Växellåds problem! th700

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
chevlt1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: tis jan 20, 2009 18:44
Ort: Linköping

Växellåds problem! th700

Inlägg av chevlt1 »

Tjena!
märkte i höstas att växlarna började började strula.
(th700 automat till en corvette c4 -92)

problemet uppstår alltså om man gasar på så frikopplar den istället för att växla upp etc
spelar ingen roll om man kör på D, eller 1,2 D(OD)
men den går bra om man kör lugnt. hann inte kika närmare på det eftersom problemet upstod precis innan vinterförvar.
men har kikat omkring på olika forum om liknande problem, att de kan vara vaccum slangar som sitter löst,
och kickdown vajjer som behöver justeras, eller bränd koppling :roll: .
men behöver nått mer konkret att gå på innan jag börjar plocka isär! ifall de finns nån som haft samma problem?
tacksam för svar! :mrgreen:
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Växellåds problem! th700

Inlägg av Ingo »

Hmm
På en gammal mopar bigblock hade jag problem att den frikopplade när den skulle växla upp.
Då var filtret helt tätt.
Byte av olja och justering löste det problemet.
men lukta på oljan,luktar den bränt kan det vara illa(jämför med ny olja.)
Din låda har ju flera elektriska prylar som kan krångla också..
men är det elektronikstrul har jag för mig att du kan få felkoder..
chevlt1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: tis jan 20, 2009 18:44
Ort: Linköping

Re: Växellåds problem! th700

Inlägg av chevlt1 »

Ingo skrev:Hmm
På en gammal mopar bigblock hade jag problem att den frikopplade när den skulle växla upp.
Då var filtret helt tätt.
Byte av olja och justering löste det problemet.
men lukta på oljan,luktar den bränt kan det vara illa(jämför med ny olja.)
Din låda har ju flera elektriska prylar som kan krångla också..
men är det elektronikstrul har jag för mig att du kan få felkoder..



hmm, har faktist luktat på oljan, men bränt kan jag inte minnas att den luktar. men byte av olja och filter kan nog vara en bra start i vilket fall.

Felkoder därimot har jag inte fått fram några. "sitter en display över radion som visar olika koder, som du kanske visste"

eller är det som på en gammal volvo? med en dosa i motorrummet man räknar blinkningar?
Skriv svar