den har slutat fungera..... antar att det är givarn?
vart sitter denna givare o vart får jag tag i en ny?
tacksam för svar /Adam
water temp mätarn?
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
På min 350 sitter den mellan cylinder 1 och 3 i blocket om jag inte kommer ihåg fel. Jag köpte en ny på Hansen racing för dryga hundralappen.
Jag trodde min var felkalibrerad men det var helt enkelt en termostat som hade ett värde helt åt helvete installerad, så mätaren var rätt men temperaturen var lite väl låg
Om mätaren har "slutat fungera" så kan det vara massor av saker, troligen inte givaren. Om "slutat fungera" betyder att mätaren är helt död så är det antingen mätaren som det är fel på eller anslutningskabeln.
Om mätaren visar klockan tre (rätt åt höger alltså) så har signalkabeln jordats. Om den visar klockan nio (rätt åt vänster) så är det troligen brott på signalkabeln.
Mitt tips är att kolla kabeln först, och berätta för oss vad "slutat fungera" betyder.
EDIT: Kan lägga till att du enkelt kan testa mätaren genom att just jorda signalkabeln. Då ska mätaren gå från min till max direkt.
Givaren är en temperaturvariabel resistor och mätaren en voltmätare, svårare än så är det inte, de är bara kalibrerade efter varandra.
Jag trodde min var felkalibrerad men det var helt enkelt en termostat som hade ett värde helt åt helvete installerad, så mätaren var rätt men temperaturen var lite väl låg

Om mätaren har "slutat fungera" så kan det vara massor av saker, troligen inte givaren. Om "slutat fungera" betyder att mätaren är helt död så är det antingen mätaren som det är fel på eller anslutningskabeln.
Om mätaren visar klockan tre (rätt åt höger alltså) så har signalkabeln jordats. Om den visar klockan nio (rätt åt vänster) så är det troligen brott på signalkabeln.
Mitt tips är att kolla kabeln först, och berätta för oss vad "slutat fungera" betyder.
EDIT: Kan lägga till att du enkelt kan testa mätaren genom att just jorda signalkabeln. Då ska mätaren gå från min till max direkt.
Givaren är en temperaturvariabel resistor och mätaren en voltmätare, svårare än så är det inte, de är bara kalibrerade efter varandra.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Konstigt att den slutat fungera så, kanske är kabeln som brännts av ifall den råkat hamna mot grenrören eller så?
Kan ju förstås vara givaren som gett upp ifall den överhettats eller så.
Vill du verkligen testa den så mät dess resistans när du startar motorn och se ifall resistansen ändras när motorn börjar bli varm. Resistansen borde minska när tempen ökar.
Men enklast är ju förstås att först kolla kabeln!
Kan ju förstås vara givaren som gett upp ifall den överhettats eller så.
Vill du verkligen testa den så mät dess resistans när du startar motorn och se ifall resistansen ändras när motorn börjar bli varm. Resistansen borde minska när tempen ökar.
Men enklast är ju förstås att först kolla kabeln!