Hej alla!
Är en ny användare på detta forum som jag hoppas är lika hjälpsamt som andra bilforum jag besöker. Har i många år velat skaffa mej en Corvette men diverse muskelbilar, européer och roddar har hindrat. Driver mer eller mindre verkstad hemma på min gård där diverse entuiastbilar får handpåläggning och service. Skriver i tidningen Klassiker där jag ansvarar för 4 sidor fixa själv reportage i varje nummer och för mer info om mina bilar och projekt kan ni besöka min sida http://www.garaget.org/hotrodder
Hur som helst, mitt första inlägg här blir en rejäl frågeställning och hoppas på kunnig respons och analysering av den röda Corvetten i min verkstad som ger mej mer och mer gråa hår…
1, Kundbil Corvette -96 importerad för tre år sedan. Sidosmälld, aldrig startad och originalnycklar och larmdosa på drift hos det amerikanska försäkringsbolaget.
2, Kunden skaffar ny låssats i USA, mäter fram bilens Vats värde med medföljande plastnyckel. Mejlar värdet till firman och får i retur en korresponderande nyckel.
3, Tändningslåscylinder byts och kopplas i på rätt sätt men ingen uppstart sker utan bilen lämnas in på en lokal gymnasielinje där tröskel lagas, dörr och karossida bredvid batteriet byts.
4, Bilen kommer till mej för urmontering av ett Clifton eftermarknadslarm. Direkt konstateras att tändning tydligen finns enligt lampor på panelen, bränslepumpen går inte och ingen trigg till startmotor. Hastighetsmätarens digitalpanel lyser mycket svagt samt skriver med ”grekiska” och trasiga siffror. Innerbelysningen har en mycket tveksam funktion och släcker inte ner alls oavsett status på dörrar, baklucka och panelomkopplare. Även stereo och temperaturpanelen verkar ha ett eget liv samt Corvettens originallarm fungerar inte. Med andra ord, knappt någon konsekvent funktion finns i elsystemet och batteriet frånkopplas.
5, Alla eftermarknads larmkomponenter som starspärr, diverse sensorer och radiosändare för eftersök avlägsnas och elsystemet återställs till original.
6, Fortfarande tändning enligt lampor på panelen, bränslepumpen går för första gången sedan import men fortfarande ingen trigg till startmotor. Övriga elfunktioner fortfarande katastrof, alltså ingen skillnad.
7, Kontroll av starmotor med extern elsladd direkt kopplad på solonoiden ger full snurr. Ohm-mätning av kabel från tändningslås till starmotor ger avbrott. Hittar inte Vats-modulen vilket innebär jag inte kan konstatera hundra procentig status på kabeln.
8, Delar kopplingstycket under rattstången på sladden från tändningsnyckelns resistor till Vats-modul. Mäter fram kundens tidigare fastställda värde på nyckel och jämför detta med det från bilen. Stor skillnad i värderna och tror jag hittat felet.
9, En testrigg där olika Ohmtal kan genereras kopplas in mot bilen och motståndet enligt Vats-modulen ställs in. Fortfarande ingen trigg till startmotor och med minst 4 minuters väntetid mellan testen genereras alla 17? värden/koder i listan till Vats systemet.
10, Två av koderna får ”key reminder” att plinga samt tända ”Security lamp” dessutom slocknar innerbelysningen för första gången när tändningen slås på.
11, Vid en kontroll mätning mot Vats-modulen finns ett nytt värde och förbryllat polvänder jag instrumentet. TVÅ olika värden fås från modulen beroende på polariseringen på instrumentet och sökning på nätet ger inget svar annat än att det bara ska finnas ETT värde?? Kan Corvettens originallarm vara orsak? jag läser på hur detta är uppbyggt och visst, det korresponderar precis som eftermarknadslarmet med bl.a. både startmotor och bränslepump.
12, Bilägaren medger att visst slarv kan ha förekommit när dörren och dess elsystem kopplades in. Det finns tydligen en nyckelbrytare i dörren som även styr larmet som inte finns med på ”mitt” elschema som hör till Camaro/Firebird.
13, Från tips på den här sidan hittas rätt elschema, dörrsidan rivs och jag kan konstatera att jord saknas i den svart/vita kabeln till dörrens nyckelbrytare.
14, Jordfelet åtgärdas och nu… nu funkar alla elfunktioner som dom ska. Hastighetsmätarens digitalpanel lyser med full styrka, skriver riktiga siffror och går ner i styrka när huvudljus slås på. Originallarmet går nu att larma på och av och ”Security lamp” följer larmets status och allting fungerar enligt instruktionsbok. Relän till motorstyr klickar, bränslepumpen låter högre och slås efter sin period av med ett tydligt klick i motorutrymmet. Däremot fortfarande INGEN trigg till startmotor.
15, En ny mätning mot Vats-modulen ger ytterligare ett nytt värde men nu ligger det stabilt oavsett polaritet på instrumentet. Testriggen ställs in på detta nya värde, ansluts men… INGEN trigg till startmotor. Däremot tänds ”Security lamp” direkt vid tändning och lyser nu även när nyckeln vrids till startläge. Har provat drygt 8 av koderna i närheten av modulens värde men ”Security lamp” lyser som en sol.
Frågor;
1, Hur lyser ”Security lamp” när tändning alt. Startmotorn drar?
2, Är Vats-modul intrigerad i ECM?
3, Är larm modul intrigerad i ECM?
4, Kan ECM eller vats-modul låsa sej när man gjort så pass många startförsök med olika koder som ovan beskrivet?
HJÄLP! Hoppas verkligen på några inputs
/Julle
Startprobs på -96´a
Re: Startprobs på -96´a
Hej Julle,
Vats är integrerat med CCM som sitter bakom instrumentpanelen.
Är det manuell eller automat? Vid manuell måste kopplingen vara helt nertryckt för att kunna starta.
Security lampan skall slockna när nyckeln finns i tändningslåset.
mvh
MickeW
Är det manuell eller automat? Vid manuell måste kopplingen vara helt nertryckt för att kunna starta.
mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
http://www.corvetten.com
Tack för snabbt svar/MickeW skrev:Hej Julle,
mvh
MickeW
Det är en automat och vad jag förstått av schemat så ersätter park/neutral switchen i spakmekaniken kopplings switchen.
Security lampan blinkar så länge jag inte aktiverar larmet med c-lås knappen och stänger dörren och den lyser som sagt som en sol direkt när tändningen slås på. När larmet är aktivt, dörrar stängda så är den släckt.
Dörrnyckelswitchen har två kablar, en svart/vit (den som saknade jord) och en grön. Då även nyckel till dörren saknas så avtriggar jag larmet genom att lägga den gröna kabeln mot jord.
Frågeställning:
1, Om den gröna kabeln ligger mot jord = sluten krets så slocknar inte innerbelysningen oavsett status på dörrar och tändningslås.
2, Däremot om bara puls ges = bryten krets så avtriggas larmet (det tystnar) och innerbelysningen funkar som den ska genom dörkontakter, innerbelysningsdelay och tändningslås.
Vad är rätt och hur ska jag veta att larmet är avtriggat annat än öpnna en dörr och höra om det går igång? Genom att Security lampan lyser när tändningen slås på, kan man då anta att problemet sitter i nyckel och inte i larmet.
klickbar bild

Du får nog skaffa GM's stora servicemanual till bilen.
Tittade i min som är för en 94, låssystemet som du har heter Pass-Key och inte Vats.
Med hjälp av manualen kan du studera felkoder (DTC) just för CCM modulen, programmera CCM för ny nyckel m.m m.m.
Kjelle C4/94
Tittade i min som är för en 94, låssystemet som du har heter Pass-Key och inte Vats.
Med hjälp av manualen kan du studera felkoder (DTC) just för CCM modulen, programmera CCM för ny nyckel m.m m.m.
Kjelle C4/94
det verkar vara ett invecklat problem, men du har ändå kommit långt
.Nu är är mitt tips att du gör bilen strömlös i några minuter databoxen kan ha hängt sig

Jag redigerar mig själv!
Security lampan slocknar när man vrider nyckeln till "tändning on" innan dess så blinkar den...!
mvh
MickeW
Security lampan slocknar när man vrider nyckeln till "tändning on" innan dess så blinkar den...!
mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!