Motorer!

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
Emilie
Rookie
Rookie
Inlägg: 55
Blev medlem: sön mar 30, 2008 0:02
Ort: Vallda

Motorer!

Inlägg av Emilie »

Hejsan !

Sitter här på nätet å surfar runt, blir väldigt förvirrad när man läser om alla alla motorer.

Det finns ju många allt från LS1 till LS9 :roll:


Då undrar jag vilken motor är det som sitter i dom olika vettarna :roll:

Även vilka är bra och vilka är mindre bra?

Tacksam för svar//

Mvh Lite förvirrad tjej :wink:
Användarens profilbild
Holmqvistar
Rookie
Rookie
Inlägg: 72
Blev medlem: mån apr 10, 2006 19:39
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Hehe

Inlägg av Holmqvistar »

Hehe, ja det kan ju vara lite förvirrande..

Motorerna har fått olika beteckningar allt eftersom dom blivit uppdaterade..

På samma sätt som C4 hade 350 sen LT1 osv..

//Fredde
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Du har ju sett vilken motor man ska ha Emilie!!!! :) 8)

Ska du byta ut din? Eller har din också rasat nu??
Emilie
Rookie
Rookie
Inlägg: 55
Blev medlem: sön mar 30, 2008 0:02
Ort: Vallda

Inlägg av Emilie »

LS2 vilken sitter den i ?????
LS3 osv osv ???
Användarens profilbild
Henrixon
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 23, 2006 18:04
Ort: Gävle

Inlägg av Henrixon »

Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

LS1=C5
LS2=C6
LS3=Nya C6 -08
LS6=C5 Z06
LS7=C6 Z06
LS9=C6 ZR1
Emilie
Rookie
Rookie
Inlägg: 55
Blev medlem: sön mar 30, 2008 0:02
Ort: Vallda

Inlägg av Emilie »

frisk skrev:LS1=C5
LS2=C6
LS3=Nya C6 -08
LS6=C5 Z06
LS7=C6 Z06
LS9=C6 ZR1
Tack så mycket :wink:
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hehe

Inlägg av Ingo »

Holmqvistar skrev:Hehe, ja det kan ju vara lite förvirrande..

Motorerna har fått olika beteckningar allt eftersom dom blivit uppdaterade..

På samma sätt som C4 hade 350 sen LT1 osv..

//Fredde
C4 fanns inte det hette "femte generationen" och den hade inte en "350",för det är ju LT,an också,båda versionerna :lol:
men om vi håller oss till C4,an :lol: så hade de alla en 5,7 liters motor ,alltså 350.
TBIn, som fan 82-84minns jag inte vad man kallade,men 85-91 tpi hette L98.
90 presenterades ZR1 ,såldes som 91.or den lotusmotorn var också på 5,7 liter och kallades LT5
92 Kom som sagt LT 1 igen (hette den även ibörjan av sjuttiotalet).
Sedan har vi LT 4 bland sista "C4orna" och så LS1 97-

Om vi går bakåt i tiden så kan man säga att samma blocktyp användes till L98,an som til första v8an 1955 ,en 265,1957 283,1962 327,1966 fanns 327,an kvar men det kom en bigblockare också:427 1969 ersattes 327,an av 350,n (LT1)1970 ökades volymen i bigblockaren till 454. 1974 var sista året med bigblock sedan var det 350 som gällde egentligen ända till C6an .
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

L83 hette TBI'n
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Hehe

Inlägg av Hot Rod »

Ingo skrev:Sedan har vi LT 4 bland sista "C4orna".
LT4 fanns bara -96 och bara med manuell låda. Trimmad LT1 som uppgavs till 330 hk men som var på ca 350-360. GM ville inte att nya LS1 på 345 hk som kom -97 skulle ha mindre effekt är föregångaren.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Skriv svar