Störande små fel

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Porginal
Corvettefantast
Corvettefantast

Störande små fel

Inlägg av Porginal »

Hmm... Har fått lite irriterande små fel.

Bland annat klickar startmotorn ibland? Nåt vanligt fel?? eller e det bara byta start?

Sen e det ibland besvärligt att släppa växelspaksspärren, Hur funkar den i praktiken, elektrisktstyrd eller mekaniskt?
Corvette C4 Cab "Supercharged" 1995
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Störande små fel

Inlägg av Ingo »

Start.
Visst kan statmotorn vara på väg att lägga av,(vilket ju inte är speciellt svårt att fixa)
men kolla först alla anslutningar från batteri till
Spraya på typ 5-56 lossa lite,spraya på mer och dra åt.
kolla sedan relän ,säkringar o dyl kring startkretsen.
klickar det borde det ju inte vara stöldskyddssystemet som m krånglar,men det kan vara väldigt mystiskt ibland.
Tändlåste kan också krångla,så testa att solenoiden får ström från tändlåset.
Park
Växelspärren är väl mekanisk på de allra flesta bilar.
problemet är nog att någon varit vårdslös när man lagt in park ,medans bilen fortfarande rullar,eller också haft för vana att låta bilen hänga på parken i backar o dyl utan att först dra handbromsen.
Har samma problem på dotterns Jeep,och där ser vi till att bilen alltid är fastbromsad,innan man lägger i park ,och då släpper den oftast utan prorblem.
Antar att det går att mekanskt att korrigera parkspärren i lådan om man engagerar sig..
Porginal
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Störande små fel

Inlägg av Porginal »

Ström får den ju troligtvis, man hör ju varje gång att solinoiden klickar till men sen händer inte mycket mer.

Vad jag har läst mig till ska det väl vara så att man inte kan trycka ner växelådsspärren om man inte bromsar?
den har inte kronglat förut, och jag kan inte påminna mig om att jag varken parkerat den i backe eller vårdslöst kastat i parken!

men får kolla upp detta lite mer..

Ingo skrev:Start.
Visst kan statmotorn vara på väg att lägga av,(vilket ju inte är speciellt svårt att fixa)
men kolla först alla anslutningar från batteri till
Spraya på typ 5-56 lossa lite,spraya på mer och dra åt.
kolla sedan relän ,säkringar o dyl kring startkretsen.
klickar det borde det ju inte vara stöldskyddssystemet som m krånglar,men det kan vara väldigt mystiskt ibland.
Tändlåste kan också krångla,så testa att solenoiden får ström från tändlåset.
Park
Växelspärren är väl mekanisk på de allra flesta bilar.
problemet är nog att någon varit vårdslös när man lagt in park ,medans bilen fortfarande rullar,eller också haft för vana att låta bilen hänga på parken i backar o dyl utan att först dra handbromsen.
Har samma problem på dotterns Jeep,och där ser vi till att bilen alltid är fastbromsad,innan man lägger i park ,och då släpper den oftast utan prorblem.
Antar att det går att mekanskt att korrigera parkspärren i lådan om man engagerar sig..
Corvette C4 Cab "Supercharged" 1995
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
Skriv svar