
Proceduren är densamma oavsett om du har en vanlig C6 eller Z06, det är ca 2 dagars jobb.
Bilen denna gång är en Z06 -08
Jag har satt i kompressor i bilen tidigare och nu är dags för lite säkerhetstänk.
En bra skyddsmatta är inte helt fel, man hänger en hel del över kanten bak.
Allt urplockat, stolarna fram och mattorna bak, stolarna fram sitter bara med 4 muttrar och sen har du två kontakter att plugga ur under respektive stol. Mattan sitter fast med två pluggar vid låsanordningen och sen två svarta lås du skruvar av ovanför förvaringsfacken, när du tar loss mattan följer ramen till förvaringsfacken med upp(det sitter snäpplås under mattan i kanten på facken så det går åt lite våld att rycka loss).
Plastpanelerna vid stolpen och över tröskeln måste tas bort, de sitter också med snäpplås. Dra försiktigt bort tröskeln först, den sitter hårt så var försiktig så du inte bryter av något. Samma med panelen mot stolpen. Jag har alltid en skyddsmatta över mittkonsolen för det är lätt att repa när man plockar ur stolar och sen i med bågen.
Nedre fästpunkten för bågen, du behöver trimma bort lite överflöd av tätmassa och du behöver ta bort kablarna från fästet i golvet.
Bågen i bilen, innan du kommit såhär långt måste du testa att strävorna går i själva bågen utan problem, oftast får du renslipa så att all färg och eventuella grader försvinner.
Du måste ta in den via en av dörrarna, bakifrån går inte. Bakåtsträvorna är lösa och de monteras fast när du fått in själva bågen. Det kan vara väldigt struligt att få dit dem för bågen måste högt upp för att man ska kunna skjuta dit strävorna, oftast måste man lossa dämparna från bakluckan och ha någon som håller upp luckan. Se till att få bågen på rätt plats, nedre fästena ska nästan stå på golvet vid stolen och emot väggen bakom stolen. Du ska kunna stänga luckan utan att dämparna tar i när den är på rätt plats. Markera i golvet efter fästplattorna.
Nu har jag kapat upp efter de markeringar vi gjorde tidigare med en liten kaptrissa, ett tips är att 'flytta' markeringen ca 30mm mot fronten av bilen och sen kapa hål i glasfibern efter det. Anledningen är att bågen hamnar lite längre fram när den står mot själva ramen. Det du ser i hålen är ramen som är precis under, du måste använda en huggmejsel för att få bort all bond/glasfiber som är kvar.
Blindmuttrarna på plats, jag byter ut de som följer med bågen (3/8") mot M12, det är oerhört viktigt att använda den borrdimension som är specificerad för blindmuttern.
Bågen tillbaks på plats, varje fäste bultat med 4st M12, jag har sedan plastat igen alltihopa och haft på lite färg för att det ska bli helt tätt, vi vill inte att det ska läcka in vatten eller att onödigt buller kommer in.
Nedre fästet på förarsidan(passagerarsidan är likadant), du ser bara två bultar på bilden men det sitter två till bakom röret, jag använder blindmuttrar och M12 här också. Lägg märke till att kablarna går utanför fästet.
Mattan på plats igen och det är klart bak.
Mattan vid förarsidan och plastpaneler på plats igen, du behöver trimma plastpanelen något för att den ska passa längst ner mot bågens fäste.
Samma på passagerarsidan.
Dags för stolen, jag använder ett specialkablage för att koppla in databoxen som satt under originalstolen och för att koppla bort originalstolens krockkudde(annars lyser lampan i instrumentbrädan).
Stolsfästet med monteringsmaterial, du behöver lyfta i och ur stolen ett par gånger innan du får det rätt så dra inte fast allt så hårt. I denna bil använder vi en EVO 2 Plus, den är lite bredare än vanliga EVO stolen och lite högre i ryggstödet.
Stolen testmonterad på plats. Observera att du måste flytta över originalstolens bältesfästen till nya underredet för att kunna använda originalbältet. Du måste se till att stolen kommer så nära drivtunneln det bara går. Örat på stolen kommer precis ta i dörren när du stänger så varje mm är viktig.
Bakåtvy med båge och stol.
Allt klart, stol, 6-punkts bälte, originalbälte och båge på plats.