Helt utan förvarning beter sig min automatlåda mycket mystiskt
Känns som om den slirar på något sätt, växlar ner, varvar max innan den växlar upp - inget riktigt bett....
Har kollat att jag har olja i lådan, ser OK ut (varm) - skall kolla när den svalnat.
Kör inte en meter innan det är fixat! Ett tips är drevet till "governor" (?) dvs prylen med centrifugalvikter som känner av utgående varv och anv som ref för tryck och växlingspunkter. Den har ett plastdrev som kan gå sönder och det är inte alls säkert att några rester av detta syns i tråget då denna sitter i bakre delan av lådan.
Mjaa, trailer ja men slutåkt? nej... Är det drevet jag nämnde går det rel enkelt att byta detta utan att ta ned lådan och börja rota bland planetväxlar och annat skit, sitter i bakre struten om jag inte minns galet.
kan va en bra idé att förstärka den samtifigt. Jag gjorde det på min i samband med en totalrenovering. Blev ju verkligen en helt annan låda efteråt. Mycket mer distinkta växlingar. Om man nu ska nämna någon nackdel så blev det nog inte lika Komfortabla växlingar. Men å andra sidan, om det va det jag va ute efter så kunde jag ju köpt en Rolls istället...
Lådresaureringar ja, Frågor på detta
Vad menar ni med "förstärka".
Shift kit, andra lameller eller vad mer exakt!
Skall själv göra en genomgång av min 400-låda, ffa lamellbyte (orginal?)
-Finns det mer heavy duty?-
och en Competition shift kit
Har om det inte låter som om lådan inte klarar 500-600 hk en preppad racelåda för 1250+ hk som en kille säljer, bla med trans break
Så era diskussioner följer jag med stort intresse.
Om det nu bara är plastdrevet som gått och det är standardeffekt som gäller skulle jag bara plockat i ett shiftkit. Åka hårdpreppad låda som drar loss hjulen på grus när man lägger i D eller R eller klappar i växlarna så man får ont i nacken är lite overkill för standardmotor.
Har jag blivit blåst eller skall det kosta så mycket ?
Det som var fel var någon rem mellan 3:an och 4:a samt något mellan 2:an och 3:an, en hel A4:a med delar - sen fick jag ju lådan förstärkt också, lameller, men ändå........
Hade kollat med EATAB - de skulle ha 13.500 för en renoverad (icke förstärkt) låda.....
Låter dyrt!
Polaren renoverade sin låda till C5:an, den slirade mellan 3:an och 4:an så att det inte gick att köra. Kostade 17000:-, men det var utan kvitto förstås.
Jag kollade med Alexandra Engineering, som enligt många skall vara bäst. Skulle kosta cirka 10000:- att förstärka lådan och då renoverades den samtidigt. Möjligt att något har varit trasigt i din låda som kostade massor av slantar.
Ja, det låter ju som att det var väl tilltaget pris. Min låda blev helrenoverad -03. Alla slitdelar bytades plus att dom förstärkte lådan.
Pris: 17000 inkl. i och urmontering i bilen och 1 års full garanti.
Får hoppas att din låda håller dubbelt så länge för det priset.
Hur känns lådan förresten nu efteråt?
Lådan känns perfekt, svarar fint på "kickdown", växlar mjukt men distinkt, dessutom åkte soppaförbrukningen ner med ca 1,5 dl per mil så jobbet verkar riktigt proffsigt gjort - det enda som störde mig var priset. - eller snarare att jag inte var beredd på det - jag hade tippat på 15-20 loppor.
Själva jobbet tog de 6.000 + moms för, dvs 7.500:- och delarna 14.500 + moms, dvs 18.125
Jepp. det låter ju som att det är ett gediget arbete dom har gjort. Får väl glädja dig med att du förmodligen inte behöver oroa dig för lådan i framtiden, om än att priset kanske inte va det bästa
Märker du nån skillnad när du står på tomgång och lägger i Drive?
Det är nog där som jag märkte den största skillnaden, känns lite "hårdare" nu tycker jag. Lycka till och hoppas du hinner njuta lite till innan höstrusket tar över helt.