Bantningskur!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Bantningskur!

Inlägg av Jake »

Jag skulle vilja banta vetten. nån som vet hur mycket man kan spara på att göra en vettig gjutning av huven. kan tänka mig att bakskärmarna väger en aning också? Bakrutan? Framrutan, eller ska den få sitta för vridstyvheten? Nåt annat som är tungt och som kan avvaras eller byggas nytt?

Hur långt kan man nå? 100kg? 150kg?

Tänkte dock försöka behålla inredningen ett tag till, tyvärr så kan jag inte banta nåt på magen då jag väger så lite redan :D
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 310
Blev medlem: ons dec 05, 2007 13:45
Ort: sandviken

Inlägg av puramuk »

stolar brukar ju väga som fan

fälgar blir stor skillnad d med fast dyrt så ini h.l.e.te

finns sparco stolar för 2000 tror dom väger 8kg
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

tja

Inlägg av Ingo »

Lättare gjutna huvar borde ge en del,men ska man ha kolfiber blir det ju inte gratis.
Stolar är ju inte så kul till vetten eftersom de flesta tillbehörsstolar är högre,så är man en reslig skandinav får man cellskräck eller fastnar under taket.
Men visst hade du jake vägt dina orginalstolar ,och dom var inte speciellt tunga.
Men elstyrning väger givetvis.
Men bakrutan torde väl vara rätt "bra" vikt,som ligger över bakhjulen.
Hjulen blir ju tyngre ju större dom är,men att gå ned i storlek skapar ju konflikt med bromsarna.
Men finns ju en del äldre magnesiumfälgar som kanske kunde fungera till hyfsat pris...
men acprylar är väl det jag tänker på först när det gällaer att lätta,elhissmotorer i dörrar,stereo..
angående stolar så grubblar jag på dom här,men har ingen koll på om dom är höga..
http://www.blocket.se/vi/18737983.htm?ca=2_s
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Jag ställde mina stolar på vågen så stannade den på 6kg med underrede om jag inte missminner mig :)

ACn är putsväck redan :) ska spara in på ICn till kompressorn också. alutoppar sitter redan där. bara där ligger väl en 50 kg. ;)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Robie
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 165
Blev medlem: tis jun 24, 2008 21:46
Ort: Värnamo

Inlägg av Robie »

Reservhjulet är ju en början :D
http://www.garaget.org/Robie88

Projektblogg på min Corvette!
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=9307

Big boys drive big toys! ;)
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Inlägg av Hot Rod »

Original-prylar väger bly...

Tog ur mina stolar i somras för att kunna smörja in dom ordentligt, original-stolar med luftkompressorer, förarstolen som är elmanövrerad vägde 20 kg med skenor, pass-stolen som är manuell vägde 16 kg.

Mekade lite annat C4 för några år sedan och en tom C4-huv väger ca 40 kg, finns nog en hel del kilon att spara där. En dörr komplett med allt i (inkl ruta) men utan dörrsidor o backspeglar har jag en anteckning om att den vägde 28 kg, många kilon att spara där med...

Jag tror att det går att spara många kilon på att ta bort/plasta om/byta ut prylar.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: tis maj 18, 2004 13:57

Re: Bantningskur!

Inlägg av kuggen »

res.hjulet är bra.
ryck ut alla mattor väger betydligt mer än vad man kan tro. testa.
va j-vligt tungt o bära skiten. berodde kanske på volymen?
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Bantningskur!

Inlägg av 745 »

Tack för en bra tråd!
I Touring Challenge for Corvette får bilen inkl. förare väga minst 3.100 pound.
Där plockar man ur fönster, lampor, hela inredningen stolar, mattor, radio, AC, Värmepaket m.m. men behåller instrumentbrädan.
Monterar bur & riktiga stolar & akryl fönster (som kan köpas ex.vis. hos Melroset-tops). Men jag funderar på att ta fram fönster själv och är det fler som är intresserade borde det bli billigare. :D
Jag funderar även på att byta till C5 lätta Magnesiumfälgar och på det sättet spara både ofjädrad vikt och roterande massa.
En del C5 ägare sätter på magnesium bak fälgar både fram & bak och en del byter bort magnesium fälgarna mot tyngre alternativ.
Frågan är då hur mycket jobb det är med att få ordning på vägenskaperna efter ett byte då framfälgarna är smalare än C4.ans och bakfälgarna är större.
När det gäller huven som verkar var tung har jag bara hört om en som valt att göra en kolfiberhuv men det lär ha varit p.g.a. värmeproblem då han hadde "fixat" till motorn.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Bantningskur!

Inlägg av Jake »

akrylfönster är jag mycket intresserad av. har nämligen en felaktig vänsterframruta?!?! så det regnar in. (hur i helvet har nån lyckats med det???)

ang kolfiber så har vi ett gäng gubbar på jobbet som träffas för att baka kolfiber på fritiden. de bygger lättviktsbåtar, bilar och fan och hans moster. men de har kommit fram till att viktbesparningen kolfiber jmfrt bra glasfibergjutning är ytterst liten. När de upptäckte det gav några upp och några forsatte för att det blir ju snyggt.
Så jag tänkte satsa på en glasfibergjutning. Ska bara få tid till att göra den också :)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Bantningskur!

Inlägg av 745 »

"Acryl"glas här är några olika lösningar jag hittat.
Sido- & bakfönster
1. Limma & eller skruva dit en tunn plastskiva(ca 500:-) istället (lätt, enkelt & billigt men inte den snyggaste lösningen) OBS :!: Avråder från denna lösningen när det gäller sidofönstren då du måste besluta om du ska vara på in eller utsidan av bilen i fortsättningen :lol:
2. Gör en lätt (aluminum) ram som har samma yttermåt som glasrutan och fäst plastskivan på den.
3. Använd bef. ruta som form och lägg i eller på en 200 grader varm plastskiva och hoppas att glaset håller och att plasten håller formen när den kallnar. Nackdel beroende på om du lagt i eller på plasten får du en för liten eller stor ruta. Pris ca 2.500.
4. Köp färdiga fönster från ex.vis Melroset-tops.com
5. Beställ en egen 2 delad form pris ca 80.000:-/del :shock:
6. Strunta i allt och gör något kul m.pengarna.

Personligen funderar jag på alternativ 6
Priserna ovan är ungefärliga och jag fått dom från ett företag som har bl.a. har tillverkat ett och annat plastfönster till bil.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Bantningskur!

Inlägg av Jake »

huga det där var inte billigt :shock: ... rutorna är kanske fel ände att börja i ändå
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bantningskur!

Inlägg av Ingo »

Att bygga en form under femtio tusen kan ju inte vara så svårt....
Antar att en plåtslagare skulle kunna forma till en plåt som passar utanpå rutan ,som man efter lite stabilisering kunde använda till att forma lexen/ plexi till en ruta..
Men eljest finns ju min favorit...
http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1403
men den här utseendeförhöjaren verkar ha gått ur produktion.. :roll:
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Bantningskur!

Inlägg av 745 »

:shock: Du måste varna känsliga tittare :lol:

Här är en annan lösning
Bilagor
vette-truck-3r.JPG
vette-truck-3r.JPG (28.57 KiB) Visad 12247 gånger
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Bantningskur!

Inlägg av 745 »

Kolfiber:
Lingenfelter säljer förutom ett glasfiber karosskit, 2 olika kolfiber huvar för 3 resp 3,500 usd till C4. Det borde innebära att man kan spara en hel del vikt på en kolfiber huv(vem skulle annars någon betala så mycket?)

En C4 ZR-1 ombygd med kolfiber kaross lättade nästan 600 pound(ca 270kg) låter nästan för bra för att vara sant. :?

Men kolfíber är ju som sagt var inte gratis (vad kostar materialet till t.ex. en huv?) och sen är det ju en hel del jobb också men om vi är flera som delar på en form t.ex. kan vi spara en hel del jobb & pengar. :idea:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bantningskur!

Inlägg av Ingo »

Kolfiber är djävulskt mycket dyrare än plast,och vikt besparingen är inte speciellt stor.
En motor lucka till panteran räknar man nätt 20000 för.
Finns en fördel med kolfiber och det är att det inte luktar vid produktionen.
Men att gå från plast till kolfiber verkar vara en väldigt dyr väg att gå.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Bantningskur!

Inlägg av Jake »

Kolfiber vs. Glasfiber är att det är inte fibern som är det tunga utan plastmassan emellan. Förelen med kolfiber är att fibern i sig är starkare och därför kan man använda en matta med lägre ytvikt än med glasfiber. Detta är bra när man ligger på marinalen :)

Men nu ska vi tänka på att våra corvetter inte är gjutna med fibermattor utan bakade med glasfibermassa. Glasfibermasas är 5-10mm tjock jämfört med en vaccumsugen glasfibermatta som ligger på 1-2mm. om ni någonsin sett en vettehuv som är paj så ser ni arr det är inte många fibrer som håller ihop huven. Skall man ha styrka kan man antingen gjuta in stavar av balsaträ eller så kör man honeycomb distansmatreal och sedan ett lager glasfiber på insidan.
Föredelen med detta är att plastbiten blir lika stark i alla riktningar.

Tilläggas kan att enligt hållfasthetens alla underbara lagar så gäller det att ha två tunna skal som är förbunda via ett tunt skal. Se tex en H-balk som är betydligt styvare än motsvarande rund eller fyrkanstsrör.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Staffan...
Rookie
Rookie
Inlägg: 63
Blev medlem: lör dec 22, 2007 1:38
Ort: Hallsberg

Re: Bantningskur!

Inlägg av Staffan... »

Jake skrev:Kolfiber vs. Glasfiber är att det är inte fibern som är det tunga utan plastmassan emellan. Förelen med kolfiber är att fibern i sig är starkare och därför kan man använda en matta med lägre ytvikt än med glasfiber. Detta är bra när man ligger på marinalen :).
Precis! Plasten är det tunga. Har köpt all utrustning för att ha lite roligt med. Gjorde ett test med att lägga alla lager med filt, film och allt sånt och sedan sög jag ut överflödig plast. Blev förvånad över hur lite det vägde, men däremot var ju ytan inte vad man hade förväntat sig. Blir kanske bra om man klarlackar. Visst är det dyrt, men gör man jobbet själv går det att komma skapligt billigt undan. För att spara lite pengar kan man ha twillväv innanför kolfibret. Jag köpte vaccumsug, breather, bleeder, vaccumduk, släppvax, 9 kvadrat kolfiberväv, epoxy, och härdare för 9 tusen. Men sen kostar ju pluggarna en del att tillverka. Kolla på ABIC om du är sugen på att bygga i kolfiber, för det kan du spara en del vikt på.
Stingray-69
C4-85 (SÅLD)
C5-98
http://www.solvberg.se/veteraner
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Bantningskur!

Inlägg av 745 »

Som du säkert förstår är jag och kanske några andra intresserade av att hyra/köpa dina formar.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Staffan...
Rookie
Rookie
Inlägg: 63
Blev medlem: lör dec 22, 2007 1:38
Ort: Hallsberg

Re: Bantningskur!

Inlägg av Staffan... »

Jag har inte gjort några formar till Corvette, men är man några som går ihop bör det ju inte bli så dyrt att göra.
Stingray-69
C4-85 (SÅLD)
C5-98
http://www.solvberg.se/veteraner
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Bantningskur!

Inlägg av 745 »

Bra sida för den som vill minska vikten :D
exoticmuscle.com (tack Mange 85)
Lätta huvar dörrar & fönster med en del uppgifter om viktbesparingar.
Sen fanns det givetvis en hel del andra bra att ha saker.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Bantningskur!

Inlägg av Jake »

hmmm har kollat på exoticmuscle och är det bara jag som tycker att det ser ut som om de använder orginalramen för att fästa kolfiberöverdraget i ??

Skulle ju vara SKITENKELT om man kunde göra så.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Bantningskur!

Inlägg av Jake »

Fick en fråga om fälgar hjul och vikt som jag besvarar här istället :). bra att ha allt på samma ställe.

frågan gäller C5an magnesiumfälgar som enl utsago väger ca 7.5 rep 8.5 kg. jag vet inte vad däcket väger. Är detta rätt väg att gå?

Men generellt så går det ganska enkelt att bevisa att kurvtagningsförmågan ytterst sällan blir bättre av att sätta på en fetare fälg, snarare tvärt om. varför då?
1. enligt alla mekanikens lagar så är den bästa formen för något som skall accelereras resp decceleras ofta en solid skiva. en tunn ring (en lätt fälg med några varv eltejp) kräver ordentligt mycket med energi för att börja/sluta snurra.
2. ofta måste man använda spacers vilker gör att själva hubben kommer att kränga lite. och däckets vinkel mot asfalten blir inte riktigt vad det är inställt för.
3. När man börjar bygga en ny bil, iallafall om man gör rätt. Så börjar man med att välja hjul och däck, sedan räknas hjulbas tillåten vikt, styrgeometri osv osv fram. Sedan designar man bilen, och gör avkall på vissa saker för att bilen skall hålla samt gå och köra. Byter man däck eller fälgar så måste vissa saker ändras för att det skall bli lika bra som tidigare.
4. Ofjädrad massa dvs hjulet och däckets förmåga att svälja ojämnheter i vägbanan, det är ju inga salsgolv vi kör på. Med ett lätt hjul kommer inte fjärdingen att jobba lika hårt samt att hjulet kommer inte att vara "lättat" från vägbanan lika länge. Ett aningen mer förlåtande däck, lite mer profil sväljer mindre ojämnheter bättre.

Så hur skall man göra för att komma snabbast ur kurvan? Vad har stört betydelse för prestandan. Fram med vågen och hitta den lättaste fälgen i orginaldimension. Ändra aldrig offset och om du absolut inte behöver bitigare bromsar eller den alternativa fälgen är rejält mycket lättare gå inte upp i fälgdimension.

Varför kör de på 65 profil i F1? och två varv eltejp i STCC?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Bantningskur!

Inlägg av Jake »

Har vägt mina hjul idag.
Jag har en eftermarknadsfälg från tidigt 90tal. Såldes av ecklers under benämningen "eurowheels".
Z51 offset, 16x9 med 255or runt om. Vikt 21-22kg

jmfr med bruksbilen 17x8.5 225 vikt 17.5kg.

Skulle helst vilja komma närmare 10kg/hjul :?. blir nog svårt, förslag någon?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Bantningskur!

Inlägg av 745 »

C5 Magnesium bakhjul 18X9 med 275/40 väger 20,2 kg :( Inte så lätt som jag hoppats)
Här är en bra tråd om hjulvikt http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=2 ... ea85e67937
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Bantningskur!

Inlägg av Mange_C5 »

745 skrev:C5 Magnesium bakhjul 18X9 med 275/40 väger 20,2 kg :( Inte så lätt som jag hoppats)
Här är en bra tråd om hjulvikt http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=2 ... ea85e67937
Vad har du för däck på fälgarna?
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Bantningskur!

Inlägg av Jake »

745 skrev:C5 Magnesium bakhjul 18X9 med 275/40 väger 20,2 kg :( Inte så lätt som jag hoppats)
Här är en bra tråd om hjulvikt http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=2 ... ea85e67937
Usch va tungt. får fortsätta leta efter något lättare.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Bantningskur!

Inlägg av 745 »

Mange_C5 skrev:
745 skrev:C5 Magnesium bakhjul 18X9 med 275/40 väger 20,2 kg :( Inte så lätt som jag hoppats)
Här är en bra tråd om hjulvikt http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=2 ... ea85e67937
Vad har du för däck på fälgarna?
Michelin PS
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Bantningskur!

Inlägg av Mange_C5 »

Vägt bakdäcket:
Good Year F1 295/35R18 däck, ca 12kg.
Good Year F1 295/35R18 med C5 Z06 fälg, ca 22kg
fälgen gissningsvis runt 10kg :wink:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 637
Blev medlem: tor sep 08, 2005 11:52
Ort: Grödinge
Kontakt:

Re: Bantningskur!

Inlägg av MickeW »

Jake, detta kanske är nåt för dig?

http://forums.corvetteforum.com/c4-part ... ction.html

mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Bantningskur!

Inlägg av 745 »

Jag har inte bantat :D !
Både jag och bilen väger för mycket.
MEN
Jag har provat bilen på bana vid 3 tillfällen i år
OCH
vikten sliter hårt på bromsar & däck(räkna med 1 uppsättning/dag :( ).
DESSUTOM
har jag hittat en (uppskatad) vikt 1.450kg för Bakerracings SCCA Escort Corvette (1988)

Det borde innebära att det inte finns några enkla vägar att spara vikt, men för den som ändå vill satsa på bankörning kan det vara lönsamt att satsa några kronor på att spara vikt för att därigenom bl.a. sänka däckskostnaden.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Skriv svar