strokning till 383

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

strokning till 383

Inlägg av alberto.becker »

Tjenare ! Jag har tittat på EAGL`S stroker satts och det finns två olika komp förhållande. 9,7:1 och 10,9:1. Jag anv en ZZ9 kam i hopp med 1,6 rullvipper och 64cc comb,chamber i topparna. 10,2:1 i komp har jag i dag med orginal grejerna. Vilket ska jag välja? Någon som är hemma på det här? Gissare och funderare undanbedes att svara på det här :roll: utan jag är bara intreserad av svar av folk som har kunskap om det här :wink: . A/B
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av gta324 »

Jag hade inte kört 10.9 om jag fått välja mellan de två.
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
Chris
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Chris »

Håller med gta324.
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

För att :( ?. Vidarutveckla gärna svaren så jag förstår hur ni tänker ! :wink: A/B
Jag pratade med två st motor byggare idag och dom såg då inte några svårigheter med att åka 10,9:1 i komp :twisted: . Lite oktan boster och ställa på tändningen lite mer fick jag som svar. Det svaret tyckte jag lät utmärkt, varför gå ner i komp när jag ändå inte tänker överladda? :roll:
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Hej,

gammalt djungelordspråk säger max 9,0:1 med järntoppar och 10,0:1 med alutoppar om man inte har synnerligen vass kam som blöder komptryck. Låter som haschmek att skvimpa i oktanbooster mm på en sugmotor och de menar nog att du får backa tändningen vilket gör att du förlorar enormt med pulver jfr med vinsten av en komphöjning.

MVH

MN
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

Tack för en bra förklaring istället för att bara skriva ( 10.9:1 i komp skulle jag inte åka.) :roll: Jag antar att ni är många på det här forumet som trimmar hejvillt. Vad åker ni med för komp förhållande? ( Ingen överladdning) Lite märkligt är det i alla fall,var ute på en hem sida i USA och där hadde näst intill alla mellan 11-12:1 i sina motorer utan några herrejösses kammar. Men va vet ja själv är jag rätt ny i bilmotor världen men efftersom jag har hållit på destomera med MC motorer så är jag inte helt borta. A/B
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Hej igen,

jag kör en L83 (Crossfire) med alu L98 (TPI) toppar, komp 9,8:1, ngt höjd tändning men det funkar fint med 98 oktan trots kass klämspalt.

MVH

MN
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Skp »

En förklaring som jag fått Malmö Motorrenovering är att jänkarna kan åka med högre komp tack vare att dom har bättre kvalitet på sin soppa än vad sura sverige har. (vi har dock bättre skatt på våran....jippie) jag har blivit rekomenderad att inte gå över 11:1 utav dom, så tuta kör på 10,9.

Stefan
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

Det var nog därför han tyckte att jag skulle hälla i oktan boster för att undvika spikningar. :wink: A/B
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Eller så kan man göra som en arbetskamrat till mig.. köpa fina bitar till en komplett ny fin motor.. Sedan att det råkade bli 13.7 i komp var ett mindre problem.. bara att köra på racebränsle :D enda problemet var att det blev skitdyrt att åka så han blev tvungen att sälja bilen.. :(

Så köp så att du kan köra full tändning utan livrem och hängseln som oktanbooster och backad tändning.. det är väl en gatkärra vi snackar om här..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

Helt rätt Jake :D ! De är en gat kärra vi diskuterar men nog vill jag allt ha minst samma komp förhållande som orginal även om jag nu bygger en 383a. Har egentligen bara hittat en uppsättning kolvar som är i närheten nämligen SPEED PRO 10,4:1. A/B :wink:
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Skp »

JE har gott om kolvar här finns en länk till Racenet i USA dom har gott om roliga delar. http://www.racenet.net
MMR i malmö tar hem mycket JE kolvar du kan ju även ringa och höra med dom www.mmr.nu

Stefan
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

Bättre med något för lite komp än något för mycket. Gör ca 3% per enhet, mao 15 hk på 500 hk mellan 10:1 och 11:1 (marginellt). Kör hellre med något mindre komp så kan du välja en kam som 'blöder' mindre och istället ger mer vrid i motorn.
Går utmärkt att maila kamtillverkare typ Crane, CompCams med de data som du har på motor, utväxling, vikt på kärran etc. Dom svara på någon dag med det som de rekommenderar.

Jag köpte mina JE (SRP) http://www.jepistons.com kolvar direkt från staterna http://www.SDPC2000.com (Har bra priser och kundservice). Det spar du en hel del pengar på om du ska handla lite. :wink:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

StingrayRacing skrev:Bättre med något för lite komp än något för mycket. Gör ca 3% per enhet, mao 15 hk på 500 hk mellan 10:1 och 11:1 (marginellt). Kör hellre med något mindre komp så kan du välja en kam som 'blöder' mindre och istället ger mer vrid i motorn.
Går utmärkt att maila kamtillverkare typ Crane, CompCams med de data som du har på motor, utväxling, vikt på kärran etc. Dom svara på någon dag med det som de rekommenderar.

Jag köpte mina JE (SRP) http://www.jepistons.com kolvar direkt från staterna http://www.SDPC2000.com (Har bra priser och kundservice). Det spar du en hel del pengar på om du ska handla lite. :wink:
Det tråkiga är att jag inte har hittat så många allternativ typ 9,8:1 och 10,4:1. Det blir det sistnämda och dom beställer jag direkt från staterna. :twisted:
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

M Nordin skrev:Hej,

gammalt djungelordspråk säger max 9,0:1 med järntoppar och 10,0:1 med alutoppar om man inte har synnerligen vass kam som blöder komptryck. Låter som haschmek att skvimpa i oktanbooster mm på en sugmotor och de menar nog att du får backa tändningen vilket gör att du förlorar enormt med pulver jfr med vinsten av en komphöjning.

MVH

MN
Det djungelord språket skulle vara roligt och veta var det kommer i från?
Ja menar det är ju redan orginal över 10:1 på min bil med alu toppar :shock:
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av gta324 »

Lt1 har 10.4 orginal men de har bättre kylning av topparna. Jag körde 10.4 i min 383 och jag fick modda tändkurvan rejält för att undvika spikningar..................

* detta men en kam en lite överlapp iofs........
/N.
GTA -89
Gm chippad...

alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

Jag har GM`s orginal bok för 90års corvette hemma och där står att läsa 10,25:1 i komp för L-98 motorn. Jag har själv tänkt att beställa kolvar för kompförhållande 10,4:1. Jag har faktiskt bara hittat ett par :shock: . Resterande är antingen rätt så lågt eller typ över 11:1.
Mv A/B :wink:
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Det påstådda kompvärdet stämmer oftast inte med det som står i litteraturen.. Dessutom så brukar det ju skilja lite mellan cylindrarna..

Min Vette påstår GM att det ska vara 9.0 men när jag mätte så var det 8.5 +/-0.07 på alla cylindrar.. Snacka om SMOG men det är ju bra med lågt komp om man kör kompressor 8)..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Komp

Inlägg av Ingo »

det är väl tur att dom överdriver ibland.Minns att jag köpte en trimmad 340S till min Dart GT i slutet av sjuttiotalet den var uppbyggd för att hålla 13,4:1 i komp,i och för sig var den byggd medans det fanns 103 oktanig högblyad bensin,men när jag köpte motorn fanns bara 99 oktan. man fick byta en del toppackningar innan man fattade att kammen var för snäll.Men det var häftigt med kolvar som steg upp som en bergskedja ur motorn.
MJ
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av MJ »

Statisk kompression (förhållandet mellan cylindervolymen och förbränningsrummet) ger bara en fingervisning om den dynamiska (uppmätta) kompressionen.

Den verkliga kompressionen påverkas av en mängd faktorer som kammen (kompressionsfasen påbörjas inte förrän ventilerna är stängda), fyllnadsgraden i cylindern som i sin tur påverkas av varvtalet (sämre fyllnadsgrad vid högre varv pga kortare reala öppningstider), atmosfäriska trycket som påverkas bl a av höjden över havet (det är tryckskillnaden mellan vacuumet i cylindern och omgivande lufttrycket som fyller cylindern), lufttemperaturen (syredensiteten), flödeskapaciteten på både insugs- och avgassidan, osv, osv.

Vid överladdning blir den dynamiska kompressionen högre än den statiska pga att luft/bränsle-blandningen komprimeras redan innan kompressionsfasen påbörjas i cylindern, därav den (oftast) nödvändiga statiska kompsänkningen vid kompressor/turbo-konvertering.

Den dynamiska (verkliga) kompressionen är mycket svår att beräkna i motsats till den statiska, men den dynamiska är lättare att påverka.

Kontentan är att bara för att den statiska kompressionen är hög behöver inte den dynamiska vara det.
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

gta324 skrev:Lt1 har 10.4 orginal men de har bättre kylning av topparna. Jag körde 10.4 i min 383 och jag fick modda tändkurvan rejält för att undvika spikningar..................

* detta men en kam en lite överlapp iofs........
/N.
Hej! Antar att du åker med en LT-1a men skit det samma va har du för fabrikat på kolvarna :?: Själv tycker jag inte att det finns så mycket att välja på om man vill ligga på 10-10,5:1 i komp på en 383a :? Jag själv tänker köra med 10,4:1 i komp, fan vet om det är helt galet men kul kommer det att bli i alla fall :wink: Mera mos i Corvetterna behövs för att hålla dom där euro bilarna på platts :twisted: :twisted:
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av gta324 »

kör en L98'a med JE kolvar........

10.4 är OK men se upp för spikningar.........
GTA -89
Gm chippad...

Skriv svar