En lekmans försök att förstå SBF regelverk ang. Dragracing..

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

En lekmans försök att förstå SBF regelverk ang. Dragracing..

Inlägg av Mange_C5 »

Hello Ladies and Gentlemen,
Jag tänkte på min lekmanna nivå, försöka reda ut min egen begreppsförvirring i den regel djungel som råder avseende Dragracing i denna tråd. Vi får se vad det slutar.. :?
Anledningen till att jag började ”grotta” i detta är mycket enkelt; Snart börjar säsongen 2009 och varför inte lite smart ”fact finding” innan man öppnar lädret, bygger fast sig eller i värsta fall bygger galet?! :shock:

Det är mycket korsreferenser hit och dit så jag har säkert missat nåt men det är i alla fall en början. Jag kommer framöver försöka åskådliggöra de klasser och eventuella kombinationer som jag tror kan vara relevanta för de entusiaster som kör eller tänker börja tävla med sin gatreggade bil på strippen (ET, Super Street, Super Gas).
Ni som är betydligt mer tekniskt begåvade och sitter inne med detaljkunskap avseende materiel tjocklek, konstruktions beskrivningar som inte är relevanta till Corvette, rena sakfel, svensk bilprovning m.m. anmodas kommentera (om ni orkar), hehe..
Jag har tagit mej friheten att förstärka viktig text och valt bort viss ”brödtext” men försöker lämna referens för den som vill läsa och fördjupa sig. Man kan ju som bekant alltid läsa regler som fan läser bibeln men grundtesen är att allt som inte är tillåtet är förbjudet. Så vilka regler gäller?

DRT 0 Allmänna Tekniska Regler,
”I det fall skilda eller motsägande uppgifter förekommer på olika ställen i reglementet gäller: I första hand klassreglemente, i andra hand Tekniska regler för Dragracing och i sista hand olika sammanställningar e. dyl
. Se även G 1.5 (Tillämpning, förändring och distribution av regler)”.
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf


För att veta vilka krav som ställs så är det en god ide´ att veta vilken klass man tänker köra, tänkte först försöka reda ut dragracing eftersom det i mina okunniga ögon verkar finns några alternativ. Jag har plitat ner en förenklad version av Snabbreferens utrustning ET som kan hittas i http://web.sbf.se/regler/up/1/DR-ET.pdf med lite hänvisningar åt olika håll, hoppas att det kan ge en vägledning (snabbare klasser är exkluderade, är man så snabb bör man redan vara fullt insatt i reglerna). Det är ett par punkter som är goda exempel på att man bör läsa alla hänvisningar tex. DRT 0.10.1 där maximalt tillåtet värde anges till 95 db(A), kan ju bli en tråkig dag på strippen om man trillar dit på en sån skitsak som att inte kolla upp vad som gäller.

Advance ET 6,00-7,49 (3,66-4,49)
Super Pro 7,50-9,99 (4,50-6,39)
Heavy 10,00-10,99 (6,40-6,99)
Pro 11,00-11,99 (7,00-7,49)
Sportsman 12,00-13,99 (7,50-8,59)
Street 14,00- (8,60-
(Tack Ornet)

Avgassystem/ ljuddämpning; DRT 1.13, ET 1.2.1, DRT 1.3, DRT 0.10, DRT 0.10.1

10,00-10,99= 120db
11,00-11,99= 113db
12,00-13,99= 110db
14,00--= 110db

Svänghjulsskydd; DRT 2.6, DRT 2.10, DRT 2.10.1, DRT 2.10.2, ET 2.1
.
10,00-10,99= Obligatorisk
11,00-11,99= Obligatorisk
12,00-13,99= Obligatorisk
14,00--= Obligatorisk

Kardanring
10,00-10,99= Obligatorisk
11,00-11,99= Obligatorisk
12,00-13,99= 9.
14,00--= Rekommendation


Godkända drivaxlar
10,00-10,99= Obligatorisk
11,00-11,99=
12,00-13,99=
14,00--=


Skyddsbur/skyddsbåge; DRT 4.1, DRT 4.14.1, DRT 4.10, DRT 4.10.1, DRT 4.10.2, ET 4.5, ET 4.6
10,00-10,99= Obligatorisk 3.
11,00-11,99= Obligatorisk 10.
12,00-13,99= Obligatorisk 10.
14,00--=

Huvudströmbrutare/ Fönsternät; ET 8.1, ET 8.3, DRT 8.1, DRT 8.4, DRT 8.4.1
10,00-10,99= 6.
11,00-11,99= 6.
12,00-13,99= 6.
14,00--= 6.

Fångremmar, armar öppna bilar; ET 10.1, DRT 1.13, DRT 10.3
10,00-10,99= Obligatorisk
11,00-11,99= Obligatorisk
12,00-13,99= Obligatorisk
14,00--= Obligatorisk

Säkerhetsbälte
10,00-10,99=
11,00-11,99=
12,00-13,99= Obligatorisk
14,00--= Obligatorisk



Säkerhetssele 4-punkt; DRT 10.5, DRT 10.5, DRT 10.5.1, ET 10.3
10,00-10,99= Obligatorisk.
11,00-11,99= Obligatorisk.
12,00-13,99=
14,00--=


Skyddskläder enlagers
10,00-10,99= Obligatorisk. 8
11,00-11,99=
12,00-13,99=
14,00--=

Underkläder balaklava
10,00-10,99= Obligatorisk. 8
11,00-11,99=
12,00-13,99=
14,00--=

Handskar läderskor & Hjälm
10,00-10,99= Obligatorisk. 8
11,00-11,99= Obligatorisk. 8
12,00-13,99= Obligatorisk. 8
14,00--= Obligatoriskt.8


Lite kompleterande förklaringar:

O = Obligatoriskt
R = Rekommenderas
1. : Egentillverkad svängningsdämpare i stål tillåten
2. : Vid metanol som bränsle
3. : Obligatoriskt för cabrioleter (hänv. DRT 4.10 Skyddsbåge
Snabbtabell, krav på skyddsbåge, -bur, DRT 4.10.1 Utförande skyddsbåge, DRT 4.10.2 Krav på skyddsbåge,
ET 4.5 och DRT 4.10 Skyddsbåge, ET 4.6 Skyddsbur, DRT 4.11 Skyddsbur, DRT 4.14.1 Rör & Svetsnormer , )
4. : Dubbla bromsskärmar krävs i Advanced ET
5. : Obligatoriskt vid sluthastighet över 240 km/h
6. : Obligatoriskt vid batteri i bagageutrymme (ET 8.1 Batteri, ET 8.3 Huvudströmbrytare,
DRT 8.1 Batterier, DRT 8.4 Huvudströmbrytare, DRT 8.4.1 Huvudströmbrytare alternativ placering
7. : För bilar med överladdning eller lustgassystem (hänv.DRT 1.13 Kompressor,
DRT 1.14 Fångsystem för kompressor, DRT 1.8 Lustgas (N2O, dikväveoxid), DRT 0.9, DRT 9.7 Trycksatta flaskor
8. : Se DRT 10.11 - 10.11.8 för detaljerade regler gällande skyddskläder
9. : Kardanring (ET 2.2 Kardanaxel, DRT 2.4 Kardanaxel)
10): Obligatoriskt för cabrioleter i säkerhetskategorin 11,00-13,49 sek.
Senast redigerad av Mange_C5 den tis feb 24, 2009 2:46, redigerad totalt 2 gång.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: En lekmans försök att förstå SBF regelverk ang. racing..

Inlägg av Mange_C5 »

Jag tänkte börja med bälten (förutsätter att en godkänd stol är monterad).

Enligt DRT 10.5 Säkerhetssele så står det bland annat; ”En fyrdelad säkerhetssele med axelband är obligatoriskt i alla bilar där krav på skyddsbåge finns. I bilar där skyddsbur krävs, krävs en minst femdelad säkerhetssele med minst 76 mm (3 tum) breda band, och med rem i grenen enligt SFI Spec. 16.1.”

Fortsätter man till nästa stycke (DRT 10.5.1 FIA godkända säkerhetsselar) så finns ett alternativ;
“Som en ersättning för SFI Spec. 16.1 godkända säkerhetsselar kan sele godkänd av FIA 8853-98 användas. Selen ska uppfylla kraven med minst fempunkts infästning. Den ska ha minst 75 mm breda midje- och axelband samt vara försedd med FIA:s godkännandemärke”.

Om man tittar i ET 10.3 Säkerhetsbälte, -sele så står det så här; ”Säkerhetsbälten av snabbkopplande typ och av god kvalité är obligatoriskt i alla fordon. Bältet ska vara av trepunktstyp, tvåpunkts bälten typ "ordensband" och midjebälten är förbjudna. En fyrdelad säkerhetssele med axelband är obligatoriskt i alla fordon snabbare än 12,00 (7,50) sekunder. En femdelad säkerhetssele med 76 mm (3 tum) breda band och rem i grenen, enligt SFI Spec. 16.1 eller godkänd av FIA enlig norm 8853-98, är obligatoriskt i fordon snabbare än 11,00 (7,00). I frontmotorbilar med metanol och överladdning i säkerhetskategorin Advanced ET ska alla band i selen vara skyddade med brandhärdigt material. Sele enligt SFI Spec. 16.1 ska uppdateras med intervaller" Uppdaterat mars 2009

Ett 3” brett 6-punktsbälte motsvarande FIA 8853/98 med ”vrid-lås” borde då vara det enda vettiga alternativet om man vill alternera mellan dragracing och banracing. :wink:
Senast redigerad av Mange_C5 den tis mar 10, 2009 16:38, redigerad totalt 2 gång.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: En lekmans försök att förstå SBF regelverk ang. racing..

Inlägg av Peter Anjou »

Hej Mange!
Höll själv på med rallyåka på -80 till början på -90 talet,
i en Ascona -B i nationella klassen. Man fick ju lära sig att
det tekniska reglementet inte alltid var lätt att förstå, men
man ska nog inte blanda olika klasser, då blir det bara mer att
hålla reda på. Kör på en klass så blir det enklast & förhoppningsvis
så ledsnar man inte utan kör på.Glädje som ger livskvalitet ska
man satsa på !! :wink:
Peter A / C4 -93 cab
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Re: En lekmans försök att förstå SBF regelverk ang. racing..

Inlägg av ornet »

Jättebra initiativ Mange!
Många frågor blir det inför regeltolkningar.

Kompletterar med jämförelsetider 400m och 200m i dragracing
Klasssindelningen och klassnamn kan vara olika för olika arrangörer, men man får en aning om vilka tider som gäller.


Advance ET 6,00-7,49 (3,66-4,49)
Super Pro 7,50-9,99 (4,50-6,39)
Heavy 10,00-10,99 (6,40-6,99)
Pro 11,00-11,99 (7,00-7,49)
Sportsman 12,00-13,99 (7,50-8,59)
Street 14,00- (8,60- )
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: En lekmans försök att förstå SBF regelverk ang. racing..

Inlägg av Mange_C5 »

Peter Anjou skrev:Hej Mange!
Höll själv på med rallyåka på -80 till början på -90 talet,
i en Ascona -B i nationella klassen. Man fick ju lära sig att
det tekniska reglementet inte alltid var lätt att förstå, men
man ska nog inte blanda olika klasser, då blir det bara mer att
hålla reda på. Kör på en klass så blir det enklast & förhoppningsvis
så ledsnar man inte utan kör på.Glädje som ger livskvalitet ska
man satsa på !!
Peter A / C4 -93 cab
Jo, jag är medveten om svårighetsgraden, men tycker det är viktigt att nämna klasserna så att man pratar om samma nivå på tex utrustning, ombyggnader m.m. Annars blir det lätt att diskussionerna kring diverse regler handlar om klasser som inte är relevanta för entusiasten eller att det refereras till fel reglemente som svar på en frågeställning.

För egen del så drar jag åt banracingen men varför inte samtidigt lära sig vad rattlåsrejsarna pysslar med "på andra sidan staketet"? :mrgreen:

Ornet, jag kommer att lägga till klassnamnen i listan :wink:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: En lekmans försök att förstå SBF regelverk ang. racing..

Inlägg av Mange_C5 »

Nu till ämne som är ganska krångligt och svårt att få ett helhetsgrepp om, där det är ganska vanligt med "jag tror" eller "jag tycker" i största allmänhet. Så varför inte försöka skrapa lite på ytan först?

När man pratar tex skyddsbåge eller bur för dragracing, (speciellt om man väljer att tävla med en cabriolet) och som svar på frågan om vad som verkligen gäller (motsvarande certifiering) så kan man som utgångspunkt läsa följande i DRT 0.1 Specifikationer, teststandards:

“I reglerna ges ett antal referenser för märkning och specifikationer av olika utrustningar och tillbehör (t.ex. SFI, FIA, SIS m m). Dessa utrustningar och tillbehör är tillverkade för att uppfylla specifikationernas krav. Tillverkaren märker utrustningen och tillbehören som en garanti för att så är fallet. Därför kommer varje förändring av produkten att upphäva märkningens giltighet. Besiktningschef kan i detta fall avlägsna respektive märkning”.

Lite mer detaljerat om SFI står i DRT 0.1.1 SFI Specifications:

“SFI Spec. är en rad teststandards för tillbehör och utrustning avsedd för såväl landsvägsbruk som motorsport. Som utgångspunkt för standarderna ligger krav på hållfasthet, värmetålighet, etc. uppsatta av tillverkarna själva. I standarderna som tas fram av SFI preciseras sedan testmetoder och minimikrav på utrustning-en. Däremot anges som regel ej materialkvalité, godstjocklek eller utförande. Detta är helt upp till tillverkaren så länge produkten klarar testen. Det hela bygger på att typexemplar tas ur tillverkningen och testas. Om dessa klarar testen får tillverkaren rätt att märka sina produkter med SFI:s märken. De intygar med detta att den märkta produkten helt överensstämmer med de testade exemplaren. Jämför med typgodkännande av en bil. En gång om året görs en förnyad test av produkterna som en uppföljning och garanti av att produkten motsvarar kraven.
För chassi (skyddsburar) gäller dock inte ovanstående, här är Specifications ersatta med en Technical Bulletin. I denna anges minimikrav för såväl utförande, materialkvalité som rördimensioner. Dessa Technical Bulletins benämns SFI Specifications för chassis, och kan beställas från: SFI Foundation Inc, 15708 Pomerado Road, Suite N 208, Poway, CA 92064, USA Tel: +1 (858) 451-8868. Fax: +1 (858) 451-9268. Hemsida: http://www.sfifoundation.com/.
Samtliga handlingar från SFI är skyddade med copyright. Detta innebär bl. a. att återgivande eller kopiering av specifikationerna inte är tillåtet. Det är inte heller tillåtet att hänvisa till SFI Spec. om man inte är ansluten till organisationen. Svenska Bilsportförbundet är sedan 1989 an-slutet till SFI. Där SBF kräver utrustning/tillbehör märkt på detta sätt är det viktigt att alla godkända produkter är märkt och kan SFI identifieras vid varje tävlingstillfälle”.


So far so good, båge med SFI märkning skall vara godkänd inom dragracing avseende materiel kvalité och svetsningens utförande. :)
Det som bör kontrolleras är lite mått och infästningens utförande, då detta görs på plats i bilen. En sak som kanske speciellt bör tänkas på är höjden på bågen eller buren, vi skandinaver är ganska långa (+ hjälm). I DRT 4.10 Skyddsbåge under rubriken allmänt så står det;

”För alla skyddsbågar gäller att huvudbågen ska ligga inom 152 mm (6 tum) bakom förarens huvud och väl följa takplåtens rundning. Huvudbågen ska sträcka sig minst 76 mm (3 tum) över förarens hjälm när denne sitter i normal körställning. Bågens bredd ska minst vara lika med förarens axelparti eller inom 25 mm (1 tum) från förardörren. Skyddsstoppning ska finnas på bågen där föraren riskerar att stöta emot. Stoppningen ska vara sådan, att den kan komprimeras 6 mm (1/4 tum). Rekommenderas att stoppning enl. SFI Spec. 45.1 används. Huvudbågen ska vara väl infäst och stagad, för att förhindra att bågen kollapsar vid kollision eller rullning. Stöttorna ska ha samma diameter och godstjocklek som huvudbågen. De ska fästas i huvudbågen inom 127 mm (5 tum) från bågens överkant. Sidostötta på förarsidan ska finnas. Denna ska passera föraren mellan axeln och armbågen då denne sitter i normal körställning.
På alla bilar som är originalutrustade med ram rekommenderas att bågen svetsas fast i ramen. Bilar med delad ram och s.k. frame connectors, anses inte vara utrustade med ram varför rekommendation på svetsning inte finns här.
På bilar utan ram, samt då bågen annars fästs i golvet ska huvudbågen vara försedd med fastsättningsplattor 150 x 150 mm (6 x 6 tum) med en minsta godstjocklek av 3 mm (1/8 tum) som svetsas fast på huvudbågens ändar. En liknande platta läggs under bilens golv och plattorna bultas samman med minst fyra 10 mm (3/8 tum) stålbult. Det rekommenderas att plattorna bockas så att de går upp på och fästes i dörrstolpen.
Huvudbågen ska vara tillverkad i ett stycke, får absolut inte skarvas, och ska vara försedd med ett 6 mm inspektionshål för kontrollmätning av godstjockleken lätt åtkomligt för besiktning. Rörbockningarna bör ej vara mer än 90° och får ej innehålla veck eller sprickbildningar.
Svetsning av skyddsbåge ska ske med Mig- eller Tigsvets, för chrome molyrör endast Tigsvets. Svetsarna ska vara väl utförda och fria från slagg och porer. Det är förbjudet att slipa svetsarna på skyddsbågen[/b
]”

Nu fortsätter jag med vad reglerna i ET (ET 4.5 Skyddsbåge, ET 4.6 Skyddsbur ) säjer (med tanke på texten i DRT 0 Allmänna Tekniska Regler), och det som skrivs där hänvisar tillbaks till DRT:s reglemente; DRT 4.4, 4.10, 4.10.1, 4.10.2 och 10.7 respektive 4.4, 4.11, 4.11.1, 4.11.2, 4.11.3 och 10.7

Läser man sen vidare i DRT 4.10.1 Utförande skyddsbåge så åskådliggörs vad som gäller avseende rördimensioner , kvalitetstyper och dess minimimått.

”Bilar med tävlingsvikt 1.170 kg och däröver
Bågen ska vara tillverkad av stålrör med en minsta diameter av 45 mm och en minsta godstjocklek av 3 mm.
Alternativ NHRA
Båge i "mild steel" med en minsta diameter av 1 3/4 tum och en minsta godstjocklek av 0,118 tum, eller i chrome moly med en minsta diameter av 1 3/4 tum och en minsta godstjocklek av 0,083 tum. Skyddsbåge ska utföras enligt figur 18


DRT 4.13.1 Skarvning av stöttor
“Skarvar på stöttor får bultas enligt figur 30 ovan, men bör istället svetsas med invändig hylsa. Bultskarvning av stöttor får göras endast på bilar med hel täckt kaross. Bultarna i skarven ska vara minst M8 och av kvalité 8.8 eller bättre. Skarvröret ska passa väl utanpå stöttan, och vara av samma kvalité som bågen. Gängade skarvrör, sömmade rör, magnesium- eller aluminiumrör eller dylikt är förbjudet

Fortsätter med DRT 4.14.1 Rör & Svetsnormer ;
”Crome moly
Normaliserat stål med en minsta sträckgräns av 400 N/mm2, DIN 2391, exempelvis 4130 N. Chrome moly ska alltid Tig-svetsas, tillsatsmedel avsett för materialet ska användas.
Stål med DIN norm 2391
Normaliserat stål med brottgräns 350 N/mm2, t.ex. ST 35 NBK (SS 1312), ST 37 (SS 1313) eller ett bättre material som stål 52 NBK (SS 2132) med min brottgräns 500 N/mm2.
Härdat stål med min brottgräns 440 N/mm2, t.ex. stål 35 BK, får endast användas av auktoriserad chassibyggare och då ska bockverktyg med invändig dorn användas för att minimera strukturförändringar och sprickbildning i bockarna.
Det är ej lämpligt att blanda normaliserat och härdat stål i en bur konstruktion.
Stål med DIN norm 2394
Normaliserat (NBK) sömmat stålrör med min brottgräns 350 N/mm2, t ex stål 37 (SS 1313).
Eller sömmade stålrör i chassi eller chassi kit tillverkat av auktoriserad amerikansk chassibyggare”.


De syftningar på ”chassibyggare” tolkar jag som en återkoppling till SFI standarden, dvs båge eller bur med SFI märkning.
Rent generellt så försvinner märkningen/auktoriseringen både för SFI men även för svenskbyggda och certifierade bågar/burar tills den som certifierar har förnyat certifieringen, tex. vid riktning av bur efter krasch (förekommer främst i dyrare tävlingsklasser typ STCC). Skadar man en certifierad båge så skaffar man en ny istället (billigare och enklare), har man skadat bågen så är bilen normalt i ännu värre skick.
Senast redigerad av Mange_C5 den tis feb 24, 2009 2:57, redigerad totalt 1 gånger.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
pgstoy
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: tis feb 03, 2004 14:24
Ort: Huddinge
Kontakt:

Re: En lekmans försök att förstå SBF regelverk ang. racing..

Inlägg av pgstoy »

Hej Mange !
Jah förstår att du blir lite frustread för det är gediget regelvärk att gå igenom !
Jag har 3 pärmar med regler och förklaringar
Detta är ett mycket bar innsiativ att försök få klar het i !
Men vi kan inte blanda ihop Racing & Dragracing eller någon annan gren inom SBF
Utan alla har egna reglementen som vi måste hålla oss till !
Det är ju till och med så att inom racing & Långloppen finns det också fler alternativ
Allt finns på SBF s hemsida fast den har du ju redan hittat !
Hör gärna av dej om det är något specielt som du inte hittar så ska jag försöka hjälpa dej !

MVH

Peter PG Gustafsson
CCSR
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: En lekmans försök att förstå SBF regelverk ang. Dragracing..

Inlägg av Mange_C5 »

Jag har delat tråden till dragracing och racing efter feedback i tråden från Peter Anjou och pgstoy.
Alla har tydligen inte "split vision" kapacitet ( :mrgreen: ) men thanx for the important inputs! :wink:

Jag kan väl nämna att frustration är under kontroll än så länge, som jag skrivit tidigare så tänkte jag försöka belysa diverse saker (därmed inte sagt att det är den absoluta sanningen) som kan vara nyttiga för allmänheten, dvs läsare på forumet. detta allt eftersom jag famlar runt och upptäcker intressanta detaljer i regelverket.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: En lekmans försök att förstå SBF regelverk ang. Dragracing..

Inlägg av Mange_C5 »

Kollade in SBFs sida för officiella meddelanden och fann att Reglemente ET är uppdaterat från SBF, ny text är märkt med rött. Bl.a angående personlig skyddsutrustning, bälten, Head and Neck Restraint Support (HNRS). SBF skriver att DRT reglementet kommer att uppdateras senare.
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR-ET.pdf

För den som kör eller arrangerar "En dag på strippen" rekommenderas att kolla in uppdateringarna som presenteras i länken nedan:
http://web.sbf.se/regler/up/13/EDPS_En_ ... lsport.pdf
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Porginal
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: tor apr 22, 2004 12:07
Ort: Hjo

Re: En lekmans försök att förstå SBF regelverk ang. Dragracing..

Inlägg av Porginal »

Största frågan jag kunde komma på är väl hur fort du hade tänkt dig att åka och i vad du hade tänkt dig att åka i?

En bra brytpunkt är ju idag över eller under 10sek då över 10sek inte e så svårt att få bilen godkänd
Åker man fortare än 10sek så måste man ju åka med besiktigat chassie och då är det svårt att ha en gatreggad bil, dvs sbp borde inte godkänna bilen då det lär finnas så pass mycket mer effekt så det e omöjligt att regga!

har arr Dragrace i 5 år i klasserna mellan 10-20sekunder på 402m och har under dessa år inte behövt märka bilar för att de gått under 10sek mer än 3ggr och då har det ju handlat om rena racemaskiner.
Corvette C4 Cab "Supercharged" 1995
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: En lekmans försök att förstå SBF regelverk ang. Dragracing..

Inlägg av Mange_C5 »

Porginal skrev:Största frågan jag kunde komma på är väl hur fort du hade tänkt dig att åka och i vad du hade tänkt dig att åka i?
Som jag tidigare nämnt så lutar jag personligen mot banracing och där har jag förhoppningsvis hyffsad koll på de grundläggande bitarna men smygtittar över staketet för att bilda mig en egen uppfattning, varför då inte dela med sig av det man kommit fram till till andra ev. intresserade? Jag har sett på andra forum att det blir ryktesbaserad information och ibland rena gissningsleken i vad som gäller utan någon som helst fakta som grund för olika påståenden, förbannat irriterande enligt mej eftersom det oftast är helt eller delvis fel och man då måste leta själv varenda gång. :evil:
Porginal skrev:En bra brytpunkt är ju idag över eller under 10sek då över 10sek inte e så svårt att få bilen godkänd
Åker man fortare än 10sek så måste man ju åka med besiktigat chassie och då är det svårt att ha en gatreggad bil, dvs sbp borde inte godkänna bilen då det lär finnas så pass mycket mer effekt så det e omöjligt att regga!
Så har jag också tolkat det som, men det finns, vad jag förstår, en del bilar som krupit ner mot mitten 10:or trots att de är SBF besiktigade och fortfarande gatreggade (hmm :roll: ). Jag tycker dock fortfarande att man kan belysa saker och detaljer som man kanske normalt inte tänker på vid enklare mods.
Porginal skrev:har arr Dragrace i 5 år i klasserna mellan 10-20sekunder på 402m och har under dessa år inte behövt märka bilar för att de gått under 10sek mer än 3ggr och då har det ju handlat om rena racemaskiner.
Då kanske du har lite exempel, tips o trix på saker som kan vara nyttigt för en nybörjare (fallgropar, bra redan godkända delar osv).
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Porginal
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: tor apr 22, 2004 12:07
Ort: Hjo

Re: En lekmans försök att förstå SBF regelverk ang. Dragracing..

Inlägg av Porginal »

Detta är jätte svårt, om man säger som så att mycket handlar ju om sunt förnuft!

Det vi anmärker mest på är att tyvärr finns det en regel som gör det omöjligt för nästan alla standardbilar som går på strippen och det är att det inte e på någotsätt tillåtet att använda gummislang som bränsle ledning i bilen (max 12" totalt i hela bränslesystemet)

Kardanring om det går fortare än 14sek

Bur/båge om det går fortare än 12 sek

Oftast har man ju lite koll på hur mycket effekt och vad bilen väger, finns omräkningstabeller för vilken idealtid man kan få på strippen utifrån denna kan man ju alltid läsa reglementet just för denna tidsklass om man pratar ren ET racing

rutan i http://web.sbf.se/regler/up/1/DR-ET.pdf sida 2 ger en bra uppfattning om vad som krävs!

sen finns det lite regler som kanske inte alltid står med och det är:

Oljedroppskrydd
Att man har rent vatten i kylaren (dvs ingen glyckol)
Att man ser till att serva bilen innan och kollar över bromsar och dyligt


Finns i dag massor med klasser som heter en massa olika men det är igentligen bara en stor klass som kallas för ET och ett reglemente denna klass sträcker sig från 20sek ner till 8,60 går det fortare så blir det andra klasser och betydligt mer invecklat då det inte enbart finns säkerhetsregler.
Corvette C4 Cab "Supercharged" 1995
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
Skriv svar