Alldeles riktigt 220 FÅR ALDRIG LÖDAS,men det finns ju andra spänningar,12v till larm kan man löda tex,men inte i en bil,båt eller flyg om jag förtydligare det lite
Användarens profilbild
Nybbe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 17
Blev medlem: tor maj 08, 2008 21:39
Ort: Ronneby

Kabel

Inlägg av Nybbe »

Tekniker på Sydostel,Ja skrev visst 220,gammal vana,givetvis 230 om man ska va petig.
mvh Nybbe
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Inlägg av Chrippe »

Jag håller med dig !
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 140
Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
Ort: Falun

Inlägg av Kalle Mankan »

Går denna länk att köpa, eller måste jag tillverka? Jag vill återställa härvan till ursprungligt skick. Om jag måste tillverka, vilken strömstyrka skall "säkringen" vara på?

Kalle
Användarens profilbild
Nybbe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 17
Blev medlem: tor maj 08, 2008 21:39
Ort: Ronneby

Kabel

Inlägg av Nybbe »

https://forum.clubcorvette.se/viewto ... ht=fusible
där finns en som köpt.
Går räkna ut arean på kabeln,men varför.
mvh Nybbe
Skriv svar