Differentialen

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Mardigan
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: mån maj 29, 2006 5:36
Ort: Tvååker

Differentialen

Inlägg av Mardigan »

Tjena.
Jag har plockat ner diffen pga att det inte var några spårringar monterade på drivaxlarna (yoken) inne i diffen så man kunde vicka hjulen när bilen var upphissad. Nu till min lilla fråga vad är det som ska ta imot när man trycker drivaxlarna innåt i diffen? På min trycks dom in tills dom går imot centrumaxeln i diffen.
Jag kan inte begripa var man ska chimsa fram ett lagom spel till detta?
Eller är det så att det aldrig blir någon axiell kraft inåt i diffen så att det inte behövs?
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

Re: Differentialen

Inlägg av Turbojet »

Hej Mardigan!
Jag har ett hjul som far ut men fick lugnande svar här på forumet. Spårryttarna har som funktion att hålla hjulet kvar i rätt läge vid upphissning. Men om den har pajat är det ingen katastrof det funkar lika bra ändå enligt Håkan på Corvette Sweden :? .
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: Differentialen

Inlägg av Peter »

Stickaxlarna vilar emot centrumpinnen inne i diffen. På tidigare modeller av C3an så var härdningen dålig på ändarna av axlarna och dessa slets då ner lite fortare emot centrumpinnen.
Kasta inte bäver i trähus.
Mardigan
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: mån maj 29, 2006 5:36
Ort: Tvååker

Re: Differentialen

Inlägg av Mardigan »

Tack för svaren.
Skriv svar