Jag fick ett kabelbrott som hade symtomen att jag inte fick någon spänning i cupen. Jag tittade runt med multimetern och kom fram till att det var ett brott i den svarta delen av kabeln som syns på bilden.
Jag undrar varför kabel ser ut som den gör just där. Den i sitter alltså på ena polen på startmotorn för att sen gå till generatorn. Är det nån som har skarvat, eller skall den se ut så? Det är som ett mjukplats hölje som har en kopparkabel i sig. Bilen är 72 med SB och aut.
Jag tycker mig se att någon har skarvat genom att löda ihop kablarna sen satt på krympslang . Det är mycket bättre att press skarva ihop kablarna och värma på krympslang med lim på insidan. Press skarva är mycket bättre än att löda då lod har en dålig lednings förmåga , har man otur när man löder ihop två koppar trådar kan det bli att det är lödtenn imellan koppar trådarna.
Men är det fusible link är det kaske inte gjort som jag trodde.
Tenn leder ström bra men om det blir varmt så släpper det helt eller delvis,presskontakter ska användas i 12v system,gärna med silikonfett i för det inte ska korridera.Annars kan man göra som jänkarna,tvinna o tejpa ev en toppklämma men de e ju inte rätt.
Alldeles riktigt 220 FÅR ALDRIG LÖDAS,men det finns ju andra spänningar,12v till larm kan man löda tex,men inte i en bil,båt eller flyg om jag förtydligare det lite
Går denna länk att köpa, eller måste jag tillverka? Jag vill återställa härvan till ursprungligt skick. Om jag måste tillverka, vilken strömstyrka skall "säkringen" vara på?