
Team CCS Racings C4
Moderator: ornet
Team CCS Racings C4
Läste i CM nr 1 2009 om detta projekt (som låter riktigt kul) är det någon som har mer information om projektet & bilen 

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Team CCS Racings C4
1 till som är intresserad 

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Team CCS Racings C4
Hej!
Skall försöka ge en liten summering.
Vi inom Racing har startat upp ett tänkt projekt för CCS medlemmar
att på ett ekonomiskt och lättillgängligt sätt kunna få möjlighet att köra racing i en långloppsserie. Ex-MSLS http://www.msls.info/ eller http://www.nshc.nu/
Finansiellt skall detta klaras med hjälp av sponsorpaket.
När vi ser att sponsorspaketen börjar tecknas i tillräckligt stor grad köper vi in en C4 som byggs om och anpassas till racingreglementet.
Till en början får det bli i ett ganska standard betonad skick vi kör bilen för att varefter ekonomin tillåter uppgradera.
Detta blir ett medlemsberoende projekt så vi blir givetvis beroende på medlemmars hjälp vad gäller att meka, uppställning, transport osv.
Så här är nu plats för er att komma med idéer, frågor och förslag.
Kanske du har delar över som kan användas, är duktig mekare, generellt eller på ngt specifikt.
Det får mogna fram om interesse för detta finns.
Eftersom detta är något helt nytt finns många obesvarade frågor att ta itu med så vi är mycket tacksamma för allas engagemang nu.
Kanske en 6st förare per tävling som delar på körningen vars längd är 8 timmar
Tänkt kostnad för förare är 500 kr/tävling för att täcka bensinkostnaden.
Bilen är också tänkt att finnas för provkörning under klubbens egna arrangemang. Så nu kan du inte skylla på att du är rädd om bilen om du inte provat på bankörning
Vi kan kanske fortsätta denna tråd som ett officiell ide´bollningsplank.
Skall försöka ge en liten summering.
Vi inom Racing har startat upp ett tänkt projekt för CCS medlemmar
att på ett ekonomiskt och lättillgängligt sätt kunna få möjlighet att köra racing i en långloppsserie. Ex-MSLS http://www.msls.info/ eller http://www.nshc.nu/
Finansiellt skall detta klaras med hjälp av sponsorpaket.
När vi ser att sponsorspaketen börjar tecknas i tillräckligt stor grad köper vi in en C4 som byggs om och anpassas till racingreglementet.
Till en början får det bli i ett ganska standard betonad skick vi kör bilen för att varefter ekonomin tillåter uppgradera.
Detta blir ett medlemsberoende projekt så vi blir givetvis beroende på medlemmars hjälp vad gäller att meka, uppställning, transport osv.
Så här är nu plats för er att komma med idéer, frågor och förslag.
Kanske du har delar över som kan användas, är duktig mekare, generellt eller på ngt specifikt.
Det får mogna fram om interesse för detta finns.
Eftersom detta är något helt nytt finns många obesvarade frågor att ta itu med så vi är mycket tacksamma för allas engagemang nu.
Kanske en 6st förare per tävling som delar på körningen vars längd är 8 timmar
Tänkt kostnad för förare är 500 kr/tävling för att täcka bensinkostnaden.
Bilen är också tänkt att finnas för provkörning under klubbens egna arrangemang. Så nu kan du inte skylla på att du är rädd om bilen om du inte provat på bankörning

Vi kan kanske fortsätta denna tråd som ett officiell ide´bollningsplank.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Re: Team CCS Racings C4

Några goda råd såhär i början. När det sedan är dax för bil, så verkar det ju vettigt om den är billig att trimma.
1. 85an, bra botten med smidda kolvar, nididhärdad vev osv. går att köra 500 pållar på. och det går att bygga till förhållandevis förnuftiga pengar. 4petad man lådan som tål massor med misshandel, dock keksar OD, D44 bakaxel på manuell. Nackdelen är väl bromsarna som är infernaliskt kassa brist på eftermarknadskit. Gärna med z51paketet, uppstyvad ram, grövre krängare och fjädrar osv.
2. 89-90 6petad ZF blacktab. bättre bromsar och det finns eftermarknadskit. gammla motorfamiljen mycket trim tillgängligt till bra pengar. Kasst vevparti i förhållande till 85an. iövrigt små skillnader.
någon som har mer att tillägga?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Team CCS Racings C4
Bra initiativ! Och billigt! (hur mycket hyr-cart får man köra för 500:-
)

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Team CCS Racings C4
Sant 745. Det blir otroligt mycket racing för pengarna.
Nu gäller bara att skaffa sponsorer.
Kul att få höra av dig så tidigt Jake. Ditt namn fanns i bakhuvet på mig sen vi började diskutera detta
Men självklart har vi en hel hög med personer som kan bidra med mycket. Eller hur
Just inköp av bil är en stötesten. Nylackade välvårdade orginalexemplar har vi ingen nytta av. En tanke var att kunna ta över ett exemplar från USA men dollarn sprang visst iväg. Men det kanske kan finnas bra objekt i sverige också.
Just budgeten styr mycket av vilken årsmodell som kan vara aktuell men man bör ju inte vara dumsnål heller.
Dock har vi inte kommit längre i just de praktiska diskussionerna än vad vi skriver här så välkommen med fler förslag.
Kom just att tänka på förgasare kontra insprut. Nått att fundera på.
Nu gäller bara att skaffa sponsorer.
Kul att få höra av dig så tidigt Jake. Ditt namn fanns i bakhuvet på mig sen vi började diskutera detta

Men självklart har vi en hel hög med personer som kan bidra med mycket. Eller hur

Just inköp av bil är en stötesten. Nylackade välvårdade orginalexemplar har vi ingen nytta av. En tanke var att kunna ta över ett exemplar från USA men dollarn sprang visst iväg. Men det kanske kan finnas bra objekt i sverige också.
Just budgeten styr mycket av vilken årsmodell som kan vara aktuell men man bör ju inte vara dumsnål heller.
Dock har vi inte kommit längre i just de praktiska diskussionerna än vad vi skriver här så välkommen med fler förslag.
Kom just att tänka på förgasare kontra insprut. Nått att fundera på.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Re: Team CCS Racings C4
Här kommer några förslag!
1. Låt våra leverantörer gå in med materialspons(ex.vis kittet enl.punkt 6). Det blir billigare för dom att bidra med delar för 50.000:- än att bidra med 50.000:-
2. Låt huvudsponsorn namnge teamet.
3. Låt sponsorerna hyra bilen som Eventbil på ex.vis. trackdays.
4. Höj priset per körning så att det åtminstone täcker startavgifter & driftskostnader.
5. Låt huvudsponsorn & bilen vara med på så många träffar som möjligt.
6. Starta en enhetsklass, och kom överens med någon bef. serie om att få köra med dom.
Vilka serier tillåter 2-sitsiga bilar med 5,7l motor?
Utgå från något bef. reglemente ex.vis World Challenge eller PCS och lägg till eller dra ifrån som det passar.
Förslag: Personlig utrustning enligt FIA inkl Hans, Stol FIA, Bur, Brandsläckare-Huvudströmbrytare-Bogseröglor, Bromsar-C5-Stålslangar-kylspoiler, Fjädrar & krängare GM, Gula Koni, Enhetsdäck.
Och här är några andrahttp://www.tccracing.com/gettingstarted.htmhttp://vette.ohioracing.com/index.html
Låt en leverantör(den som erbjuder bästa vilkoren) ta fram ett färdigt kitt som alla måste använda.
Tänk om vi kunde bli 5 bilar i serien & på KM:D
7. Motor & drivlina vilken effekt har ni tänkt er?
Orginal effekt räcker väldigt långt kolla effekt/varvtider för PCS & Camaro Cup.
Högre effekt=större påfrestningar=kraftigare konstruktioner= höjd vikt=ökat broms & däckslitage & sämre väghållning.
Högre effekt=högre bränsleförbrukning=fler tankningar/större tank=tyngre bil.
Högre effekt=mer svårkört=större kraschrisk.
Klarar man sig med en "gatlegal" bil kan man till och med köra till & från banan ha bilen trafik försäkrad vid bankörning och delta på bankörningar med andra gatbilar.
8. Utgå från en Z06 eller köp en färdig bil från ex.vis USA det kan bli billigare.
Självklart kör jag gärna bilen på tävling(om jag platsar)!
1. Låt våra leverantörer gå in med materialspons(ex.vis kittet enl.punkt 6). Det blir billigare för dom att bidra med delar för 50.000:- än att bidra med 50.000:-
2. Låt huvudsponsorn namnge teamet.
3. Låt sponsorerna hyra bilen som Eventbil på ex.vis. trackdays.
4. Höj priset per körning så att det åtminstone täcker startavgifter & driftskostnader.
5. Låt huvudsponsorn & bilen vara med på så många träffar som möjligt.
6. Starta en enhetsklass, och kom överens med någon bef. serie om att få köra med dom.
Vilka serier tillåter 2-sitsiga bilar med 5,7l motor?
Utgå från något bef. reglemente ex.vis World Challenge eller PCS och lägg till eller dra ifrån som det passar.
Förslag: Personlig utrustning enligt FIA inkl Hans, Stol FIA, Bur, Brandsläckare-Huvudströmbrytare-Bogseröglor, Bromsar-C5-Stålslangar-kylspoiler, Fjädrar & krängare GM, Gula Koni, Enhetsdäck.
Och här är några andrahttp://www.tccracing.com/gettingstarted.htmhttp://vette.ohioracing.com/index.html
Låt en leverantör(den som erbjuder bästa vilkoren) ta fram ett färdigt kitt som alla måste använda.
Tänk om vi kunde bli 5 bilar i serien & på KM:D
7. Motor & drivlina vilken effekt har ni tänkt er?
Orginal effekt räcker väldigt långt kolla effekt/varvtider för PCS & Camaro Cup.
Högre effekt=större påfrestningar=kraftigare konstruktioner= höjd vikt=ökat broms & däckslitage & sämre väghållning.
Högre effekt=högre bränsleförbrukning=fler tankningar/större tank=tyngre bil.
Högre effekt=mer svårkört=större kraschrisk.
Klarar man sig med en "gatlegal" bil kan man till och med köra till & från banan ha bilen trafik försäkrad vid bankörning och delta på bankörningar med andra gatbilar.
8. Utgå från en Z06 eller köp en färdig bil från ex.vis USA det kan bli billigare.
Självklart kör jag gärna bilen på tävling(om jag platsar)!
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Team CCS Racings C4
Förknas eller fugge?!?! Effekt har stor betydelse på gatan men betydigt mindre på bana. Egetligen om vi ser lite krasst på det så kommer de flesta som kör bilen inte att hitta runt banorna ordetligt, då tappar man tid med en för stark bil. Detta bör bli ännu tydligare i långlopp. Dessutom så bidrar effekten till att ovana förare lättare gör bort sig och matrealet går sönder på ena eller andra sättet.ornet skrev: Kom just att tänka på förgasare kontra insprut. Nått att fundera på.
Jag föreslår att vi börjar från andra hållet. behåll motorn orginal så länge. Lätta maximalt och på med riktiga bromsar och däck. Det är här de stora tidsvinsterna sker. Om det nu behövs en ny motor satsa på en lagom effektstark sak, gärna med mycket vrid och jämn effektkurva som blir bränslesnål.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Team CCS Racings C4
Jag föreslår att vi börjar från andra hållet. behåll motorn orginal så länge. Lätta maximalt och på med riktiga bromsar och däck. Det är här de stora tidsvinsterna sker. Om det nu behövs en ny motor satsa på en lagom effektstark sak, gärna med mycket vrid och jämn effektkurva som blir bränslesnål.[/quote]
Jake
Vad tror du om ramens vridstyvheten
Klarar man sig utan uppstyningar eller ska man bygga en kraftig(tung)bur som både skyddar och styvar upp ramen eller styva upp den på annat vis?
Jake


Klarar man sig utan uppstyningar eller ska man bygga en kraftig(tung)bur som både skyddar och styvar upp ramen eller styva upp den på annat vis?
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Team CCS Racings C4
Jag trodde bur var obligatorisk i de flesta former av racing. byggs buren rätt behöver den inte bli onödigt tung för att göra bilen vridstyvare. Dessutom så är det ju en racebil och då behöver vi inte bry oss om sådana dära saker som att man skall kunna komma in/ut ur bilen i kortkort och högklackat745 skrev: Jake ! Vad tror du om ramens vridstyvheten ?
Klarar man sig utan uppstyningar eller ska man bygga en kraftig(tung)bur som både skyddar och styvar upp ramen eller styva upp den på annat vis?

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Team CCS Racings C4
Jag bur kommer vi nog inte ifrån(om inte annat för vår egen skull).
Men det är ju en viss skillnad på 6 punkts bur med diagonalstag till passagerasidan kompletterat med ett X.Brace under golvet och en amerikansk race bur till C4 (mycket rör det blir tungt & dyrt)
När det gäller serier har jag hittat två:
1.MellanSvenska Lånloppsserien Klass 6
http://www.msls.info/Utskrift/tekreg_kl6_09.pdf
Men där är max motorvolym 5,5 l (strokad 305?) och max däck är 225or
2.SLC Endurance Klass 3http://www.slc.se/index4.htm Se klasser - SLC Endurance
Dock gäller samma däck restriktioner här max 225
Och om jag har förstått det hela rätt är det bara aktivitet i klass 1 & 4
(I stora klassen 4 åker man med Porsche GT3 Cup och liknande)
Är det någon som vet någon annan långloppsserie som passar bättre
Men det är ju en viss skillnad på 6 punkts bur med diagonalstag till passagerasidan kompletterat med ett X.Brace under golvet och en amerikansk race bur till C4 (mycket rör det blir tungt & dyrt)
När det gäller serier har jag hittat två:
1.MellanSvenska Lånloppsserien Klass 6
http://www.msls.info/Utskrift/tekreg_kl6_09.pdf
Men där är max motorvolym 5,5 l (strokad 305?) och max däck är 225or
2.SLC Endurance Klass 3http://www.slc.se/index4.htm Se klasser - SLC Endurance
Dock gäller samma däck restriktioner här max 225
Och om jag har förstått det hela rätt är det bara aktivitet i klass 1 & 4
(I stora klassen 4 åker man med Porsche GT3 Cup och liknande)
Är det någon som vet någon annan långloppsserie som passar bättre

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Team CCS Racings C4
Ja lägg ett bud på min bil sen när ni bestämt er 

Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Re: Team CCS Racings C4
ZF och Dana 44 sitter ju därScania skrev:Ja lägg ett bud på min bil sen när ni bestämt er

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Team CCS Racings C4
Aldrig kört den på bana så det har jag ingen aning om.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar