nån som är expert på chevas olika block o vevar?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
goa2head
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 330
Blev medlem: fre dec 12, 2003 0:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

nån som är expert på chevas olika block o vevar?

Inlägg av goa2head »

behöver all info hehe nån som vet hur mycket effekt en org vev pallar?
Nån som har betongfyllt sitt block lite grann?
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Är det inte så att det är varvet som dödar vevar!?
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Inte nödvändigtvis varv, oljetryck är något de flesta glömmer att modifiera, krossborrade oljekanaler till exempel.

Balansering är också ett måste om man ska varva mycket.
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Stingray skrev:oljetryck är något de flesta glömmer att modifiera, krossborrade oljekanaler till exempel.
Vilka hk pratar vi nu :shock:
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 173
Blev medlem: mån nov 24, 2003 16:12
Kontakt:

hk

Inlägg av Doktor-T »

Veven ska ju palla 400 hk iaf.

Mvh: Tobbe, Gbg
MB 560 SEC
BMW 525
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

350 + tycker jag att man ska ha som en gräns för att vara mer noggrann än annars 8)
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

JA då får vi se när min vev kastar in handduken eller snarare ut igenom blocket :roll: Min slutar mellan 420-450hk med original veven i (nyslipad å balanserad med stakar+kolvar)
z28
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån dec 15, 2003 9:21

Inlägg av z28 »

har varvat upp till 6500 rpm på min kompressormatade LT1a och jag räknar med att den gav ca 500 hk (7-8psi, portade toppar, vassare kam, hedders osv) detta på en maskin med över 12000mil (kört ca 20 0-150 repor). det är inte veven som ger sig först på lt1 an utan stakarna vet ej hur det är med de äldre maskinerna.
Har plockat isär motorn nu för byte av stakar vev osv och det enda jag noterade var att lagren var väldigt slitna.
Rekomenderar dock ingen att gå över 450 hk 6300 rpm med orginal stakar. Dom tål beviseligen mer men marginalerna börjar bli för små.
Vevaxeln tål 50-100 hk till.
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Har smidda trw kolvar och Eagels I-beam stakar så jag tror jag klarar mig 8)
Skriv svar