Montering av båge och racestol i Z06

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Montering av båge och racestol i Z06

Inlägg av vette.se »

Jag har monterat en hel del bågar i C5or och C6or men den här gången kom jag ihåg att ta lite bilder :D

Proceduren är densamma oavsett om du har en vanlig C6 eller Z06, det är ca 2 dagars jobb.

Bilen denna gång är en Z06 -08
Bild


Jag har satt i kompressor i bilen tidigare och nu är dags för lite säkerhetstänk.
Bild


En bra skyddsmatta är inte helt fel, man hänger en hel del över kanten bak.
Bild


Allt urplockat, stolarna fram och mattorna bak, stolarna fram sitter bara med 4 muttrar och sen har du två kontakter att plugga ur under respektive stol. Mattan sitter fast med två pluggar vid låsanordningen och sen två svarta lås du skruvar av ovanför förvaringsfacken, när du tar loss mattan följer ramen till förvaringsfacken med upp(det sitter snäpplås under mattan i kanten på facken så det går åt lite våld att rycka loss).
Bild


Plastpanelerna vid stolpen och över tröskeln måste tas bort, de sitter också med snäpplås. Dra försiktigt bort tröskeln först, den sitter hårt så var försiktig så du inte bryter av något. Samma med panelen mot stolpen. Jag har alltid en skyddsmatta över mittkonsolen för det är lätt att repa när man plockar ur stolar och sen i med bågen.
Bild


Nedre fästpunkten för bågen, du behöver trimma bort lite överflöd av tätmassa och du behöver ta bort kablarna från fästet i golvet.
Bild


Bågen i bilen, innan du kommit såhär långt måste du testa att strävorna går i själva bågen utan problem, oftast får du renslipa så att all färg och eventuella grader försvinner.
Du måste ta in den via en av dörrarna, bakifrån går inte. Bakåtsträvorna är lösa och de monteras fast när du fått in själva bågen. Det kan vara väldigt struligt att få dit dem för bågen måste högt upp för att man ska kunna skjuta dit strävorna, oftast måste man lossa dämparna från bakluckan och ha någon som håller upp luckan. Se till att få bågen på rätt plats, nedre fästena ska nästan stå på golvet vid stolen och emot väggen bakom stolen. Du ska kunna stänga luckan utan att dämparna tar i när den är på rätt plats. Markera i golvet efter fästplattorna.
Bild


Nu har jag kapat upp efter de markeringar vi gjorde tidigare med en liten kaptrissa, ett tips är att 'flytta' markeringen ca 30mm mot fronten av bilen och sen kapa hål i glasfibern efter det. Anledningen är att bågen hamnar lite längre fram när den står mot själva ramen. Det du ser i hålen är ramen som är precis under, du måste använda en huggmejsel för att få bort all bond/glasfiber som är kvar.
Bild


Blindmuttrarna på plats, jag byter ut de som följer med bågen (3/8") mot M12, det är oerhört viktigt att använda den borrdimension som är specificerad för blindmuttern.
Bild


Bågen tillbaks på plats, varje fäste bultat med 4st M12, jag har sedan plastat igen alltihopa och haft på lite färg för att det ska bli helt tätt, vi vill inte att det ska läcka in vatten eller att onödigt buller kommer in.
Bild


Nedre fästet på förarsidan(passagerarsidan är likadant), du ser bara två bultar på bilden men det sitter två till bakom röret, jag använder blindmuttrar och M12 här också. Lägg märke till att kablarna går utanför fästet.
Bild


Mattan på plats igen och det är klart bak.
Bild


Mattan vid förarsidan och plastpaneler på plats igen, du behöver trimma plastpanelen något för att den ska passa längst ner mot bågens fäste.
Bild


Samma på passagerarsidan.
Bild


Dags för stolen, jag använder ett specialkablage för att koppla in databoxen som satt under originalstolen och för att koppla bort originalstolens krockkudde(annars lyser lampan i instrumentbrädan).
Bild


Stolsfästet med monteringsmaterial, du behöver lyfta i och ur stolen ett par gånger innan du får det rätt så dra inte fast allt så hårt. I denna bil använder vi en EVO 2 Plus, den är lite bredare än vanliga EVO stolen och lite högre i ryggstödet.
Bild


Stolen testmonterad på plats. Observera att du måste flytta över originalstolens bältesfästen till nya underredet för att kunna använda originalbältet. Du måste se till att stolen kommer så nära drivtunneln det bara går. Örat på stolen kommer precis ta i dörren när du stänger så varje mm är viktig.
Bild


Bakåtvy med båge och stol.
Bild


Allt klart, stol, 6-punkts bälte, originalbälte och båge på plats.
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 172
Blev medlem: tis jul 27, 2004 22:26
Ort: Kungsängen

Re: Montering av båge och racestol i Z06

Inlägg av badass »

Snyggt jobb! Kul att du tar dig tid att dokumentera för oss andra!

Mvh,
Håkan
0 till nästa rödljus ska gå fort....
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Montering av båge och racestol i Z06

Inlägg av vette.se »

Så här ser den ut i en C5 Z06.
Bild

Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Montering av båge och racestol i Z06

Inlägg av vette.se »

badass skrev:Snyggt jobb! Kul att du tar dig tid att dokumentera för oss andra!

Mvh,
Håkan
Försöker bara fresta dig .... ;)
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Montering av båge och racestol i Z06

Inlägg av Jake »

Duger dessa bågar om man har ambition att köra under 12s på stippen?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Montering av båge och racestol i Z06

Inlägg av vette.se »

Jake skrev:Duger dessa bågar om man har ambition att köra under 12s på stippen?
SBF allmänna krav är enligt följande:
ET 4.5 Skyddsbåge
Obligatorisk på alla bilar med tid mellan 10,00 (6,40) och 10,99 (6,99) sekunder, samt på alla cabrioleter i säkerhetskategorin 11,00-13,49 sek ¼ mile (402,33). 7,00-8,25 sek 1/8 mile (201,17m). Rekommenderas i samtliga bilar. Se DRT 4.4, 4.10, 4.10.1, 4.10.2 och 10.7.

ET 4.6 Skyddsbur
Obligatorisk på alla bilar snabbare än 10,00 (6,40), och på öppna bilar snabbare än 11,00 (7,00) sekunder. Bilar snabbare än 10,00 (6,40) ska registreringsbesiktigas vart tredje år. Skyddsburen ska överensstämma med specifikationer för använd karosstyp. Tillåtet att chassi byggs enligt SFI Spec. 2.2B, 2.3K, 2.6, 2.7A, 10.1D eller 25.1E. Det rekommenderas att bilar med hel kaross med en totalvikt över 1270 Kg bygge enligt SFI 25.2. I säkerhetskategorin Advanced ET gäller att bilar med hel kaross ska följa SFI Spec. 25.1E, Funny Cars ska följa SFI Spec. 10.1D, bakmo-tordragsters ska följa SFI Spec. 2.3H och frontmotordragsters ska följa SFI Spec. 2.4. Dessa bilar ska registreringsbesiktigas med chassikontroll varje år. Se 4.4, 4.11, 4.11.1, 4.11.2, 4.11.3 och 10.7.

Se även http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf

Dessa bågar(4-punkt) uppfyller alla SBF's krav (ET 4.5) förutom en punkt, SBF kräver att det ska finnas en stötta från bågen som passerar mellan axel och armbåge och som sätts fast nästan framme vid A-stolpen i ram eller golv (5-punkt). De rekommenderar att den svetsas i ramen men det är inget krav.
Tyvärr gör SBF 5-punkts varianten att bilen inte går igenom årliga besiktningen med annat än om du lyckas få den regbesiktigad med båge och det står i regpapper att den har båge.

Som denna båge är så är det inga problem med ban-besiktning vid de flesta tävlingar baserat på erfarenhet under de senaste 8 åren, det är bara vid de stora tävlingarna de är extremt hårda vid ban-besiktningen och där förekommer inte några gatbilar.

[EDIT]
Så här ser den båge ut som är krav enligt ET 4.5 - men som sagt 4-punkts går också alldeles utmärkt även om den inte uppfyller SBF till 100%.
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar